Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta 5 czynników - zasady, efekty, jadłospis

Dieta 5 czynników - zasady, efekty, jadłospis
Harley Pasternak jest dość znaną osobą ze świata gwiazd i celebrytów. Kanadyjczyk opracował autorską dietę 5 czynników, której stosowanie przypisuje się takim osobom jak Jessica Simpsons, Natalie Portman czy Halle Berry. Jaki jest jej sekret i na czym polega? Przekonajcie się sami.

Na czym polega dieta 5 czynników?

Dieta została opracowana przez hollywoodzkiego trenera gwiazd Harleya Pasternaka w 2009 roku, stąd też nie ma co się dziwić jej popularnością. Metoda oparta jest na tradycyjnych podstawowych założenia współczesnej dietetyki i zorganizowana jest wokół cyfry 5. Autor zaleca spożywanie pięciu posiłków dziennie, z czego trzy pełnią funkcję głównych pokarmów i powinny składać się ze składników w ilości pięć sztuk. Należy do kuracji niskokalorycznych. Dzienne spożycie bilansu oscyluje na około 1300 kcal. Zalecana jest dla osób z umiarkowaną nadwagą, gdyż pozwala się jej pozbyć w stosunkowo krótkim czasie bez konieczności jej wydłużania. 

Dieta 5 czynników - zasady

Zasady diety 5 czynnikówCała idea kuracji odchudzającej skupia wokół siebie zastosowanie cyfry 5. Oto zasady jakie obowiązujące dla tej metody:

  • dieta trwa 5 tygodni
  • spożywanie 5 posiłków dziennie, z czego 3 są uważane za główne, a pozostałe są w formie przystawki
  • każdy posiłek powinien składać się z 5 składników, w tym: chude białko, węglowodany złożone (od niskiego do średniego indeksu glikemicznego), błonnik (od 5 do 10 g), dobre tłuszcze (tzn. z grupy omega-3 i omega-6), napoje bez dodatku cukru
  • na każdy tydzien przysługuje jeden dzień tzw. “cheat day” w którym spożywamy to, na co mamy ochotę, czyli w ciągu całej kuracji mamy 5 takich dni
  • przez 5 dni w tygodniu ćwiczymy 5 razy po 20 minut jeden trening

Dieta 5 czynników - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie powinien zostać tak ułożony, żeby zawierał pięć składników na posiłek i całe dzienne menu nie powinna przekraczać 1300 kcal. Poniżej skomponowany jest tylko i wyłącznie sugestią, którą nie należy się kierować.

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: jajecznica z pomidorem i pieczarkami
  • II śniadanie: jogurt naturalny z musem z mango
  • obiad: polędwiczki wołowe z warzywami
  • podwieczorek: smoothie z truskawek
  • kolacja: kasza gryczana z tuńczykiem i buraczkami

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: wafle ryżowe z twarogiem chudym, papryką i kaparami
  • II śniadanie: domowy pudding z gorzkiego kakao
  • obiad: naleśniki proteinowe z dżemem niskosłodzonym i owocami
  • podwieczorek: chipsy z jarmużu
  • kolacja: faszerowane papryczki z ryżem brązowym i mięsem wołowym

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: tost razowy z chudą szynką, sałatą i mozzarellą
  • II śniadanie: zupa krem z brokułów
  • obiad: filet z dorsza gotowany na parze z warzywami
  • podwieczorek: chipsy z jabłka
  • kolacja: udko z kurczaka pieczony w rękawie z burakami i selerem

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: płatki owsiane na mleku z owocami
  • II śniadanie: koktajl proteinowy z gorzkim kakao
  • obiad: krewetki na maśle czosnkowym z makaronem ryżowym i warzywami po chińsku
  • podwieczorek: pieczone jabłka w cynamonie
  • kolacja: pizza bezglutenowa z warzywami

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: jajecznica z parmezanem
  • II śniadanie: szklanka soku wielowarzywnego
  • obiad: kurczak curry w sosie jogurtowym
  • podwieczorek: domowy sorbet z truskawek z dodatkiem mięty i bazylii 
  • kolacja: jajka faszerowane z pastą z awokado i brokułów

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: tost po francusku z chudą szynką i pomidorkami koktajlowymi
  • II śniadanie: sałatka Cezar z grillowanym kurczakiem
  • obiad: fit leczo z cukinią i kawałkami indyka
  • podwieczorek: domowy pudding z gorzkim kakao
  • kolacja: sałatka z ryżu, tuńczyka i rukoli

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: chleb żytni z jajkiem sadzonym 
  • II śniadanie: sok pomidorowy z tabasco
  • obiad: filet z łososia z sałatką warzywną
  • podwieczorek: pieczony banan
  • kolacja: ryż zapiekany z jabłkiem i cynamonem

Dieta 5 czynników - wady i zalety

Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu diety w życie warto zapoznać się z niekorzyściami, jakie za sobą może nieść. W poniższej tabeli zestawiono ich bilans, jak również jej korzyści.

Wady

Zalety

nadmiar białka w diecie

zmiana niekorzystnych nawyków żywieniowych

liczenie kalorii

różnorodność posiłków

czasochłonność 

włączenie średnio umiarkowanej aktywności fizycznej

Co sądzisz o tej diecie? Podziel się opinią w komentarzu!

Dieta 5 czynników - efekty jakich możemy się spodziewać

Dieta zalecana jest dla osób które borykają się z nadwagą umiarkowaną. W ciągu całej kuracji schudnąć można ok. 7 kg. Na tydzień przypisuje się spadek wagi o 1,4 kg. W celu osiągnięcia trwałego efektu należy przestrzegać zasad, jakie obowiązują dietę i należy wdrożyć aktywność fizyczną zgodnie z zaleceniami. Po zakończeniu kuracji podaż kaloryczną powinno zwiększać się stopniowo, aby uniknąć słynnego efektu jo-jo. Najlepszą formą diety jest ta, która jest dobrana do naszych indywidualnych potrzeb. Nasi specjaliści bez problemu ułożą plan w taki sposób, aby był pyszny i smaczny a trzymanie się jego nie będzie żadnym wyzwaniem. Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę 5 czynników?

Podaż energetyczna dla tej diety nie powinna przekraczać 1300 kcal. Jednakże cała reszta w stosunku do zawartości mikro- i makroelementów nie jest bezpośrednio określona, tym samym mając problem z określeniem wielkości porcji. Sam jadłospis może zawierać zbyt dużą ilość białka, co sprzyja zakwaszeniu organizmu, obciążając nerki i wątrobę. Prawidłowe dobranie i skomponowanie posiłków wymaga pewnej wprawy i wiedzy na temat odpowiedniego żywienia, co dla normalnej osoby może być nie lada wyzwaniem. Mało restrykcyjny dzień w tygodniu może sprzyjać ogólnemu rozleniwieniu i porzuceniu diety na dobre, tym samym wracając do złych nawyków odżywiania. O ile jej stosowanie może i okazuje się atrakcyjne, o tyle samo odpowiednie odżywianie nie musi kojarzyć się z tak niską podażą energetyczną. Można jeść dużo, zdrowo i smacznie, jeżeli wszystko jest z umiarem.