Czy na diecie mogę jeść musztardę?

Musztarda to popularna przyprawa, która stanowi smaczny dodatek do dań mięsnych, kanapek czy sałatek. Będąc na diecie, wiele osób zastanawia się, czy mogą używać musztardy, czy raczej powinny z niej zrezygnować. Tymczasem musztarda to nie tylko charakterystyczny, ostry smak, ale także lekarstwo dla żołądka.

Przeczytaj koniecznie:

Jedz grejpfruty i chudnij

Podstawowe informacje o musztardzie

Głównym składnikiem musztardy jest gorczyca. Uznawana jest ona od wieków za swoje właściwości zdrowotne.

Musztarda powstaje na bazie białej, czarnej lub sarepskiej gorczycy, które łączy się z octem, solą oraz cukrem.

Przyprawa ta powstała na początku naszej ery w Rzymie. Przypisywano jej wiele właściwości leczniczych. Między innymi miała łagodzić bóle reumatyczne, pobudzać trawienie tłustych potraw, obniżać ciśnienie krwi, jak również działać antybakteryjnie.

Co ciekawe w starożytnym Rzymie uznawana była za afrodyzjak.

Musztarda dotarła do Polski w czasie wojen napoleońskich. Jak głosi jedna z anegdot, podobno początkowo nie wiedziano, jak należy ją spożywać. Na wielu szlacheckich stołach musztardę podawano po daniu głównym i zjadano łyżkami niczym deser. Według anegdoty, podczas jednych z biesiad miał to zauważyć sam Napoleon i krzyknąć: „Ależ to musztarda po obiedzie”. Stąd też wywodzi się to polskie powiedzenie.

Zastosowanie i odmiany musztardy

Musztardę stosuje się w celu poprawienia smaku potraw, głównie mięs i wędlin. Służy ona do marynowania mięsa, które zyskuje dzięki niej kruchość. Musztarda stanowi również bazę dla wielu sosów. Wykorzystuje się ją między innymi do przygotowania sosu winegret.

Musztarda występuje w wielu odmianach. Najbardziej popularne rodzaje musztardy, jakie możemy zakupić to: musztarda sarepska, dijon, delikatesowa, rosyjska, miodowa, francuska, chrzanowa, bawarska.

Właściwości zdrowotne musztardy

Musztarda zawdzięcza większość swoich właściwości zdrowotnych gorczycy.

Ziarenka gorczycy łagodzą bóle żołądka, chronią go przed podrażnieniami i zmniejszają stany zapalne błony śluzowej żołądka.

Całe ziarenka gorczycy mogą być również pomocne przy problemach z zaparciami.

Z kolei rozdrobnione wpływają na zwiększenie produkcji soku żołądkowego, poprawiając tym samym trawienie.

Ile kalorii ma musztarda?

Ilość kalorii znajdująca się w musztardzie różni się nieznacznie w zależności od jej odmiany.

Przykładowo łyżka musztardy delikatesowej (20g) dostarcza jedynie 19 kcal (0,8g białko, 0,7g tłuszcz, 1,9g węglowodany). Łyżka musztardy rosyjskiej to 25 kcal, natomiast  musztardy miodowej to 35 kcal.

Jaką musztardę wybrać?

Wybierając musztardę sprawdzajmy jej skład. Dobra musztarda powinna składać się z ziaren gorczycy, octu winnego, soli i ewentualnie cukru. Nasiona gorczycy nie powinny znajdować się dalej niż na drugiej pozycji.

Unikajmy produktów wzbogaconych o syrop glukozowo-fruktozowy, regulatory kwasowości, substancje konserwujące, zagęszczające i barwniki. Jeśli w składzie znajdziemy między innymi E220 (dwutlenek siarki), czy E222 (wodorosiarczyn sodu) – z pewnością musztarda nie będzie produktem przyczyniającym się do poprawy naszego trawienia i stanu zdrowia.

Do musztardy może dodany być również naturalny barwnik – kurkumina. Barwnik ten wykazuje właściwości prozdrowotne. Kurkumina jest między innymi silnym przeciwutleniaczem, wykazuje właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i przeciwzapalne.

Zwróć uwagę, jaki ocet został użyty do przygotowania musztardy. Producenci często zastępują ocet winny tańszymi odpowiednikami, takimi jak ocet jabłkowy lub spirytusowy.

Znajdujący się w musztardzie ocet wywiera również pozytywny wpływ na procesy trawienne.

Uważaj na kremowe musztardy, które w składzie zawierają tłuszcze roślinne.

Czy mogę używać musztardę będąc na diecie?

Musztarda może stanowić wartościowy dodatek w trakcie redukcyjnej  (i nie tylko) diety.

Już niewielka ilość tej przyprawy wpływa na podniesienie smakowitości posiłku, dzięki czemu nawet najprostsze danie może okazać się atrakcyjne.

Mięsa marynowane w musztardzie stają się bardziej kruche.

Dodatek musztardy do posiłku wpływa nie tylko na większą atrakcyjność dania, ale również pozytywnie wpływa na trawienie posiłku.

Musztarda spożywana w niewielkich ilościach nie wpłynie z pewnością znacząco na bilans kaloryczny. Dwie małe łyżeczki musztardy dostarczają od 20 do 40 kcal. Nie musisz więc obawiać się, że musztarda będzie przyczyną braku efektów twojej diety. Pod warunkiem, że nie będziesz zjadać każdego dnia kilku dużych łyżek stołowych.

Pamiętaj by wybierać prawdziwą musztardę, a nie kremowe sosy, które mają niewiele wspólnego z gorczycą. Zawierają za to dużo tanich tłuszczy roślinnych.

Zawsze kupując musztardę sprawdzaj jej skład.

Podsumowując, nie bój się włączyć do swojej diety musztardy. Nie tylko nie jest ona niebezpieczna dla twojego zdrowia i sylwetki, ale wykazuje również działanie prozdrowotne.