Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Miska rozmaitości, czyli buddha bowl

Miska rozmaitości, czyli buddha bowl

Kinga Żuralska

W ostatnim czasie portale społecznościowe zawojowane zostały przez miski pełne pięknie poukładanych warzyw i rozmaitych dodatków. To nie zwyczajne sałatki! Danie to zyskało swoją własną nazwę. Posiłki tego typu nazywane są buddha bowl. Co kryje się pod tą nazwą i jak samodzielnie przygotować tego typu posiłek?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Co oznacza buddha bowl?

W dosłownym tłumaczeniu buddha bowl to miska Buddy. Określenie buddha bowl figuruje jednak nawet w słowniku angielskich, potocznych wyrażeń – urban dictionary. Określenie buddha bowl oznacza miskę bogato wypełnioną aż po same brzegi z „brzuszkiem” na szczycie. To właśnie brzuszek Buddy.

Buddha bowl to oryginalnie danie wegańskie. W kolorowej i pełnej odżywczych wartości misce znajdziemy więc same produkty pochodzenia roślinnego.

Najczęściej w misce buddy znajduje się duża ilość warzyw, strączków z dodatkiem kaszy/ryżu/komosy ryżowej oraz ziaren i orzechów, często również znajdziemy w niej awokado.

Połączenie kaszy, ziaren i warzyw strączkowych zapewnia uzyskanie pełnego pakietu aminokwasów bez konieczności spożywania produktów odzwierzęcych.

Buddha bowl to danie, które cieszy oczy, dostarcza wielu cennych witamin i minerałów, a także umożliwia najedzenie się do syta.

Jak przygotować buddha bowl?

Buddha bowl to danie, które możemy przygotować z dowolnych składników! Możemy komponować je według własnych pomysłów. Jedyne ograniczenie to nasza wyobraźnia… i pojemność miski.

Jak wspomniałam wcześniej składniki wybieramy spośród produktów pochodzenia roślinnego. W misce znaleźć powinien się produkt zbożowy – kasza, ryż czy też komosa ryżowa. Kolejnym ważnym składnikiem powinny być rośliny strączkowe – fasola, ciecierzyca, soczewica, soja. W misce umieszczamy również dowolne warzywa, w różnych kolorach. Świetnie sprawdzą się zarówno warzywa liściaste, takie jak szpinak czy rukola, jak również bulwy, takie jak buraki czy marchew, a także dynia, pomidory, ogórki, papryka i wiele innych. Do miski rozmaitości warto dodać również orzechy lub nasiona – pestki dyni, słonecznika, nasiona chia lub siemię lniane, a może mak i sezam. Dodatkiem tłuszczowym może być również awokado i oliwa z oliwek.

Najlepsze kompozycje to takie, w których składniki różnią się smakiem, kolorem i fakturą. Coś chrupiącego, coś wilgotnego i coś miękkiego, a słodkie przeplata się ze słonym i kwaśnym.

Bardzo ważnym aspektem jest również obróbka wszystkich dodatków. Najlepiej, aby była różnorodna. Dlatego jedne warzywa piecz i smaż, kaszę ugotuj z dodatkiem soku z cytryny, a inne dodatki podpraż lub zgrilluj. Zapewnisz sobie wtedy urozmaicony posiłek pełen smaków i z maksimum wartości odżywczych!

Buddha bowl może być idealnym posiłkiem zarówno na obiad czy kolację jedzoną w domu, jak również świetnie sprawdzi się jako lunch w pracy czy na uczelni zabrana w pojemniku.

Skomponuj doskonałą buddha bowl

Komponując danie kieruj się poniższymi zasadami.

Zboża – ¼ miski

Dodatek zbóż zapewni, że danie będzie sycące.

Wybierz spośród produktów, takich jak:

  • ryż (biały, brązowy, czarny, czerwony, dziki)
  • komosa ryżowa (idealnym pomysłem jest zmieszanie różnych kolorów)
  • kasza jaglana lub gryczana
  • kasza kuskus (gdy brakuje czasu)
  • makaron pełnoziarnisty
  • makaron ryżowy

Źródło białka – ¼ miski

By zapewnić sytość i syntezę białek mięśniowych.

Wybierz spośród produktów, takich jak:

  • czerwona fasola
  • soczewica
  • ciecierzyca
  • biała fasola
  • tofu

Jeśli Twoja miska nie musi być wegańska możesz też sięgnąć po:

  • chude mięso (grillowany kurczak lub pieczona/duszona wołowina)
  • pieczone lub gotowane ryby
  • jajka

Warzywa – ½ miski

Warzywa stanowią największy udział w buddha bowl. Sprawiają, że posiłek staje się kolorowy i pełen witamin. W misce buddy powinny się znaleźć zarówno surowe warzywa, jak i gotowane lub pieczone, a nawet marynowane. To sprawi, że każdy kęs będzie miał inną fakturę.

Kilka propozycji poniżej:

  • liście szpinaku
  • pieczona dynia
  • gotowane brokuły
  • pieczone lub gotowane buraki
  • świeże pomidory i ogórki
  • fasolka szparagowa duszona na patelni z sezamem
  • rukola
  • kukurydza z puszki
  • marynowana papryka
  • marchewka pokrojona w cienkie słupki lub starta na tarce
  • pieczone pieczarki

Dodatki

O ostatecznym smaku zadecydują dodatki. Poniżej kilka propozycji. Ich ilość należy dobrać odpowiednio do swojego zapotrzebowania kalorycznego. Najlepiej wybrać 1-2 z poniższych propozycji:

  • pokrojona w plastry połowa dojrzałego awokado
  • tarty parmezan (łyżka)
  • sok z cytryny i oliwa z oliwek
  • hummus (50-100g)
  • nasiona dyni i słonecznika (15-25g)
  • sos BBQ
  • świeże zioła (pietruszka, kolendra, bazylia)
  • sezam (łyżka)
  • tahini (samo tahini lub sos na jego bazie)
  • dressing na bazie musztardy i jogurtu naturalnego

Podsumowując, buddha bowl to danie nie tylko atrakcyjne dla oczu, ale również sycące, zdrowe i bogate w wiele wartościowych substancji odżywczych.



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie