Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Olej rybi VS olej lniany

Olej rybi VS olej lniany
Olej rybi VS olej lniany, a profilaktyka chorób układu krążenia. Nie od dziś wiadomo, że wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 mogą korzystnie wpływać na układ krążenia zmniejszając ryzyko rozwoju wielu chorób sercowo-naczyniowych. Lipidy te występują zarówno w pokarmach pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego, różniąc się przy tym wyraźnie aktywnością biologiczną. Czy jednak owe różnice są istotne w odniesieniu do praktycznych skutków zdrowotnych?

Cenne kwasy omega 3

Kwasy tłuszczowe obecne w pożywieniu różnią się pomiędzy sobą budową, co ma swoje odzwierciedlenie w ich aktywności biologicznej i wpływie na funkcjonowanie naszego organizmu. Możemy je podzielić m.in. ze względu na obecność wiązań podwójnych na:

  • nasycone (brak wiązań podwójnych),
  • jednonienasycone (jedno wiązanie podwójne)
  • wielonienasyconych (dwa lub więcej wiązań podwójnych)

Do ostatniej z wymienionych grup należą kwasy omega 3 i omega 6, które różnią się pomiędzy sobą lokalizacją wiązań podwójnych. Różnice w budowie pociągają za sobą konsekwencje dotyczące wpływu na organizm. Pochodne kwasów omega 3 mają właściwości przeciwzapalne i antyagregacyjne. Do kwasów omega 3 zalicza się następujące lipidy:

  • kwas alfa-linolenowy (ALA)
  • kwas eikozapentaenowy (EPA),
  • kwas dokozaheksaenowy (DHA),
  • i inne kwasy tłuszczowe o mniejszym znaczeniu.

Istnieją dowody na to, że związki te spożywane w odpowiednio wysokich dawkach m.in. pomagają chronić układ krążenia przez rozwojem wielu chorób. Tyle, że wśród kwasów omega 3 wyróżnić można takie o mniejszej i większej aktywności biologicznej. Przyjęło się uważać, że o wiele bardziej aktywne są kwasy DPA i DHA obecne głównie w rybach morskich niż kwas ALA występujący m.in. w oleju lnianym. Czy jednak różnice w tej materii są naprawdę znaczące?  

Ciekawe badanie

Interesujących danych w kwestii omawianego zagadnienia dostarczają wyniki badania przeprowadzonego przez zespół naukowców z University of Maryland – Baltimore (Duda i wsp. 2009). Autorzy powyższego studium postanowili sprawdzić różnicę pomiędzy kwasem alfa linolenowym a kwasami EPA i DHA na przebieg procesów zapalnych w obrębie komórek serca. Badanie to pokazało, że suplementacja kwasami omega 3 pochodzącymi z oleju rybiego zmniejsza ilość prozapalnego kwasu arachidonowego (ARA) w błonach kardiomiocytach oraz powoduje wzrost poziomu adiponektyny w krwi (adiponektyna jest substancją produkowaną przez komórki tłuszczowe, która ma działanie przeciwmiażdżycowe, uwrażliwiające tkanki na insulinę i regulujące ciśnienie tętnicze krwi). Suplementacja kwasem ALA z oleju lnianego niestety nie wywołała takiego efektu.

Wnioski

Istnieją pewne przesłanki by uważać, że jeśli chcemy wyciągnąć maksimum korzyści z biologicznego potencjału kwasów omega 3, to korzystniej jest sięgać po produkty będące źródłem EPA i DHA niż ALA. Tak więc olej lniany będący źródłem ALA okazać się może zdecydowanie gorsza opcją niż tłuste ryby morskie. Tak przynajmniej sugerują dane wypływające z przytoczonego badania. Z drugiej strony, warto jednak mieć na uwadze, że eksperyment został wykonany na zwierzętach i trudno powiedzieć, czy ma pełne przełożenie na zależności fizjologiczne jakie zachodzą w ludzkim organizmie.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę