Kto jest najbardziej podatny na zgubne działanie reklam żywności?

Specjaliści od marketingu potrafią w sposób bardzo przewrotny oddziaływać na podświadomość potencjalnych konsumentów. Niedomówienia, atrakcyjni ludzie z hollywoodzkim uśmiechem i inne niewerbalne komunikaty telewizyjnych reklam sprawiają, że wiele niepożądanych produktów żywnościowych skłonni jesteśmy uznać za warte zainteresowania i uwzględnienia w codziennym menu. Jak pokazują badania naukowców, podatność na reklamy niezdrowej żywności może być większa u wybranych ludzi.

Przeczytaj koniecznie:

Zakupy sterowane reklamą

Reklamy żywności a przejadanie się

Pojawiające się w telewizorze obrazy smakowitych kąsków – głównie słodyczy i fast foodów, wywołują u oglądających je osób trudną do odparcia ochotę na zjedzenie czegoś, nawet pomimo niedawno zjedzonego posiłku. Najnowsze obserwacje naukowców wskazują, że telewizyjne reklamy niezdrowej żywności są przyczyną nie tylko zwiększonej konsumpcji, ale także doprowadzają do fatalnego w skutkach przejadania się. Szczególnie podatne na zgubną moc reklam okazują się osoby otyłe i z nadwagą, które w ten sposób dodatkowo pogłębiają swój problem z masą i składem ciała.

Reklamy żywności a obserwacje naukowców

Eksperyment przeprowadzony przez australijskich naukowców, którego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Psychology & Health, został zaprojektowany w ten sposób, aby ocenić reakcję badanych ochotników na pojawiające się zewnętrzne bodźce związane z pożywieniem. Inaczej mówiąc celem było zbadanie reakcji ludzkiego organizmu  pod wpływem ekspozycji na działanie telewizyjnych reklam żywności. Ochotników podzielono na dwie grupy, biorąc pod uwagę masę i skład ciała. W pierwszej grupie znalazły się osoby posiadające znormalizowaną ilość tkanki tłuszczowej, a w drugiej osoby z nadwagą i otyłością. I cóż się okazało?

W obu grupach, pod wpływem oglądania reklam żywności wzrosło zainteresowanie tematyką jedzenia, co przejawiało się między innymi nasiloną konwersacją na tematy dotyczące produktów żywnościowych. Wśród osób znajdujących się w grupie drugiej ( z nadwagą i otyłością) wykazano wystąpienie zwiększonego i trudnego do opanowania łaknienia.

Inną, intensywnie analizowaną grupą odbiorców telewizyjnych reklam żywności są dzieci. Potwierdzono, że najmłodsi są szczególnie podatni na działanie marketingowych przekazów emitowanych w telewizji – często pod ich wpływem wywierają presję na swoich rodziców względem kupowania konkretnych produktów spożywczych – szczególnie tych zasobnych w rafinowane cukry. Dzieci pod wpływem reklam kształtują niewłaściwe nawyki żywieniowe, często bowiem jest to dla nich jedyne źródło informacji na temat odżywiania. Naukowcy podkreślają również, że reklamy żywności powodują u najmłodszych wzrost apetytu, co szczególnie widoczne jest u tych, które posiadają nadmiar tkanki tłuszczowej.

Wnioski

Ekspozycja na działanie reklam telewizyjnych przyczynia się do nadmiernej konsumpcji i przejadania, zwiększa również zainteresowanie tematyką związaną z pożywieniem. Najbardziej podatne na negatywny wpływ reklam żywności są osoby otyłe i z nadwagą – pod wpływem reklamy aktywacji ulega tzw. układ nagrody, co wywołuje nieodpartą ochotę na coś smakowitego. Poważne konsekwencje związane z marketingiem niezdrowych produktów żywnościowych dotyczą również dzieci, które często są skłonne jadać tylko to co jest reklamowane. Najprostszym sposobem na zniwelowanie wyżej opisanego problemu jest ograniczenie czasu spędzanego przed telewizorem do absolutnego minimum.