Diety okiem dietetyka: Dieta optymalna

Ocena dietetyka: jest to dieta wysokotłuszczowa, niskowęglowodanowa i umiarkowanie niskobiałkowa. Walorem jest to, że faktycznie pozwala dość szybko pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej oraz to, że nie stanowi rozwiązania „sezonowego”, tylko jest jakoby „stylem życia”. Na uwagę zasługuje też fakt, że dieta ta może być skuteczna w leczeniu niektórych jednostek chorobowych (jak epilepsja lekooporna).

Przeczytaj koniecznie:

Diety okiem dietetyka: Dieta proteinowa (Dukana)

Niestety na niekorzyść tej diety przemawia kilka istotnych aspektów. Pominę tutaj kwestię niskiego spożycia węglowodanów czy wysokiego – tłuszczy nasyconych, bo pomimo odmiennych obowiązujących zaleceń żywieniowych istnieje literatura, która wskazuje, że sam fakt zmiany w proporcji makroskładników (zgodnie z zaleceniami diety optymalnej) niekoniecznie musi doprowadzać –jak twierdzą niektórzy – do zdrowotnej ruiny, choć i tutaj potrzebne są długoterminowe badania. Fakt jednak, że ten model żywieniowy nie bierze pod uwagę jakości spożywanej żywności, a w skład menu często wchodzą niskojakościowe produkty takie jak pasztet jest zdecydowanie wadą.

Reasumując: choć wady tej diety niejednokrotnie bywały przejaskrawiane, to raczej należałoby polecić mniej „alternatywne” sposoby modyfikacji diety w celu obniżenia spożycia węglowodanów. Kierowanie się „złotymi proporcjami” czy nie zwracanie uwagi na aspekty takie jak stopień przetworzenia technologicznego żywności sprawiają, że stosowanie tej diety należy odradzić.

Przejdz do szczegółów i prezentacji diety