Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Syrop glukozowo-fruktozowy VS cukier stołowy. Cz. II

Syrop glukozowo-fruktozowy VS cukier stołowy. Cz. II

Tadeusz Sowiński

Zagadnienia związane z wpływem konsumpcji syropu glukozowo-fruktozowego na zdrowie oraz na masę i skład ciała budzą sporo emocji. Pikanterii dodaje tutaj fakt, iż HFCS przedstawiany bywa jako jeszcze gorszy i bardziej szkodliwy niż popularny cukier stołowy. Niniejszy artykuł stanowi kontynuację rozważań dotyczących różnic we wpływie jaki wywierają na nasz organizm produkty słodzone sacharozą i produkty słodzone syropem glukozowo-fruktozowym.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Syrop glukozowo-fruktozowy VS cukier stołowy. Cz. I

Sacharoza i HFCS w badaniach naukowych

Oczywiście daleki jestem od tego, by bronić któregokolwiek z wymienionych bohaterów niniejszego artykułu. Chciałbym jednak, by temat przedstawiony został z należytą powagą w oparciu o badania naukowe. Po dość gruntownym wprowadzeniu teoretycznym zawartym w poprzedniej części artykułu, przyszła pora na konkrety, czyli dane eksperymentalne, a tych jak się okazuje jest całkiem sporo.

Intrygujący eksperyment

Chyba za jeden z ciekawszych eksperymentów uznać należy ten, w jakim autorzy postanowili porównać wpływ czterech izokalorycznych diet na tempo utraty masy ciała, w przypadku których znaczący udział energii pochodzi z sacharozy lub też z syropu glukozowo-fruktozowego.

I tak oto, uczestnicy badania zostali przypisani do jednego z następujących protokołów:

  • dieta z ujemnym bilansem energetycznym (-500kcal), gdzie 10% energii pochodziło z HFCS,
  • dieta z ujemnym bilansem energetycznym (-500kcal), gdzie 10% energii pochodziło z sacharozy,
  • dieta z ujemnym bilansem energetycznym (-500kcal), gdzie 12% energii pochodziło z HFCS,
  • dieta z ujemnym bilansem energetycznym (-500kcal), gdzie 12% energii pochodziło z sacharozy.

Warto dodać, że we wszystkich dietach udział energii dla poszczególnych makroskładników był podobny i wynosił:

  • 50%- 55% z węglowodanów,
  • 15%- 20% z protein,
  • 25%- 30% z tłuszczu.

Walory badania

Badanie okazuje się o tyle ciekawe, że wzięło w nim udział aż 247 uczestników (ukończyły je jednak 162 osoby), przy czym wszyscy mięli problemy z nadmierną masą ciała (nadwaga lub otyłość). Dodatkowo ochotnicy nie wiedzieli czy dostają sacharozę czy HFCS, takimi danymi nie dysponowali autorzy, gdyż osoby biorące udział w badaniu, zostały losowo przypisane do poszczególnych diet przez komputer. Próba trwała 12 tygodni. Oprócz pomiarów antropometrycznych, w tym również tych obejmujących badanie składu ciała (DEXA), wykonano również oznaczenie poziomu glukozy, insuliny, lipidów i CRP. Oprócz interwencji żywieniowej, uczestnicy systematycznie zwiększali swoją aktywność fizyczną, lecz nie była ona przesadnie wymagająca.

Wyniki

Gdybyśmy opierać się mięli na plotkach dotyczących wpływu syropu glukozowo-fruktozowego na organizm, to wydawać by się mogło, że wszystkie diety będą raczej utrudniać przebieg redukcji. W końcu przecież cukry rafinowane „tuczą” niż „wspomagają odchudzanie”. Z racji tego jednak, że kluczowy w odchudzaniu jest kaloryczny bilans, to w przypadku wszystkich diet zanotowano ubytek tkanki tłuszczowej. Co ciekawe, ewentualne rozbieżności pomiędzy uczestnikami otrzymującymi HFCS i sacharozę, uznano za nieistotne statystycznie.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

1 / 3 Następna strona