Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Niedobór witaminy A - objawy, skutki uboczne

Niedobór witaminy A - objawy, skutki uboczne

Kinga Żuralska

Witamina A jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach. Odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Czym objawiają się jej niedobory i jakie mogą być tego skutki?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Co to jest witamina A?

Witamina A jest często uważana za pojedynczy składnik odżywczy, jednak tak naprawdę jest to nazwa grupy związków rozpuszczalnych w tłuszczach, w tym retinolu i jego pochodnych, oraz karotenoidów, w tym beta-karotenu. Istnieją dwie główne formy witaminy A, które występują w żywności: retinol i beta-karoten.

Retinol występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak nabiał, wątróbka i ryby, podczas gdy beta karoten i karotenoidy występują w produktach roślinnych, takich jak owoce, warzywa i oleje.

Ponieważ witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach, jest przechowywana w organizmie do późniejszego wykorzystania. Większość witaminy A w organizmie jest przechowywana w wątrobie.

Jakie funkcje pełni witamina A?

Witamina A jest ważnym składnikiem odżywczym, który korzystnie wpływa na zdrowie na wiele sposobów.

Jest silnym przeciwutleniaczem

Karotenoidy mają właściwości przeciwutleniające. Dieta bogata w karotenoidy jest związana z niższym ryzykiem wielu chorób, takich jak choroby serca, rak płuc i cukrzyca.

Jest niezbędna dla zdrowia oczu i zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej

Jak już wspomniałam, witamina A jest niezbędna dla zdrowia oczu i prawidłowego wzroku. Spożycie odpowiedniej ilości  witaminy A w diecie pomaga chronić przed niektórymi chorobami oczu, takimi jak zwyrodnienie plamki żółtej.

Może chronić przed niektórymi nowotworami

Ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające owoce i warzywa bogate w karotenoidy mogą chronić przed niektórymi rodzajami raka.

Jest ważna dla płodności i rozwoju płodu

Witamina A odgrywa ważną rolę w rozwoju plemników i komórek jajowych. Ma to kluczowe znaczenie dla płodności, zdrowia łożyska, rozwoju i utrzymania tkanki płodowej, a także wzrostu płodu.

Wzmacnia układ odpornościowy

Witamina A stymuluje reakcje chroniące Twoje ciało przed chorobami i infekcjami. Niedobór tego składnika odżywczego prowadzi do podwyższonego  poziomu cząsteczek prozapalnych, które zmniejszają odpowiedź i funkcję układu odpornościowego.

Objawy niedoboru witaminy A

Sucha skóra

Witamina A odgrywa ważną rolę w naprawie skóry i pomaga zwalczać stany zapalne. Niedobór tego składnika odżywczego może prowadzić do stanów zapalnych.

Suche oczy i problemy ze wzrokiem

Jedną z pierwszych oznak niedoboru witaminy A jest niezdolność do wytwarzania łez i suchość oczu.

Nocna  ślepota

Charakterystycznym objawem niedoboru witaminy A w diecie jest pogorszenie widzenia po zmroku, określane czasem jako kurza ślepota.

Problemy z płodnością

Niedobory witaminy A mogą być jedną z przyczyn problemów z poczęciem potomstwa. Niedobór tej witaminy wiąże się również z częstszymi poronieniami.

Zahamowanie wzrostu u dzieci

Dzieci, które nie otrzymują wystarczającej ilości witaminy A, mogą doświadczać zahamowania wzrostu. Wynika to z faktu, że witamina A jest niezbędna do prawidłowego rozwoju organizmu ludzkiego.

Częste infekcje gardła

Wykazano, że osoby dorosłe dostarczające odpowiedniej ilości witaminy A wraz z dietą i suplementacją, rzadziej doznają infekcji gardła.

Wolne gojenie się ran

Wynika to z faktu, że witamina A wspomaga tworzenie kolagenu, ważnego składnika zdrowej skóry. Badania sugerują, że zarówno doustna, jak i miejscowa suplementacja witaminą A, może przyspieszyć gojenie się ran.

Trądzik

Wiele badań powiązało niski poziom witaminy A z obecnością trądziku i różnego rodzaj wyprysków.

W jakich produktach znajduje się witamina A?

Istnieje wiele dietetycznych źródeł witaminy A. Witamina A w formie retinolu występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jest łatwiej przyswajana i wykorzystywana przez organizm, niż roślinne źródła karotenoidów. Zdolność organizmu do skutecznego przekształcania karotenoidów, takich jak beta-karoten, w aktywną witaminę A zależy od wielu czynników, w tym od genetyki, diety, ogólnego stanu zdrowia i leków.
Pokarmy o najwyższej zawartości retinolu to: żółtka, wątróbka, masło, tran, łosoś, cheddar, makrela, pstrąg.
Pokarmy bogate w karotenoidy, takie jak beta-karoten, to: bataty, dynia, marchew, jarmuż, szpinak, kapusta, czerwona papryka.

Co warto zapamiętać?

Witamina A jest rozpuszczalnym w tłuszczach składnikiem odżywczym niezbędnym do funkcjonowania układu odpornościowego, zdrowia oczu, reprodukcji i rozwoju płodu.
Dla osób dorosłych kluczowe znaczenie ma osiągnięcie dziennej dawki wynoszącej 700–900 mcg. Nie należy przekraczać górnej dziennej wartości 3000 mcg.
W przypadku niedoborów witaminy A należy wspomóc się odpowiednią suplementacją.