Rabarbar - rapontygenina i nie tylko...

Rabarbar to jeden z pierwszych wiosennych dodatków, którymi możemy wzbogacać domowe wypieki czy desery. W polskiej kuchni zazwyczaj używa się go do robienia kompotów i placka drożdżowego, ale rabarbar może mieć o wiele szersze zastosowanie. Doskonale komponuje się z owocami, można również z jego udziałem przygotować oryginalne dania obiadowe. Jakie kryje w sobie właściwości?

Przeczytaj koniecznie:

Owoce i warzywa a zakwaszenie organizmu

Rabarbar ogrodowy pochodzi z krajów Azji Środkowej i południowej Syberii. W Europie pojawił się w XVI w. dzięki Marco Polo, ale jako warzywo w Polsce znany jest dopiero od XVIII wieku.

Rabarbar ogrodowy nazywany  również rzewieniem zwyczajnym, to gatunek byliny należącej do rodziny rdestowatych. W Polsce tworzy często mieszańca z rabarbarem kędzierzawym.

Co ciekawe rabarbar uznawany jest na całym świece jako warzywo, za wyjątkiem Stanów Zjednoczonych. W 1974 r. sąd obradujący w Nowym Jorku prawnie uregulował tę sprawę. Uzasadniając, że rabarbar używany tak jak inne owoce do produkcji konfitur, musi posiadać taką samą klasyfikację.

Rabarbar ceniony jest przede wszystkim ze względu na swój kwaskowaty i orzeźwiający smak. Dzięki niemu rewelacyjnie sprawdza się w słodkich potrawach, przełamując ich smak.

Łodygi rabarbaru mogą być koloru różowego, czerwonego lub zielonego. Im czerwieńszy rabarbar, tym słodszy smak.

Rabarbar jest warzywem niskokalorycznym. W 100g produktu dostarcza około 20kcal. Znajduje się w nim stosunkowo dużo potasu, sodu, magnezu, fosforu, witaminy C, beta karotenu oraz błonnika.

Rabarbar zawiera jednak również sporo kwasu szczawiowego. Spożywanie dużej ilości rabarbaru może skutkować wypłukiwaniem wapnia z organizmu. Kwas szczawiowy może przekształcać się w szczawian wapnia, prowadząc do powstawania kamieni nerkowych. Z tego powodu rabarbaru nie zaleca się spożywać osobom z chorobami nerek.

Rabarbar idealnie nadaje się do przygotowania kompotu, dzięki swojemu kwaskowatemu smakowi idealnie gasi pragnienie. Rabarbar świetnie komponuje się również z truskawkami. W połączeniu z tymi owocami może stanowić świetną bazę do przygotowania domowych konfitur. Klasyką gatunku jest drożdżowe ciasto z rabarbarem i kruszonką. Jednak można zrobić z niego również  wykwintny dodatek do mięsa, np. drobiu lub ryby.

Posmak rabarbaru wzbogacić można poprzez dodanie do niego odrobiny startej skórki pomarańczowej, cynamonu, świeżego imbiru, a nawet tymianku i estragonu. Tak doprawiony i ugotowany „kwaskowaty obcy” po przetarciu przez sito zamienia się w wyśmienity mus, sorbet, lody lub krem.

Pieczenie rabarbaru działa korzystnie. Po poddaniu go takiemu procesowi na co najmniej 20 minut - uwalnia się rapontygenina - substancja o działaniu przeciwutleniającym. To polifenol, który ma zdolność zmniejszania tempa podziału komórek nowotworowych. Badacze twierdzą, że oprócz tych właściwości, rapontygenina ma działanie antyalergiczne, antyoksydacyjne i wspomaga układ krążenia.