Witamina C a hormon stresu

Witamina C jest związkiem o wielu ciekawych i ciągłe niedocenianych właściwościach. Oprócz działania antyoksydacyjnego substancja ta może także wpływać na wydzielanie niektórych hormonów takich jak... kortyzol. Efekt ten jest niezwykle ciekawy i może zostać wykorzystany w suplementacji sportowej, o ile witamina C zostanie podana w odpowiedniej dawce.

Przeczytaj koniecznie:

Witamina C w walce z nadciśnieniem

O kortyzolu słów kilka

Kortyzol zwany też hormonem stresu jest dość dobrze znany ze swoich katabolicznych właściwości. Chociaż pełni on wiele ważnych biologicznie funkcji to w permanentnie zwiększonych zakresach okazuje się być po prostu wrogiem sportowej formy i estetycznej sylwetki. Poza specyficznymi uwarunkowaniami zdrowotnymi do nadmiernego wydzielania kortyzolu może dość w sytuacjach takich jak:

  • życie w ciągłym stresie, związanym z pracą czy trudną sytuacja życiową,
  • stosowanie diet z głębokim deficytem kalorycznym,
  • bardzo wysoka aktywność fizyczna (np. 2 treningi dziennie, starty w  wymagających konkurencjach sportowych).

Niekiedy czynnikiem zwiększającym aktywność kortyzolu jest... nadmiar tkanki tłuszczowej, okazuje się bowiem, że adipocyty biorą udział w metabolizmie wielu hormonów, w tym również glikokortykoidów! Z punktu widzenia osób aktywnych fizycznie i pracujących nad sylwetką bardzo ważne jest to, że do wzrostu poziomu kortyzolu dochodzić może pod wpływem ciężkich i częstych treningów połączonych z niskokaloryczną dietą. I w takich wypadkach nadmierne wydzielanie wspomnianego hormonu bywa przyczyną braku satysfakcjonujących postępów w redukcji tkanki tłuszczowej.

W poszukiwaniu skutecznych metod obniżania poziomu kortyzolu

Mając na uwadze przedstawione przed chwilą dane łatwo zrozumieć, że zarówno sportowcy, jak i fizjolodzy, a także dietetycy i trenerzy od dawna poszukują skutecznych metod obniżania poziomu kortyzolu. Istotne znaczenie w tej materii ma oczywiście zmiana trybu życia obejmująca:

  • zmniejszenie natężenia stresu psychicznego (tutaj kluczowe są: dobra organizacja czasu i trening asertywności),
  • dostosowanie aktywności fizycznej do możliwości adaptacyjnych organizmu,
  • dopasowanie podaży energii do potrzeb organizmu lub też skorygowanie tej wartości o niewygórowany deficyt kaloryczny,
  • zapewnienie odpowiedniej ilości snu,
  • zadbanie o to by w planie dnia znalazł się czas na zajęcia relaksacyjne.

Jak się okazuje, jednym z prostych i skutecznych sposobów na utrzymanie kortyzolu w ryzach może być suplementacja witaminą C.

Interesujące wyniki badań

Niezwykle ciekawych danych w omawianej materii dostarczyły badania wykonane przez grupę naukowców z Zakładu Fizjologii Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Natalskiego. Badacze przeprowadzili eksperyment, w którym wzięło udział czterdziestu pięciu biegaczy, z których część otrzymywała 500 mg witaminy C, część 1500 mg tego związku, a część – placebo, na siedem dni przed wyścigiem, w dniu konkurencji (był to ultramaraton) i jeszcze dwa dni po starcie. Autorzy postanowili zbadać poziom kortyzolu we wszystkich trzech grupach. Co się okazało?