Trzy powody, dla których warto jeść czosnek

Czosnek od niepamiętnych czasów ceniony jest nie tylko ze względu na swoje walory kulinarne, ale także z powodu właściwości leczniczych. Okazuje się, że wiele z przypisywanych mu przez ludową medycynę walorów znalazło potwierdzenie we współczesnych badaniach naukowych. W niniejszym opracowaniu przedstawię trzy dobre powody by włączyć go do codziennego menu.

Przeczytaj koniecznie:

Kawa w profilaktyce cukrzycy

Czosnek – naturalny antybiotyk

Substancje zawarte w czosnku wykazują właściwości bakteriobójcze, z racji czego nazywany bywa on często „naturalnym antybiotykiem”. Okazuje się, że związki takie jak allicyna i jej pochodne są zabójcze dla chorobotwórczych drobnoustrojów próbujących zasiedlić nasze drogi oddechowe. Dzięki tym właściwościom czosnek właśnie chroni przed występowaniem bakteryjnych powikłań przeziębienia i grypy. Dodatkowo związki zawarte w czosnku pobudzają nasze komórki odpornościowe do walki z patogenami, w tym również – wirusami.

Czosnek – dla układu krążenia

Badania naukowe wskazują, iż substancje zawarte w czosnku w sposób wielokierunkowy korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu krążenia. Związki te z jednej strony usprawniają funkcję śródbłonka naczyniowego chronić przed rozwojem nadciśnienia, a z drugiej pozytywnie oddziałują na gospodarkę lipidową co skutkuje poprawą stosunku „dobrego” cholesterolu - HDL (czyli lipoprotein o wysokiej gęstości), do cholesterolu „złego” – LDL (czyli lipoprotein o niskiej gęstości), oraz – obniżeniem poziomu triglicerydów.

Czosnek – przeciwko cukrzycy

Substancje zawarte w czosnku wykazują też działanie przeciwcukrzycowe. Związane jest to z ich wpływem na wydzielanie insuliny oraz oddziaływaniem na zdolność komórek docelowych do odczytywania nadawanych przez nią sygnałów. Poprawa insulinowej wrażliwości będąca skutkiem konsumpcji czosnku ma newralgiczne znaczenie dla ogólnie pojętej gospodarki metabolicznej organizmu i chronić może nie tylko przed rozwojem cukrzycy, ale i innych chorób takich jak otyłość czy miażdżyca.

Podsumowanie

Jak widać czosnek posiada przynajmniej kilka niezwykłych właściwości, które czynią z niego bardzo wartościowy składnik diety. Czosnek najlepiej jest jeść na surowo, gdyż obróbka termiczna pozbawia go wielu cennych walorów. Osoby, którym przeszkadza charakterystyczna woń czosnku mogą pomyśleć o jej neutralizacji dodatkiem natki pietruszki. Jeśli to nie wystarczy, jego substytutem mogą okazać się suplementy diety zawierające bezwonne ekstrakty.