Dlaczego warto jeść gruszki?

Gruszki należą do owoców posiadających szereg interesujących walorów, które sprawiają iż warto włączyć je do diety. Zwłaszcza jeśli mówimy o owocach rosnących w przydomowych sadach - te zerwane prosto z drzewa charakteryzują się szczególnie wysoką wartością odżywczą i prozdrowotną. Oto trzy najważniejsze powody, dla których warto jadać gruszki.

Przeczytaj koniecznie:

Owoce i warzywa a zakwaszenie organizmu

Gruszka chroni przed rakiem

Istnieją dane, które wskazują, iż regularna konsumpcja gruszek może stanowić element profilaktyki rozwoju chorób nowotworowych. Związane jest to z wysoką zawartością związków fenolowych, do których zaliczyć można m.in. katechiny, arbutynę, kwas chlorogenowy, kumarowy, kwercetynę, karotenoidy czy luteinę i zeaksantynę. Wszystkie wymienione substancje wykazują właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne chroniąc komórki przed negatywnym wpływem zaburzających ich prawidłowe funkcjonowanie czynników. Wystarczą już dwie gruszki dziennie, aby wyraźnie obniżyć ryzyko rozwoju nowotworu żołądka czy przełyku.

Gruszka chroni przed rozwojem chorób układu krążenia

Gruszki należą do owoców, których regularna konsumpcja korzystnie wpływa na kondycję układu krążenia. Owoce te są dobrym źródłem błonnika i potasu, składników których odpowiednio wysoki udział w diecie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych takich jak nadciśnienie czy miażdżyca. Istotne znaczenie w tym kontekście ma także wspomniana przed chwilą obecność polifenoli – ich właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne mają bardzo istotne znaczenie w kontekście hamowania powstawania blaszki miażdżycowej(profilaktyka choroby niedokrwiennej serca), oraz dla funkcjonowania śródbłonka naczyniowego (profilaktyka nadciśnienia).  

Gruszka chroni przed cukrzycą

Chociaż może wydawać się dziwne, że tak słodkie w smaku owoce jak gruszki, (które – cokolwiek by dobrego o nich nie mówić – są przecież źródłem cukru), mogą chronić przed rozwojem cukrzycy. Takie są jednak fakty, że gęstość energetyczna tych owoców jest stosunkowo niska, a obecność rozpuszczalnych frakcji błonnika pokarmowego pozwala normować poposiłkową glikemię. Podobnie też wspomniane już dwukrotnie związki fenolowe mają zbawienny wpływ na gospodarkę glukozową. Badania naukowe wskazują bowiem, że efektywnie podnoszą wrażliwość insulinową, czyli zdolność komórek do odczytywania sygnałów nadawanych przez insulinę, czyli hormon uczestniczący w regulowaniu gospodarką energetyczną.

Podsumowanie

Jak widać istnieją przynajmniej trzy dobre powody by włączyć gruszki do codziennej diety. Owoce te pozytywnie wpływają na ogólnie pojęte zdrowie dostarczając składników, które mogą zmniejszać ryzyko rozwoju chorób nowotworowych, chorób układu krążenia i cukrzycy. Dodatkowo też są relatywnie niskokaloryczne i przede wszystkim bardzo smaczne. Warto o tych walorach pamiętać.