Co tarczyca lubi, a czego nie lubi?

Kontynuując temat poprzedniego artykułu dotyczącego osłabienia pracy tarczycy, wiemy już, że chroniczny stres w postaci głodówek, nieprzemyślanych diet, długotrwałych aerobów, zaniedbanie snu, relaksu, regeneracji może doprowadzić do zaburzenia działania tarczycy, a tak naprawdę całego układu hormonalnego i działania nadnerczy. Dziś zajmijmy się tym, co tarczyca lubi, a czego nie? Jak zapobiec takiej sytuacji i co robić, gdy już praca tarczycy została osłabiona.

Przeczytaj koniecznie:

Tarczyca, TSH i przemiana materii

Zacznijmy od czynników, które mogą upośledzać działanie tego narządu.

Podstępna tarczyca, jak to się zaczyna?
 

Tarczyca produkuje 93% hormonu T4, który jest nieaktywny, a tylko 7% T3. Gdy nie mamy problemu z przekształcaniem (konwersją) T4 do T3 jest duża szansa, że letrox czy euthyrox wystarczy. Niestety wiele czynników takich jak stres, niedobory żywieniowe, tabletki antykoncepcyjne, alkohol, cukrzyca powodują zaburzenie konwersji T4 do T3.

W efekcie mamy we krwi sporo T4, a mało T3, więc objawy niedoczynności jak najbardziej się pojawiają, pomimo leczenia.

Zbyt niska podaż kalorii, a także zbyt niski udział węglowodanów w diecie.

Tarczyca potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania węglowodanów. Jeśli masz problemy z tarczycą odradzam wszelkiego rodzaju diety bardzo nisko węglowodanowe.

Przedtreningówki, spalacze, pobudzające napoje typu Red Bull, kawa.

Wszelkiego rodzaju substancje pobudzające wpływają negatywnie na funkcjonowanie narządu tarczycy. Z tego tez względu powinno się je ograniczyć lub całkowicie wyeliminować.

Gluten

Odstawieniu glutenu może przynieść wiele dobrego. Kwestia odstawienia glutenu jest szczególnie ważna w przypadku autoimmunologicznego podłoża niedoczynności (np. Hashimoto). Bardzo często bowiem choroby autoimmunologiczne wiążą się z rozszczelnionymi jelitami. Spożywanie glutenu może zaostrzać reakcje obronne organizmu i np. podwyższać poziom przeciwciał we krwi.

Goitrogeny

Są to związki chemiczne występujące w żywności. Zaburzają wchłanianie jodu przez organizm. Związki te obecne są głównie w warzywach takich brokuły, kalafior, różne odmiany kapusty, brukselka, a także strączki takie jak soja czy fistaszki.

Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować zupełnie ze spożywania brokułów czy kalafiora. Należy jednak zachować umiar, a także pamiętać, aby zawsze warzywa te spożywać po ugotowaniu, wówczas część goitrogenów zostaje zniwelowana.

Przetrenowanie

Nie należy dopuszczać do przetrenowania, ponieważ ono również obniża działanie tarczycy. Pamiętajmy o tym jak ważna jest regeneracja.

Brak snu

Odpowiednia ilość snu jest nieoceniona, dlatego nigdy tego nie bagatelizujmy.

Badając hormony tarczycy po nieprzespanej nocy, możemy otrzymać zakłamane wyniki, bowiem na pewno tego dnia praca tarczycy będzie osłabiona.