Sportowiec z chorobą zapalną jelita - postępowanie żywieniowe. Cz II

W jednym z poprzednich artykułów podjąłem temat planowania diety dla sportowców i osób aktywnych fizycznie borykających się z nieswoistymi chorobami zapalnymi jelit. W niniejszym opracowaniu chciałbym wrócić do tego zagadnienia uzupełniając podane wcześniej informacje (dotyczące głównie zakazów i środków ostrożności), o dane bardziej konstruktywne, pomagające w bilansowaniu codziennego menu.

Przeczytaj koniecznie:

Nieswoiste zapalne choroby jelit a dieta sportowa

Sportowiec z chorobą zapalną jelita - postępowanie żywieniowe. Cz I

Dieta sportowców i osób aktywnych borykających się IBD powinna opierać się na produktach dobrze tolerowanych i nie obciążających nadto przewodu pokarmowego. Oprócz obiektywnych kryteriów podziału duże znaczenie w tej materii mają indywidualne reakcje na poszczególne pokarmy, które nieraz mogą być u różnych osób skrajnie odmienne. Zdecydowanie do dość dobrze tolerowanych pokarmów należą:

  • ziemniaki,
  • ryż biały, (również basmati, jaśminowy),
  • indyk,
  • kurczak,
  • chuda wołowina i cielęcina,
  • dobre jakościowo chude szynki, (generalnie jednak obecność substancji dodatkowych takich jak nieorganiczne fosforany nie jest wskazany),
  • jajka, (raczej gotowane na pół-miękko),
  • dżemy (w niewielkich ilościach i raczej te otrzymywane tradycyjnie w warunkach domowych),
  • wyroby z białej mąki (chociaż niektórzy specjaliści sugerują zachowanie ostrożności względem glutenu),
  • chude ryby (ale wg niektórych źródeł – można spożywać tłuste, ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych o działaniu przeciwzapalnym).
  • z owoców dość dobrze tolerowane są także banany, które znakomicie nadają się jako szybki posiłek potreningowy.
  • warzywa bezpieczniej jest spożywać po obróbce termicznej.

Potrawy zaleca się gotować w wodzie, gotować na parze lub piec w folii.

Problematyczna jest kwestia spożycia błonnika pokarmowego. Zazwyczaj poleca się dietę ubogą w ten składnik  w wybranych przypadkach następstwem takich restrykcji są uporczywe zaparcia, które sprzyjają pogłębieniu problemu. W takiej sytuacji zwiększenie udziału błonnika w diecie jest rozwiązaniem jak najbardziej uzasadnionym - kluczowa jest indywidualna tolerancja.

Aspekty dodatkowe

W przypadku osób aktywnych fizycznie dodatkowym czynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę jest kwestia odpowiedniego nawodnienia organizmu i dostarczenia wymaganej ilości elektrolitów takich jak sód czy potas. Osobną kwestią jest znalezienie stałego miejsca w diecie dla pokarmów dostarczających substancji o działaniu przeciwzapalnym. Mowa tutaj m.in. o kwasach tłuszczowych z rodziny omega 3, których źródłem są m.in.:

  • tłuste ryby morskie,
  • jaja omega 3,
  • siemię lniane,
  • niektóre algi,
  • orzechy włoskie,
  • oleje: rybi, z kryla, lniany.

Właściwości przeciwzapalne mają także niektóre substancje zawarte w roślinach, zwłaszcza kurkumina obecna w kurkumie (ostryżu). Dodawanie przypraw naturalnych opartych na kurkumie jest wiec pomysłem wartym rozważenia.