Diety okiem dietetyka: Dieta ryżowa

Ocena dietetyka: ryż jest produktem, który wydaje się mieć sporą przewagę nad innymi pokarmami pochodzenia zbożowego: jest lekkostrawny, ubogi w substancje antyodżywcze, dobrze tolerowany przez przewód pokarmowy. Co istotne dieta nie opiera się jedynie na samym ryżu, ale w swoich założeniach zakłada spożywanie innych produktów żywnościowych (warzywa, nabiał). Autor diety położył spory nacisk na obniżenie spożycia sodu i zwiększenie – potasu, co jest godne pochwały.

Przeczytaj koniecznie:

Diety okiem dietetyka: Dieta 5 czynników

Niestety dieta jest wyjątkowo monotonna, choć oprócz ryżu można w ograniczonych ilościach spożywać nabiał czy warzywa (w tym strączkowe), to dla wielu osób przejście na ten sposób żywienia byłoby trudne do realizacji. Dieta deficytowa jest w białko,  uboga w witaminy z grupy B oraz żelazo.

Reasumując: dieta korzystnie wpłynąć może na funkcjonowanie układu pokarmowego (choć obecność warzyw strączkowych wiele komplikuje), osoby z nadciśnieniem teoretycznie również mogłyby odnieść pewne korzyści, jednak stosowanie takich modeli żywieniowych wiąże się z ryzykiem pojawienia się niedoborów pokarmowych. Odchudzanie przeprowadzane na dietach monotematycznych nie jest polecane, a wiara w ich „oczyszczający potencjał” nie ma uzasadnienia. Przypominam także, iż najskuteczniejszym rozwiązaniem problemu nadwagi jest trwała zmiana nawyków żywieniowych.

Przejdz do opisu i prezentacji diety.