Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Odstępstwa od diety przyspieszają odchudzanie?

Odstępstwa od diety przyspieszają odchudzanie?

Maciej Sulikowski

W kilku badaniach ustalono, iż rotacyjna dieta daje większe korzyści, gdyż wiąże się z większą utratą wagi ciała oraz tkanki tłuszczowej.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

W badaniu opublikowanym w „International Journal of Obesity” 17 sierpnia 2017 r. [1] 51 otyłych mężczyzn przydzielono do grup:

Grupa I

Stałego deficytu energetycznego, czas trwania: 16 tygodni (deficyt wynosił od 910 do ~989 kcal),

Grupa II

Przerywanego deficytu kalorycznego (dieta jojo): 8 x 2 tygodnie deficytu energetycznego + 7 x  2 tygodniowe bloki balansu energetycznego (w sumie 30 tygodni). Było to realizowane w sposób następujący:  2 tygodnie deficyt (~1943 kcal), 2 tygodnie zwykła podaż energii (~2900 kcal), 2 tygodnie deficyt (~1943 kcal), ), 2 tygodnie zwykła podaż energii (~2900 kcal) ... (i tak przez 30 tygodni)
Komentarz: oczywiście naukowcy co pewien czas korygowali deficyt względem aktualnego wydatku energetycznego, w celach dydaktycznych pomijam ten aspekt.

Wyniki tego badania:

  • grupa kontrolna (stałego deficytu kalorycznego) straciła średnio 9.1±2.9 kg masy ciała,
  • grupa przerywanego deficytu kalorycznego (dieta jojo) straciła średnio: 14.1±5.6 kg (54% więcej!) masy ciała,
  • grupa kontrolna (stałego deficytu kalorycznego) straciła średnio: 8.0±4.2 kg tkanki tłuszczowej,
  • grupa przerywanego deficytu kalorycznego (dieta jojo) straciła średnio: 12.3±4.8 kg tkanki tłuszczowej (54% więcej w porównaniu do kontrolnej!)

Naukowcy Davoodi SH i wsp. [2] sprawdzali jak różne rodzaje diety wpłyną na redukcję wagi ciała u kobiet w wieku 26-50 lat. Jedna grupa stosowała restrykcyjną dietę dostarczając ledwie 55% energii (1186 ± 163 kcal) potrzebnej do podtrzymania metabolizmu spoczynkowego (wydatek energetyczny związany z podtrzymaniem funkcji życiowych). Druga grupa stosowała dietę opartą o 3 cykle trwające 2 tygodnie. W pierwszych 11 dniach panie dostarczały 45% energii potrzebnej do podtrzymania metabolizmu spoczynkowego (4 posiłki, 4 h postu po posiłku, 1365 ± 214 kcal dziennie), przez kolejne 3 dni mogły jeść ile tylko chciały (de facto średnio dostarczały 1971 ± 224 kcal dziennie). Cykl powtarzał się. Później po zakończeniu 6 tygodni diety panie na 4 tygodnie stosowały podaż energii pozwalającą utrzymać nową wagę ciała (1611 ± 237 kcal w grupie rotacyjnej oraz 1562 ± 208 kcal w grupie stałego deficytu kalorycznego).

Wyniki:

  • grupa rotująca kaloriami straciła 4.7 kg tłuszczu do 39 dnia (4.91 kg do 42 dnia),
  • grupie stałego deficytu kalorycznego straciła 3.44 kg tłuszczu do 39 dnia (4.06 kg do 42 dnia),
  • po okresie 1 miesiąca po zakończeniu restrykcji grupa rotująca kaloriami nadal miała 4.78 kg tłuszczu mniej, z kolei grupie stałego deficytu kalorycznego zachowała o wiele mniej efektów, tu było już tylko 1.98 kg tłuszczu mniej (i to w warunkach dostarczania większej ilości energii w grupie rotacyjnej!)

Interpretacja wyników 

Typowe diety 1300-1500 kcal powodują silne zahamowanie metabolizmu spoczynkowego. A to znaczy, że po okresie odchudzania organizm o wiele wolniej zużywa tłuszcz – a więc o wiele łatwiej odbudować tkankę tłuszczową. Panie z grupy stałej restrykcji kalorii początkowo miały RMR wynoszący ponad 1500 kcal, po 6 tygodniach głodzenia mniej niż 1400 kcal. W grupie rotacji RMR też się obniżał, ale o wiele szybciej odbijał się „od dna”.

Sens stosowania diet 1200-1500 kcal pozostawiam każdemu do indywidualnego rozważania.

 

 


Źródła: 1. N M Byrne1, 2, A Sainsbury3, N A King2, A P Hills1, 2 & R E Wood1, 2 “Intermittent energy restriction improves weight loss efficiency in obese men: the MATADOR study” 2. Davoodi SH “Calorie shifting diet versus calorie restriction diet: a comparative clinical trial study”  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2482973