Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy to prawda, że mleko zakwasza organizm?

Czy to prawda, że mleko zakwasza organizm?
O mleku w ostatnim czasie pisze się i mówi różne brzydkie rzeczy. Faktycznie nachalna kampania zachęcająca dzieci, młodzież, a pośrednio nawet dorosłych do pica mleka musiał się spotkać za adekwatną odpowiedzią. W końcu przecież, nie każdy mleko pić powinien. Niemniej coraz częściej można odnieść wrażenie, że mleku przypisywane są wady, co do których de facto należy mieć wątpliwości – czy je faktycznie posiada. Tak też jest właśnie z kwasotwórczym potencjałem mleka.

Równowaga kwasowo-zasadowa w teorii i praktyce

Równowagą kwasowo-zasadową nazywany jest stan pozwalający zachować odpowiednie stężenie jonów wodorowych (pH) w przestrzeniach wewnątrz- i zewnątrzkomórkowych. Utrzymanie tej równowagi jest absolutnie niezbędne dla prawidłowego przebiegu reakcji biochemicznych i – dla utrzymania homeostazy ustrojowej. Nasz organizm na szczęście został przez „matkę naturę” wyposażony w dwa niezależne mechanizmy regulacyjne pozwalające stan równowagi utrzymać:

  • mechanizm oddechowy (płuca),
  • mechanizm nerkowy.     

Dodatkowo posiadamy także cztery systemy buforujące, które działają bądź to w środowisku zewnątrzkomórkowym bądź też wewnątrzkomórkowym. Są to bufory:

  • wodorowęglanowy,
  • hemoglobinianowy,          
  • białczanowy,          
  • fosforanowy.          

Tak więc, układ regulacyjny jest dość złożony i obejmuje wiele płaszczyzn działania dzięki czemu możliwe jest utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej przy zachowaniu maksymalnej precyzji nawet w bardzo niesprzyjających okolicznościach. W praktyce oznacza to, iż utrzymanie homeostazy traktowane jest jako najwyższy priorytet nawet wówczas gdyby miało to oznaczać utratę niezbędnych dla funkcjonowania organizmu składników.

Znaczenie czynników żywieniowych

Zarówno w opracowaniach internetowych jak i w kolorowej prasie oraz w wypowiedziach pojawiają się coraz bardziej obszerne wzmianki o właściwościach zakwaszających i zasadotwórczych wybranych produktów żywnościowych. Dodatkowo można też spotkać się z relacjami dotyczącymi rzekomego zakwaszenia. Rozpaczliwe wołania typu „zakwasiłem organizm – co zrobić”, wcale nie należą do rzadkości na forach dyskusyjnych. W rzeczywistości jednak, na szczęście zakwasić organizm dietą w taki sposób by było to odczuwalne i dawało jakieś specyficzne symptomy jest stosunkowo trudno. Z drugiej strony, nadmiernie zasobna w kwasotwórcze pokarmy dieta, może być przyczyną pewnych problemów.

Spożywany przez nas na co dzień pokarm jest źródłem składników, których w toku przemian metabolicznych w jakich uczestniczą doprowadzają do powstawania kwasów i zasad. W efekcie może dochodzić do hipotetycznego zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. W praktyce jednak organizm znakomicie radzi sobie z problemem dzięki obecności mechanizmów regulacyjnych i wspomnianych wcześniej buforów. Niemniej utrzymanie równowagi w takich warunkach jest dla organizmu obciążające i może m.in. powodować utratę cennych pierwiastków. Dodatkowo, w takich wypadkach dochodzi niekiedy do bardzo delikatnego odchylenia pH w środowisku wewnątrz i zewnątrzkomórkowym co zmienia funkcjonowanie enzymów. Nie jest to jednak kliniczna kwasica metaboliczna, a stan zwany przewlekłą łagodną kwasicą metaboliczną.

Warto wiedzieć, że to czy dany produkt jest kwasotwórczy czy zasadotwórczy uzależnione jest od jego składu, a przede wszystkim od obecności wybranych pierwiastków takich jak:

  • sód,
  • potas,          
  • magnez,          
  • wapń,     
  • fosfor,          
  • chlor,          
  • siarka.          

Trzy ostatnie z wymienionych składników są kwasotwórcze, a cztery pierwsze – zasadotwórcze. Niestety, jak można się domyślić, nasza współczesna dieta zasobna jest w produkty żywnościowe o właściwościach kwasotwórczych. Mowa o pokarmach takich jak:

  • mięso,    
  • jaja,              
  • ryby          
  • produkty zbożowe,     
  • nasiona,
  • orzechy
  • znaczna część produktów mlecznych,

No i w tym momencie pojawia się kluczowe pytanie – czy mleko należy do pokarmów kwasotwórczych? Czy faktycznie jest tak jak głoszą jego przeciwnicy, iż poprzez konsumpcję mleka „zakwaszamy organizm”?

 

Mleko a równowaga kwasowo-zasadowa

Mleko jest produktem pochodzenia zwierzęcego, a te w zdecydowanej większości charakteryzują się kwasotwórczym potencjałem. Jeśli jednak zerkniemy na jego wartość odżywczą to okaże się, iż charakteryzuje się ono w miarę wyrównanym udziałem składników zakwaszających w stosunku do składników alkalizujących. Oczywiście takiej analizy nie dokonamy „w pamięci”, możemy ją przeprowadzić korzystając np. z kalkulatora „PRAL”:

http://www.maxmcarter.com/pral/pral_calc_form.php

Alternatywnie możemy też po prostu zerknąć do tabel z danymi opartymi na indeksie PRAL (wartości ujemne wskazują, że produkt jest zasadotwórczy):

http://www.precisionnutrition.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/05/acid-base-foods-pral.pdf

Na podstawie podanych danych obliczymy lub po prostu zobaczymy, że mleko co prawda ma delikatnie kwasotwórcze właściwości, ale w porównaniu do innych produktów zwierzęcych, a także większości zbóż i orzechów są to odchylenia minimalne. Warto wiedzieć, iż określanie potencjału zasado lub kwasotwórczego żywności w oparciu o indeks PRAL daje pewne szacunkowe wyobrażenie na ten temat, ale nie jest bardzo dokładne. Większą precyzją oczywiści charakteryzować będą się odpowiednio ukierunkowane badania naukowe, a takie w przypadku mleka – zostały niedawno przeprowadzone. Co się okazało?

Warto wiedzieć, że podczas badania w ramach, którego oznaczano ilość wydalanych z moczem ustroju kwasów (w tym kwasu fosforowego, kwasu siarkowego, a także dwuwęglanu), okazało się że mleko jest produktem zasadotwórczym. Kwasotwórcza okazała się natomiast cola (czemu trudno się dziwić) i woda – co może dla wielu osób być zaskakujące (oczywiście nie każda woda jest kwasotwórcza). Z treścią publikacji można zapoznać się po kliknięciu w poniższy link:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22081694

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę