Sześć zaskakujących faktów dotyczących chorób serca u kobiet

Chociaż większość kobiet obawia się raka piersi bardziej, niż chorób układu krążenia, to statystyki pokazują, że ryzyko śmierci u kobiet jest znacznie wyższe właśnie z powodu chorób układu krążenia. Podobnie, jak w przypadku mężczyzn, choroby układu krążenia są nadal główną przyczyną śmierci kobiet. Szacuje się, że ryzyko zgonu z powodu raka piersi wynosi 1:31 , podczas gdy szansa zgonu z powodu chorób układu krążenia to 1:3!

Dlatego  nie należy bagatelizować zdrowia układu krążenia. Dobra wiadomość jest taka, że zmiany stylu życia wpływają na zmniejszenie ryzyka zgonu w obu przypadkach. Korzystne są przykładowo regularne ćwiczenia, nie palenie tytoniu i spożywanie większej ilości pokarmów roślinnych i bogatych w błonnik.

Choroba sercowo-naczyniowa to ogólny termin, który odnosi się do kilku schorzeń, które wpływają na serce i naczynia krwionośne. Zaliczamy do nich zawały serca, chorobę wieńcową, udar i niewydolność serca.  Choroby układu krążenia są silnie skorelowane z nawykami związanymi ze stylem życia. Badania sugerują, że nawet do 80% przypadków chorób sercowo-naczyniowych można zapobiec wprowadzając zmiany w stylu życia. 

Oto kilka faktów związanych z chorobami serca u kobiet, które mogą cię zaskoczyć.

Kobiety mogą dostać zawał serca bez wcześniejszych objawów

Kobiety rzadziej doświadczają klasycznych objawów zawału serca, w porównaniu z mężczyznami. W rzeczywistości kobiety mogą czuć się doskonale, aż do dnia, w którym doznają uszkodzenia serca. Jeśli doświadczają objawów choroby serca, objawy te mogą być niespecyficzne. Mogą obejmować zmęczenie, niestrawność, nudności lub zawroty głowy, rzadko natomiast jest to ból w klatce piersiowej i duszności. Niespecyficzne objawy mogą prowadzić do opóźnienia diagnozy, co z kolei wyjaśnia, dlaczego kobiety mają gorsze rokowanie po przebytym zawale serca, niż mężczyźni.

Wczesna menopauza wpływa na większe ryzyko rozwoju choroby serca

Kobiety, które wcześnie przechodzą menopauzę, są dwukrotnie bardziej narażone na udar mózgu lub atak serca, niż kobiety, które przechodzą menopauzę w późniejszym wieku. Wchodzenie w okres menopauzy przed ukończeniem 45 roku życia uważa się za wczesny z punktu widzenia chorób układu krążenia. Kobiety rozpoczynające menopauzę przed 45. rokiem życia mają około 25% większe ryzyko chorób serca, w porównaniu z kobietami, które przechodzą ją w późniejszym wieku. Nie możesz kontrolować, kiedy przechodzisz menopauzę, ale możesz przywiązywać większą uwagę do prowadzonego przez Ciebie stylu życia.

Kobiety są bardziej podatne na uszkodzenia małych naczyń krwionośnych

Główne naczynia krwionośne, które przenoszą krew do serca, nazywane są tętnicami wieńcowymi. Zatykanie tych naczyń lub pęknięcie blaszki miażdżycowej w jednym z nich, zazwyczaj prowadzi do zawału serca, szczególnie u mężczyzn. Jednak u kobiet częściej rozwijają się choroby mniejszych naczyń krwionośnych. Jest to stan, w którym mniejsze naczynia krwionośne, które zasilają tętnice wieńcowe, zostają zwężone lub uszkodzone. Choroba małych naczyń rzadziej wywołuje klasyczne objawy zawału serca, takie jak ból w klatce piersiowej i duszność. Zamiast tego pojawia się zmęczenie, zawroty głowy, niestrawność i inne niejasne objawy.

Kobiety mogą mieć ataki serca przed menopauzą

To, że młode kobiety nie mają zawału serca, to powszechny mit. Atak serca i udar mózgu są mniej powszechne u kobiet przed menopauzą, ale zdarzają się, szczególnie u kobiet, które palą lub znajdują się w ciągłym stresie. W rzeczywistości liczba zawałów serca wzrasta u ludzi w wieku 20–30 lat, w tym kobiet. Prawdopodobnie wiąże się to z nadużywaniem używek, takich jak alkohol i papierosy oraz stresującym stylem życia. Kobiety z cukrzycą lub nadciśnieniem tętniczym są narażone na zwiększone ryzyko ataku serca lub udaru mózgu, również przed menopauzą.

Hormonalna terapia zastępcza budzi kontrowersje

Obecnie większość lekarzy nie zaleca kobietom przyjmowania hormonalnej terapii zastępczej w celu zapobiegania chorobom serca. Chociaż niektóre badania sugerują, że może mieć pewne korzyści ochronne, zwłaszcza, gdy kobieta zacznie przyjmować ją odpowiednio wcześnie. Istnieją powody, aby nie stosować hormonalnej terapii zastępczej, w celu złagodzenia objawów menopauzy. Inicjatywa na rzecz zdrowia kobiet powiązała stosowanie hormonalnej terapii zastępczej (terapia skojarzona z estrogenem i progesteronem) z większym ryzykiem raka piersi, udaru, skrzepów krwi w płucach, a nawet chorób układu krążenia.

Ważne jest jednak, aby skonsultować się z lekarzem i wspólnie zastanowić, czy hormonalna terapia zastępcza jest dla Ciebie odpowiednia. Każda osoba jest inna, niekiedy krótkotrwałe stosowanie hormonalnej terapii zastępczej, może okazać się niezbędne.

Sprawność fizyczna nie wyklucza ryzyka choroby serca

Wiemy, że ćwiczenia fizyczne są korzystne dla zdrowia serca i że pozostawanie aktywnym fizycznie znacznie zmniejsza ryzyko zawału serca oraz udaru mózgu. Jednak utrzymywanie sprawności fizycznej nie eliminuje całkowicie ryzyka chorób serca. Aktywność fizyczna może dać nam fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Nawet, jeśli nigdy nie opuszczasz treningu, nie bagatelizuj regularnego kontrolowania ciśnienia krwi, stężenia cukru we krwi na czczo i lipidów. Ponadto aktywność fizyczna przynosi najlepsze efekty, wówczas gdy łączymy ją z odpowiednio zbilansowaną i wartościową dietą, która uwzględnia owoce, warzywa, orzechy i produkty pełnoziarniste, dobre źródła tłuszczów, takie jak oliwa z oliwek czy awokado.

Zapoznaj się również z historią rodzinną. Jeśli masz bliskich krewnych, którzy doświadczyli zawału serca lub udaru mózgu przed 70. rokiem życia, jesteś w grupie podwyższonego ryzyka. Pamiętaj, że styl życia może mieć duży wpływ na obniżenie tego ryzyka. 

Podsumowując, kobiety są podobnie, jak mężczyźni, w dużym stopniu narażone na choroby serca. Na szczęście ryzyko rozwoju chorób układu krwionośnego jest silnie powiązane ze stylem życia, który prowadzisz. Jesteś już o krok do przodu, jeśli nie palisz papierosów i nie nadużywasz alkoholu. Dodatkowo możesz zmniejszyć ryzyko bardziej poprzez aktywność fizyczną i odpowiednią dietę. Wykorzystaj te aspekty, na które masz wpływ. To może uratować Ci życie i zdrowie!