Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Sportowiec z chorobą zapalną jelita - postępowanie żywieniowe. Cz II

Sportowiec z chorobą zapalną jelita - postępowanie żywieniowe. Cz II

Tadeusz Sowiński

W jednym z poprzednich artykułów podjąłem temat planowania diety dla sportowców i osób aktywnych fizycznie borykających się z nieswoistymi chorobami zapalnymi jelit. W niniejszym opracowaniu chciałbym wrócić do tego zagadnienia uzupełniając podane wcześniej informacje (dotyczące głównie zakazów i środków ostrożności), o dane bardziej konstruktywne, pomagające w bilansowaniu codziennego menu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Sportowiec z chorobą zapalną jelita - postępowanie żywieniowe. Cz I

Dieta sportowców i osób aktywnych borykających się IBD powinna opierać się na produktach dobrze tolerowanych i nie obciążających nadto przewodu pokarmowego. Oprócz obiektywnych kryteriów podziału duże znaczenie w tej materii mają indywidualne reakcje na poszczególne pokarmy, które nieraz mogą być u różnych osób skrajnie odmienne. Zdecydowanie do dość dobrze tolerowanych pokarmów należą:

  • ziemniaki,
  • ryż biały, (również basmati, jaśminowy),
  • indyk,
  • kurczak,
  • chuda wołowina i cielęcina,
  • dobre jakościowo chude szynki, (generalnie jednak obecność substancji dodatkowych takich jak nieorganiczne fosforany nie jest wskazany),
  • jajka, (raczej gotowane na pół-miękko),
  • dżemy (w niewielkich ilościach i raczej te otrzymywane tradycyjnie w warunkach domowych),
  • wyroby z białej mąki (chociaż niektórzy specjaliści sugerują zachowanie ostrożności względem glutenu),
  • chude ryby (ale wg niektórych źródeł – można spożywać tłuste, ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych o działaniu przeciwzapalnym).
  • z owoców dość dobrze tolerowane są także banany, które znakomicie nadają się jako szybki posiłek potreningowy.
  • warzywa bezpieczniej jest spożywać po obróbce termicznej.

Potrawy zaleca się gotować w wodzie, gotować na parze lub piec w folii.

Problematyczna jest kwestia spożycia błonnika pokarmowego. Zazwyczaj poleca się dietę ubogą w ten składnik  w wybranych przypadkach następstwem takich restrykcji są uporczywe zaparcia, które sprzyjają pogłębieniu problemu. W takiej sytuacji zwiększenie udziału błonnika w diecie jest rozwiązaniem jak najbardziej uzasadnionym - kluczowa jest indywidualna tolerancja.

Aspekty dodatkowe

W przypadku osób aktywnych fizycznie dodatkowym czynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę jest kwestia odpowiedniego nawodnienia organizmu i dostarczenia wymaganej ilości elektrolitów takich jak sód czy potas. Osobną kwestią jest znalezienie stałego miejsca w diecie dla pokarmów dostarczających substancji o działaniu przeciwzapalnym. Mowa tutaj m.in. o kwasach tłuszczowych z rodziny omega 3, których źródłem są m.in.:

  • tłuste ryby morskie,
  • jaja omega 3,
  • siemię lniane,
  • niektóre algi,
  • orzechy włoskie,
  • oleje: rybi, z kryla, lniany.

Właściwości przeciwzapalne mają także niektóre substancje zawarte w roślinach, zwłaszcza kurkumina obecna w kurkumie (ostryżu). Dodawanie przypraw naturalnych opartych na kurkumie jest wiec pomysłem wartym rozważenia.



W artykule mówimy o: Zdrowie

1 / 2 Następna strona