Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Dlaczego warto jeść ryby?

Dlaczego warto jeść ryby?
O tym, że ryby stanowią cenny składnik zdrowej, zbilansowanej diety powszechnie wiadomo. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z jakiego powodu ryby stanowią pożądany element jadłospisu. Owszem - sporo się mówi o tym, że odpowiednie ich spożycie korzystnie wpływa na nasze zdrowie, a przede wszystkim układ krążenia, ale dla sporej grupy osób jest to bliżej niesprecyzowana wiedza.

W niniejszym artykule poświęcę trochę uwagi omówieniu wartości odżywczej ryb oraz przybliżę temat rozmaitych korzyści jak i potencjalnych zagrożeń wynikających z uwzględniania, bądź też – nieuwzględniania ich w swoim menu.

Tkanki jadalne ryb są znakomitym źródłem lekkostrawnego białka o wysokiej wartości biologicznej (i wysokim udziale aminokwasów rozgałęzionych BCAA) oraz – dotyczy to gatunków morskich – tłuszczu bogatego w cenne dla zdrowia wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3. Na uwagę zasługuje także zawartość niektórych witamin (A i z grupy B oraz w niektórych wypadkach - D)  i składników mineralnych.  Można powiedzieć, że ryby pod względem wartości odżywczej przypominają mięso ssaków, przy czym przewyższają je przede wszystkim jakością tłuszczu, a dokładnie obecnością wspomnianych już długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3. Właśnie obecność tych kwasów tłuszczowych jest podstawowym powodem dla którego świeża, morska ryba powinna pojawić się na naszym talerzu minimum raz w tygodniu.

Tłuszcze z rodziny omega 3 działając antyarytmicznie, przeciwzapalnie i antyagregacyjnie zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Ma to szczególne znaczenie dla osób zagrożonych miażdżycą i nadciśnieniem. Dodatkowo tłuszcze te korzystnie wpływają na układ nerwowy wykazując m.in. potencjał antydepresyjny, pomocne mogą być również w łagodzeniu objawów PMS, co docenią z pewnością kobiety borykające się z uciążliwymi objawami. Kwasy omega 3 biorą udział w tłumieniu stanów zapalnych, a niektóre eksperymenty naukowe wykazały, że zmniejszają nasilenie objawów astmy i RZS.

Dla osób aktywnych fizycznie, a zwłaszcza odchudzających się , szczególnie istotny może okazać się  wpływ długołańcuchowych kwasów tłuszczowych omega 3 na wrażliwość insulinową oraz aktywność enzymów odpowiadających za lipolizę i lipogenezę. Tłuszcze te – co potwierdzają badania naukowe - ułatwiają pracę nad estetyką sylwetki i wspomagają rozwój formy sportowej.

Lista korzyści wynikających z zapewnienia odpowiedniego spożycia ryb jest wyjątkowo długa, a tymczasem znaczna część społeczeństwa zjada ich zbyt mało. Rybna abstynencja może przyczynić się do pewnej dysproporcji w spożyciu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6, której przypisuje się szereg niekorzystnych implikacji zdrowotnych. Zwiększone ryzyko występowania chorób sercowo-naczyniowych, depresji, schorzeń i podłożu zapalnym (astma, RZS), a także pogorszenie składu ciała – to tylko jedne z wielo możliwych konsekwencji. Osoby nie jadające ryb, a gustujące w olejach roślinnych będących obfitym źródłem kwasów omega 6, powinny rozważyć suplementację preparatem zawierającym olej rybi.

Na koniec chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, że nadmiar ryb w diecie również nie jest pożądany. Niestety drapieżne ryby morskie, będące źródłem cennych dla zdrowia tłuszczy, bardzo często kumulują w tkankach rozmaite rodzaje zanieczyszczeń takich jak rtęć, dioksyny czy polichlorowane bifenyle. Choć dotychczasowe wyniki badań naukowych jednocześnie wskazują na przewagę korzyści nad możliwym ryzykiem wynikającym z dostarczania dodatkowych dawek niepożądanych składników, to jednak warto zachować umiar. 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę