Owoce cytrusowe zmniejszają negatywny wpływ świątecznej diety na sylwetkę

Cytrusy, takie jak chociażby mandarynki czy pomarańcze stanowią nieodłączny dodatek do świątecznego menu. Okazuje się jednak, że owoce te oprócz walorów kulinarnych i wysokiej zawartości składników o działaniu prozdrowotnym posiadają także pewien potencjał odchudzający i pomagają chronić organizm przed negatywnymi konsekwencjami wynikającym z braku umiaru w spożyciu energii. Mówiąc wprost, włączenie cytrusów do menu zmniejszać może ryzyko przyrostu tkanki tłuszczowej. Fakt ten ma szczególne znaczenie właśnie w okresie świat, kiedy łatwo ulegamy rozmaitym pokusom.

Przeczytaj koniecznie:

Dlaczego warto jeść cytrusy?

Co zawierają owoce cytrusowe?

Owoce cytrusowe są dość wartościowym składnikiem diety. Charakteryzują się one z jednej strony niską gęstością energetyczna, z drugiej natomiast dostarczają wielu cennych dla nas składników takich chociażby jak witamina C, potas, błonnik. Cytrusy są także źródłem substancji zwanych flawonoidami o silnych właściwościach antyoksydacyjnych i przeciwzapalnych. Do związków z tej grupy zaliczyć można chociażby kwercetynę, rutynę, narynginę, bergamotynę czy tangeretynę.

Drugie oblicze flawonoidów

Badania naukowe wskazują, iż flawonoidy, oprócz tego, że pomagają chronić organizm przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego dodatkowo mogą pozytywnie wpływać przemianę materii. Związane jest to z ich hamującym wpływem na proces syntezy lipidów i z pobudzeniem ich spalania w procesach energetycznych. Istnieją także dowody wskazujące, iż flawonoidy zawarte w cytrusach  poprawiają wrażliwość insulinową, usprawniając tym samym metabolizm węglowodanów.

Cytrusy a masa i skład ciała

Dane eksperymentalne sugerują dość wyraźnie, iż regularna konsumpcja owoców cytrusowych może doprowadzić do wyraźnego ubytku tkanki tłuszczowej.  Zależność ta została potwierdzona m.in. w przypadku grejpfrutów, w badaniu przeprowadzonym przez zespól naukowców z Zakładu Endokrynologii Katedry Żywienia i Badań Metabolicznych Kliniki Scripps. Próba ta pokazała, iż codzienne spożywanie tych owoców spowodowało utratę masy ciała wynoszącą średnio 1,6kg w ciągu niespełna trzech miesięcy. Co istotne, efekt ten został zaobserwowany pomimo, iż nie wprowadzono żadnych restrykcji kalorycznych w dietach uczestników! Czy podobne zależności występują w przypadku innych cytrusów? Wiele wskazuje na to, że tak. Nie tylko bowiem grejpfruty są źródłem bioaktywnych flawonoidów. Związki te obecne są również w pomarańczach, mandarynkach, cytrynach czy pomelo.

Podsumowanie

Owoce cytrusowe posiadają szereg cennych dla nas walorów, które sprawiają, iż stanowią bardzo pożarny składnik codziennej diety. Ich odchudzające właściwości mogą okazać się szczególnie pożądane w okresie świątecznym, kiedy to – jak pokazuje praktyka – spożycie energii istotnie wzrasta. Warto więc mieć zawsze grejpfruta, pomarańczę czy kilka mandarynek pod ręką i używać ich jako substytutu konwencjonalnych słodkości.