Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy makaron warzywny jest zdrowy? Jaki makaron na diecie?

Czy makaron warzywny jest zdrowy? Jaki makaron na diecie?
Większość makaronów dostępnych na sklepowych półkach, takich jak: makaron spaghetti, kokardki, penne, składa się z mąki z pszenicy durum, chociaż w Polsce produkuje się również makarony z mąki makaronowej zwyczajnej.

W celu uzyskania makaronu o tych popularnych kształtach, producenci dodają do mąki wodę i jajka (chociaż mamy również makarony bezjajeczne), aby uzyskać ciasto o odpowiedniej konsystencji. Formowanie makaronów odbywa się przez tłoczenie, krajanie lub wycinanie. W celu utrwalenia uformowanych wyrobów, poddaje się je suszeniu do wilgotności poniżej 13%. Następnie makaron jest studzony, po czym trafia do opakowania, w którym go kupujesz.

Makarony z pszenicy są najbardziej popularne na rynku. Od paru lat rośnie jednak liczba alternatywnych makaronów, które powstają z innych mąk. Makarony te powstają m.in. z fasoli, ciecierzycy czy soi. Reklamowane są, jako bardziej odżywcze, niż tradycyjny makaron na bazie pszenicy. Producenci sugerują również, że umieszczając je w swojej diecie, dodasz do swojego jadłospisu więcej warzyw. 

Dlaczego roślinne makarony stają się tak popularne?

Pszenica cieszy się w ostatnich latach złą sławą. Popularne stało się przekonanie, że spożywanie zbyt dużej ilości makaronu przyczynia się do otyłości i nadwagi. Oczywiście nie tyjemy od samej pszenicy, a od nadmiaru kalorii w diecie i nieprawidłowego jej zbilansowania. Niemniej jednak tradycyjny makaron pszenny nie jest zasobny w wartości odżywcze i zawiera dużo węglowodanów, które szybko się wchłaniają. Spożycie dużej porcji makaronu (w źle zbilansowanym posiłku) prowadzi do szybkiego wzrostu cukru we krwi, co może odbić się na naszym zdrowiu metabolicznym i obwodzie talii. 

Tymczasem alternatywne makarony roślinne dostarczają więcej białka oraz błonnika i przyczyniają się do mniejszego wyrzutu insuliny.

Brzmi zachęcająco!

Przyjrzyjmy się roślinnym makaronom i zobaczmy, czy są tak zdrowe, jak twierdzą ich producenci.

Makarony roślinne to nie to samo, co dzienna porcja warzyw

Producenci makaronów roślinnych przekonują, że zjedzenie ich produktu stanowi jedną z dziennych porcji warzyw. Jednak nie do końca tak jest! Niektóre rodzaje makaronów warzywnych są wykonane głównie z mąki z pszenicy durum i zawierają tylko niewielki dodatek roślinny. Co więcej, dodane warzywa są w rzeczywistości jedynie mąką roślinną. 

Jeśli wybierasz jeden z tego typu makaronów, zwróć uwagę na jego skład. Wybierz taki, który nie zawiera mąki pszennej. Warto też zdawać sobie sprawę, że aby zjeść wartościową porcję warzyw z takiego produktu, należałoby zjeść sporą porcję  makaronu. Dostarczałaby ona dużo więcej kalorii, niż porcja świeżych warzyw. 

Makarony z warzyw strączkowych zawierają więcej białka

Prawdą jest, że makarony na bazie ciecierzycy, fasoli, soczewicy czy groszku, zawierają sporą ilość białka. W tradycyjnym makaronie pszennym znajduje się około 12 g białka /100 g, podczas gdy makaron z mąki z ciecierzycy może mieć go aż 19 g / 100 g produktu. To niewątpliwa zaleta, ponieważ zawarte w nim białko sprawi, że szybciej się najemy i dłużej pozostaniemy syci po posiłku. Ponadto niektóre ciemne ziarna fasoli są bogate w związki o właściwościach przeciwutleniających i przeciwzapalnych.

Makarony z warzyw strączkowych mają więcej błonnika

Białko to nie jedyna zaleta. Makarony te są również bogatym źródłem błonnika. Makaron z ciecierzycy może mieć nawet cztery razy więcej błonnika, niż makaron z mąki pszennej. Dodatkowo ma znacznie mniej węglowodanów. 

Tego typu makarony to świetne rozwiązanie na diecie redukcyjnej, gdy chcemy dostarczać wraz z dietą mniej kalorii i węglowodanów i nadal cieszyć się makaronem.

Makaron z warzyw

Makaron z cukinii, makaron z marchewki – tak, to możliwe! Co więcej, możesz zrobić go samodzielnie w domu! Składa się on wyłącznie z warzyw, w przeciwieństwie do komercyjnego makaronu pszennego z dodatkiem proszku warzywnego, który w teorii jest zdrowszą opcją dla zwykłego makaronu, a w rzeczywistości niewiele się od niego różni.

Makaron z cukinii czy marchewki przygotujesz w kilka minut z użyciem obieraczki (lub specjalnego przyrządu - obieraczki typu julienne). Pocięta przy pomocy takiej obieraczki cukinia jest elastyczna, jędrna i chrupiąca, dzięki czemu z łatwością daje owinąć się wokół widelca.

Tego typu makaron to najlepszy wybór, jeśli Twoim celem jest zwiększenie zawartości warzyw w diecie lub zmniejszenie podaży węglowodanów w menu. Tak przygotowany makaron będzie przyjazny dla Twojego zdrowia metabolicznego i utrzymania niskiego poziomu cukru we krwi.

Makaron w stylu raw można przygotować niemal z każdego surowego warzywa począwszy od cukinii, przez marchewki i buraki, po kalarepę.

Przykładowy przepis, możesz przygotować go zarówno z tofu, jak i z kurczakiem.

Składniki:

  • 1 duża cukinia
  • 200 g tofu bazyliowego/ pierś kurczaka
  • 50 g suszonych pomidorów
  • 50 g orzechów włoskich lub migdałów
  • oliwa
  • świeża bazylia

Cukinię obieramy wzdłuż obieraczką, robiąc makaron tagliatelle. Tofu kroimy w kostkę. Suszone pomidory kroimy w paski. Orzechy włoskie lub migdały grubo siekamy. Na patelni rozgrzewamy oliwę. Wrzucamy tofu i podsmażamy na złotobrązowy kolor. Dodajemy makaron z cukinii i suszone pomidory. Podsmażamy aż makaron zmięknie. Dodajemy orzechy i wszystko razem mieszamy. Dekorujemy listkami bazylii.

Podsumowując

Ilość warzyw w gotowych makaronach warzywnych jest raczej niewielka. Jeśli wybierasz gotowe makarony roślinne, sięgaj po takie, które przygotowano z fasoli, ciecierzycy czy groszku. Zawsze sprawdzaj skład produktu, może bowiem okazać się, że mimo nazwy makaronu, większość jego składu stanowi pszenica.

Ciekawą alternatywą są również samodzielnie przygotowane makarony z warzyw, takich jak cukinia czy marchewka.