Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego warto jeść borówki?

Dlaczego warto jeść borówki?
Borówki to pyszne i pełne składników odżywczych owoce. Garść tego smakołyku da nam poczucie zjedzenia czegoś pysznego i słodkiego, a jednocześnie nie spowoduje szybkiego wzrostu cukru we krwi.

Warto je dodać do swojej diety ze względu na różne korzyści zdrowotne. W szczególności mogą na tym skorzystać osoby regularnie ćwiczące. Dlaczego więc osoby aktywne powinny jeść borówki?

Lepsza regeneracja mięśni

Jeżeli trenujesz, to z pewnością doskonale wiesz, co to są bóle mięśniowe występujące na drugi dzień po treningu, tzw. zakwasy (nazwa potoczna). Czy borówki mogą zmniejszyć tę bolesność?

Kiedy naukowcy w Nowej Zelandii wystawili włókna mięśni szkieletowych na działanie różnych ekstraktów z owoców, zauważyli, że borówki zmniejszają uszkodzenia mięśni i ból po treningu? Naukowcy są przekonani, że to rola polifenoli. Są to naturalne substancje chemiczne o właściwościach przeciwutleniających. Przeciwutleniacze zmniejszają uszkodzenia komórek i ograniczają stany zapalne.

Wsparcie układu odpornościowego

Umiarkowane ćwiczenia mają korzystny wpływ na funkcje odpornościowe, ale już przetrenowanie może mieć odwrotny skutek. Wyczerpanie prowadzi do osłabienia zdolności organizmu do zwalczania infekcji górnych dróg oddechowych, także przeziębień i poważniejszych infekcji wirusowych. Jedną z witamin, która pomaga organizmowi zwalczać infekcje, jest witamina C, witamina przeciwutleniająca. Pół szklanki borówek zawiera więcej witaminy C niż wiele innych owoców, w tym jabłka, gruszki i brzoskwinie. Dodatkowo polifenole w borówkach mają korzystny wpływ na odporność.

Jeśli zatem wykonujesz wyczerpujący trening, warto zadbać o suplementację witaminą C. Może to być także porcja borówek.

Zdrowe źródło energii

Jeśli chcesz trenować i mieć efekty, potrzebujesz energii. Twoje mięśnie potrzebują zapasu glikogenu - formy cukru, której komórki mięśniowej używają do jej wytwarzania. Doskonale nadają się do tego właśnie borówki. Zawierają naturalny cukier, który Twoje mięśnie przekształcają w glikogen. Mogą zatem stanowić zdrowe, naturalne źródło energii. 

Ich zaletą jest także błonnik, który spowalnia wzrost poziomu cukru we krwi po posiłku. Dlatego owoc ten stanowi doskonałą przekąskę, szczególnie kiedy masz ochotę na coś słodkiego, ale chcesz postawić na zdrowe źródła.

Podsumowanie

Borówki to drobny, niepozorny owoc, który stanowi doskonałe źródło witaminy C i przeciwutleniaczy. Osoby uprawiające sport mogą czerpać z nich wiele korzyści. Szybsza regeneracja, mocniejszy układ odpornościowy to bardzo ważne aspekty dla każdego sportowca. Plusem jest także słodki smak owocu, bowiem może zaspokoić chęć na coś słodkiego nawet największego łasucha.

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę