Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy gotowane warzywa są „fit”?

Czy gotowane warzywa są „fit”?
Przyjęło się, że ponieważ gotowanie podnosi indeks glikemiczny (IG) żywności, to wszelkie pokarmy poddawane obróbce termicznej są bardziej tuczące. Przykładem sztandarowym jest marchewka, która w stanie surowym – odchudza (IG = 35), a po ugotowaniu – tuczy (IG = 80). Oczywiście nie wszyscy dają wiarę tej opinii, ale jednak fakt, że co jakiś czas pojawia się ona w rozmaitych artykułach w prasie i w Internecie sprawia, iż pewna część osób na gotowane warzywa spogląda z pewną obawą.

W niniejszym artykule postaram się przeanalizować to dość intrygujące zagadnienie.

Koncepcja indeksu glikemiczny to wskaźnik, który informuje nas o wpływie danego produktu żywnościowego na poziom cukru we krwi. Im spożycie danego pokarmu mocniej podwyższa poziom glukozy, tym i jego IG jest wyższe. Wysoki poziom glukozy we krwi sprzyja gromadzeniu rezerw tłuszczowych i utrudnia ich spalanie. Tak więc w teorii posiłkowanie się tym wskaźnikiem przy doborze pokarmów wydaje się sensowne, a fakt że gotowane warzywa mają wyższy IG raczej skłania do zachowania umiaru w ich spożyciu – czy słusznie?

Tutaj powiedzieć sobie trzeba, że idea indeksu glikemicznego niekoniecznie jest najszczęśliwszym sposobem weryfikowania jakości spożywanej żywności. Co z tego, że IG jest wysoki skoro produkt jest skrajnie niskokaloryczny, a samych węglowodanów zawiera bardzo niewiele? Warzywa w zdecydowanej większości charakteryzują się niską wartością kaloryczną i wysoką gęstością odżywczą, co oznacza, że zawierają sporo witamin, składników mineralnych, a także błonnika i innych ważnych związków przy bardzo niskiej kaloryczności. Dlatego właśnie są „dietetyczne” i stanowią pożądany element diety – również tej ukierunkowanej na obniżenie masy ciała.

Gotowanie warzyw poprawia ich strawność. Nasze enzymy trawienne szybciej rozkładają struktury spożytego pokarmu do cząstek elementarnych które mogą ulec wchłonięciu. Glukoza zawarta w (zazwyczaj w niewielkich ilościach) warzywach szybciej dostaje się do krwiobiegu i stąd wiele osób „straszy”, że gotowanie zamienia zdrowe i dietetyczne pokarmy roślinne w dania zagrażające sylwetce. Owszem – warzywa, które można spożywać bez stosowanie obróbki termicznej powinno się spożywać na surowo, ewentualnie po „sparzeniu”, jednak lęk przed gotowaną marchewką jest po prostu nieuzasadniony.

Wnioski: zarówno gotowane jak i surowe warzywa są wartościowym elementem diety, choć obróbka termiczna zazwyczaj powoduje, że indeks glikemiczny danego pokarmu jest wyższy, to zwłaszcza w przypadku warzyw, które są z natury raczej niskokaloryczne, a przy okazji bogate w błonnik, witaminy, polifenole i składniki mineralne – fakt ten nie ma istotnego znaczenia.