Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Cztery niedoceniane źródła tłuszczu

Cztery niedoceniane źródła tłuszczu
Tłuszcz, wbrew często podsycanym przez żywieniowych histeryków lękom, jest ważnym składnikiem diety. Kwestią niezwykle istotną jest odpowiedni dobór produktów żywnościowych będących źródłem tego składnika pokarmowego. O ile o tym, że oliwa z oliwek czy ryby morskie ze względu na kwasy tłuszczowe w nich zawarte stanowią niezwykle cenny element diety wiedzą chyba wszyscy, o tyle z istnienia innych wartościowych źródeł tłuszczu wiele osób nie zdaje sobie sprawy, a szkoda, bo niektóre z często pomijanych produktów stanowić mogą niezwykle cenny element diety osób aktywnych.

Olej rzepakowy

Olej rzepakowy, pomimo iż jeśli chodzi o zawartość poszczególnych kwasów tłuszczowych przypomina oliwę oliwek, jest powszechnie niedoceniany w środowisku fitnessowym. Tłuszcz ten tymczasem dostarcza sporej dawki kwasu oleinowego (jednak jego udział jest niższy niż w oliwie), a także wyróżnia się na tle większości olejów roślinnych relatywnie wysokim udziałem kwasu alfa linolenowego i dobrą proporcją kwasów omega 6 do omega 3 (o wiele korzystniejszą niż ta, którą cechuje się oliwa z oliwek). Olej rzepakowy może być używany zarówno na surowo jak i do krótkotrwałego smażenia, przy czym najcenniejszy jest oczywiście w wersji nierafinowanej, tłoczonej na zimno.

Awokado

O awokado każdy słyszał, ale mało kto próbował, a jeszcze mniej osób zdaje sobie sprawę z tego, że owoc ten stanowi znakomite źródło wielu składników odżywczych, w tym – tłuszczu (około 15g w 100g). Dominującym kwasem tłuszczowym w awokado jest kwas oleinowy, czyli ten sam którego źródłem jest oliwa z oliwek i który korzystnie wpływa na gospodarkę lipidową, chroni przed miażdżycą, obniża ciśnienie, a wg wybranych badań poprawia także wrażliwość insulinową.  Awokado jest także niezłym źródłem rozpuszczalnych w tłuszczach witamin E i K, jak również dostarcza sporej dawki potasu, błonnika i witamin z grupy B. Włączenie do menu tego owocu może pomóc osobom dbającym o swoje zdrowie, kondycję fizyczną i wygląd.

Olej kokosowy

Chociaż na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że tłuszcz ten jest zupełnie bezwartościowy, a wręcz – iż jego spożywanie może okazać się niewłaściwe w kontekście ogólnie pojętego zdrowia, zawiera bowiem głównie kwasy tłuszczowe nasycone, to w istocie rzeczy olej kokosowy ma przynajmniej kilka ważnych walorów. Po pierwsze dostarcza on przede wszystkim średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCT), które wchłaniane i metabolizowane są inaczej niż dominujące w naszej diecie kwasy długołańcuchowe, co czyni z niego szybkie źródło energii i sprawia, że może być spożywany np. około treningowo. Poza tym średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe są silnie ketogenne, z czego skorzystać mogą osoby preferujące niskowęglowodanowy model żywienia. Po drugie, tłuszcz ten jest stabilny w wysokich temperaturach i  znakomicie nadaje się nawet do długotrwałej obróbki termicznej.

Podsumowanie

Wymienione w artykule produkty żywnościowe pomimo, iż ze względu na związki lipidowe w nich zawarte stanowią wartościowy element diety, rzadko pojawiają się w modelowych dietach sportowych, dietach odchudzających i planach żywieniowych osób dbających o kondycję fizyczną i wygląd. Warto to zmienić i chociaż od czasu do czasu włączyć do menu zimno-tłoczony, nierafinowany olej rzepakowy, aromatyczny olej kokosowy czy też smaczne i pożywne awokado.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę