Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Witamina C a hormon stresu

Witamina C a hormon stresu

Tadeusz Sowiński

Witamina C jest związkiem o wielu ciekawych i ciągłe niedocenianych właściwościach. Oprócz działania antyoksydacyjnego substancja ta może także wpływać na wydzielanie niektórych hormonów takich jak... kortyzol. Efekt ten jest niezwykle ciekawy i może zostać wykorzystany w suplementacji sportowej, o ile witamina C zostanie podana w odpowiedniej dawce.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

O kortyzolu słów kilka

Kortyzol zwany też hormonem stresu jest dość dobrze znany ze swoich katabolicznych właściwości. Chociaż pełni on wiele ważnych biologicznie funkcji to w permanentnie zwiększonych zakresach okazuje się być po prostu wrogiem sportowej formy i estetycznej sylwetki. Poza specyficznymi uwarunkowaniami zdrowotnymi do nadmiernego wydzielania kortyzolu może dość w sytuacjach takich jak:

  • życie w ciągłym stresie, związanym z pracą czy trudną sytuacja życiową,
  • stosowanie diet z głębokim deficytem kalorycznym,
  • bardzo wysoka aktywność fizyczna (np. 2 treningi dziennie, starty w  wymagających konkurencjach sportowych).

Niekiedy czynnikiem zwiększającym aktywność kortyzolu jest... nadmiar tkanki tłuszczowej, okazuje się bowiem, że adipocyty biorą udział w metabolizmie wielu hormonów, w tym również glikokortykoidów! Z punktu widzenia osób aktywnych fizycznie i pracujących nad sylwetką bardzo ważne jest to, że do wzrostu poziomu kortyzolu dochodzić może pod wpływem ciężkich i częstych treningów połączonych z niskokaloryczną dietą. I w takich wypadkach nadmierne wydzielanie wspomnianego hormonu bywa przyczyną braku satysfakcjonujących postępów w redukcji tkanki tłuszczowej.

W poszukiwaniu skutecznych metod obniżania poziomu kortyzolu

Mając na uwadze przedstawione przed chwilą dane łatwo zrozumieć, że zarówno sportowcy, jak i fizjolodzy, a także dietetycy i trenerzy od dawna poszukują skutecznych metod obniżania poziomu kortyzolu. Istotne znaczenie w tej materii ma oczywiście zmiana trybu życia obejmująca:

  • zmniejszenie natężenia stresu psychicznego (tutaj kluczowe są: dobra organizacja czasu i trening asertywności),
  • dostosowanie aktywności fizycznej do możliwości adaptacyjnych organizmu,
  • dopasowanie podaży energii do potrzeb organizmu lub też skorygowanie tej wartości o niewygórowany deficyt kaloryczny,
  • zapewnienie odpowiedniej ilości snu,
  • zadbanie o to by w planie dnia znalazł się czas na zajęcia relaksacyjne.

Jak się okazuje, jednym z prostych i skutecznych sposobów na utrzymanie kortyzolu w ryzach może być suplementacja witaminą C.

Interesujące wyniki badań

Niezwykle ciekawych danych w omawianej materii dostarczyły badania wykonane przez grupę naukowców z Zakładu Fizjologii Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Natalskiego. Badacze przeprowadzili eksperyment, w którym wzięło udział czterdziestu pięciu biegaczy, z których część otrzymywała 500 mg witaminy C, część 1500 mg tego związku, a część – placebo, na siedem dni przed wyścigiem, w dniu konkurencji (był to ultramaraton) i jeszcze dwa dni po starcie. Autorzy postanowili zbadać poziom kortyzolu we wszystkich trzech grupach. Co się okazało?



W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki

1 / 3 Następna strona