3 powody dlaczego warto wykorzystać przysiad Zerchera

Wydawać by się mogło, że oprócz przysiadu klasycznego, czy jego odmiany ze sztangą trzymaną z przodu niewiele jest rodzai tego ćwiczenia, które doskonale wpływają na rozwój nóg. Jednak wachlarz ćwiczeń siłowych oferuje nam wiele opcji wykonywania przysiadu, które wykorzystać możemy w naszych planach treningowych, dając mięśniom ud bodźca, który tak samo wpłynie na ich rozwój, jak formy klasyczne ćwiczenia.

Przysiad Zerchera jest jedną z odmian przysiadu, która nie jest do końca poznana i zrozumiana, a jej wykorzystanie budzi wiele kontrowersji powodując wiele sprzeczności wśród osób trenujących. Wszystko za sprawą formy wykonywania ćwiczenia, gdzie ciężar spoczywa na łokciach przylegających do ciała, co wygląda z punktu widzenia laika, jakbyś chciał zrobić sobie krzywdę sztangą dostarczając wrażeń bólowych. Należy pamiętać, że jest to ćwiczenie, które leży poza granicą komfortu, a jego wykonanie jest ciężkie i wymagać będzie od Ciebie nie tylko możliwości wysiłkowych, ale i nastawienia mentalnego. 

Jakie są główne korzyści z wykorzystania przysiadu Zerchera?

1. Obciążenie trzymane jest z przodu

Przez to, że ciężar umieszczony jest na łokciach jego umiejscowienie znajduje się z przodu ciała. Dodatkowo stabilizację zapewnia dociśnięcie łokci do tułowia, które należy mocno utrzymywać w stałej pozycji tak, aby wykonywanie przysiadu było stabilne. Osoby martwiące się, że sztanga w tym miejscu może sprawiać ból, wykorzystać mogą opaski neoprenowe, które niwelują efekt ucisku sztangi, który nie jest niebezpieczny. Wykorzystanie takiej pozycji, która wymaga utrzymania ciężaru z przodu ciała zmuszać będzie organizm do pracy mięśniami środka i utrzymaniu stabilnego core, co gwarantuje prawidłowe ustawienie pozycji tułowia. Złamanie techniki treningowej sprawi, że przysiad będzie niemożliwy do wykonania, co z góry zakłada jego prawidłowe wykonanie. Co więcej, tego typu chwyt sztangi wymusi na górnej części grzbietu, aby aktywowała mięśnie utrzymujące stabilną pozycję obręczy barkowej zapobiegając wysuwaniu jej ku przodowi.

2. Lepsza stabilizacja tułowia to większa praca mięśni nóg

Jeżeli odpowiednio ustabilizujesz sylwetkę przysiad Zerchera będzie mocno wpływał na całe umięśnienie nóg. Zamiast skupiać uwagę na tym, aby sztanga na Twoim grzbiecie utrzymywała się w odpowiednim miejscu skupisz się na pracy mięśni ud, które mocno będą eksploatowane przez przysiad tego typu. Jednak to nie wszystko. Przysiad Zerchera mocno będzie wpływał na rozwój stabilizatorów kończyn dolnych wykorzystując do pracy również mniejsze grupy mięśniowe, które zmuszone będą włączyć się do pracy, aby utrzymać odpowiednią pozycję sylwetki.

Zejście w dół z obciążeniem będzie okazją do tego, aby sprawdzić jednocześnie, czy utrzymujesz odpowiednio ustawione nogi, które wymagać będą wkręcenia w podłoże tak, aby nie haczyć łokciami o uda aktywując przy tym biodra i utrzymując kolana w odpowiedniej płaszczyźnie ruchu.

3. Szansa na ulepszenie treningu

Pamiętać należy, że przysiad Zerchera jest jedną z form wykonywania przysiadu, który może wpłynąć na ulepszenie Twojej ogólnej sprawności fizycznej. Przysiad tego typu nadaje się idealnie, jako element treningu funkcjonalnego, który będzie miał za zadanie poprawić słabsze strony naszego ciała tak, aby wzmocnić grupy mięśniowe niedominujące, a wspomagające stabilizację tułowia. Wykorzystuj więc okresowo ćwiczenie tego typu pozwalając ciału, aby nieco powalczyło z obciążeniem. To powinno ulepszyć Twoje zdolności wysiłkowe również w innych bojach.