Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta paleo - zasady, efekty, jadłospis

Dieta paleo - zasady, efekty, jadłospis
W dzisiejszych czasach można odnaleźć wiele różnych sposobów odżywiania, zaczynając od leczniczych głodówek, diet wysokobiałkowych, tych dostarczających główną energię z tłuszczy zamiast węglowodanów, okien żywnościowych i wiele, wiele innych. Potencjalna osoba pragnąca zmienić swoje nawyki żywieniowe ma tak duży wybór, że decyzja może nie należeć do najłatwiejszych. Jednak, a co w przypadku gdy na myśl przychodzi dieta naszych pierwotnych praprzodków?

Na czym polega dieta paleo?

Dieta paleo nazywana inaczej dietą paleolityczną swoją nazwę zawdzięcza od sposobu odżywiania naszych praprzodków żyjących w epoce kamiennej. Swoją ideologię opiera o spożywanie produktów pochodzenia naturalnego oraz wykluczenie z menu wszelkiej żywności wysokoprzetworzonej. Pierwsza wzmianka o diecie paleo pojawiła się w latach 80. ubiegłego wieku, a jej autorem był amerykański badacz Loren Cardain. Natchnieniem do opracowania jadłospisu wzorowanego na człowieku prehistorycznym był współczesny tryb życia i postęp chorób cywilizacyjnych, z którymi nie musieli borykać się nasi praprzodkowie. W porównaniu z poprzednimi epokami dzisiejszy sposób odżywiania diametralni różni się od wcześniejszych. Produkty obecnie dostępne należą do pokarmów wysokoprzetworzonych i zawierają duże ilości soli, cukru i niezdrowych tłuszczy.

Dieta paleo - zasady

Zasady diety paleoTylko co tak naprawdę kryje za sobą dieta wzorowana na paleolitycznych jaskiniowcach i wojownikach? Nasi praprzodkowie żywili się pokarmami, które sami zdobyli - upolowali, złapali bądź zebrali. Do takich produktów możemy zaliczyć m.in. mięso, ryby, owoce, warzywa, kiełki, jaja, grzyby itp. W menu dominuje białko oraz tłuszcze, tym samym przydzielając dietę paleo do diet niskowęglowodanowych. Na pierwszym miejscu w jadłospisie powinno być mięso, najlepiej chude lub dziczyznę. Razem produktów pochodzenia zwierzęcego powinno być 50% dziennego zapotrzebowania. Na pozostałą część powinny składać się warzywa, owoce i orzechy, ale tylko z pochodzenia niskoskrobiowego. Pokarmy najlepiej pozyskiwać, w miarę możliwości, z zasobów naturalnych: ryby dzikie, a nie hodowlane, mięso ze sprawdzonego pochodzenia, natomiast warzywa i owoce z upraw ekologicznych. Tłuszcze dozwolone w diecie paleo to: olej kokosowy, lniany, oliwa, oleje z orzechów i pestek tłoczonych na zimno, masło. Produkty, których nie można stosować we wspomnianym menu to: produkty zbożowe, nabiał, rośliny strączkowe i warzywa skrobiowe (ziemniaki, dynia, bataty). Ponadto, wszelka przetworzona żywność i cukry są zabronione. 

Dieta paleo - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie paleo wzorowany jest na żywności ludzi z epoki paleolitycznej, czyli produkty, które sami zdobywali poprzez upolowanie, złapanie bądź zebranie. W menu nie można stosować produktów przetworzonych i cukrów. 

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: jaja na miękko z pieczarkami i papryką
  • II śniadanie: sok z marchewki i szpinaku
  • obiad: wątróbka duszona z gruszką i kiszoną kapustą
  • kolacja: szaszłyki z kurczaka, boczku i ananasa

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: sałatka z tuńczyka, oliwek, rukoli i pomidorków koktajlowych
  • II śniadanie: garść orzechów nerkowców i jabłko
  • obiad: grillowany łosoś z brokułami i oliwkami
  • kolacja: chuda kiełbasa z dziczyzną i suszonymi pomidorami

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: omlet ze szpinakiem i mięsem mielonym wołowym
  • II śniadanie: sok z selera naciowego, jarmużu i jagód
  • obiad: klopsiki z jagnięciny z puree z selera
  • kolacja: suszona wołowina z gruszką i brokułem

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: sałatka z jabłka, marchewki i pietruszki
  • II śniadanie: jajecznica na pomidorach, bazylia i cebula
  • obiad: makrela pieczona na maśle klarowanym z marchewką
  • kolacja: krem z groszku na rosole

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: chuda kiełbasa z dzika z pomidorem
  • II śniadanie: sałatka z tuńczyka z cebulą, szpinakiem i groszkiem
  • obiad: karkówka na ostro z brokułem
  • kolacja: krewetki duszone na maśle klarowanym z czosnkiem

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: chuda wołowina w suszonych pomidorach
  • II śniadanie: sok z marchewki, selera naciowego i gruszki
  • obiad: pierś z indyka gotowana na parze ze szparagami
  • kolacja: frytki z selera naciowego i łosoś 

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: awokado faszerowane krewetkami
  • II śniadanie: pieczone jabłko z orzechami
  • obiad: faszerowany królik marchewką i selerem
  • kolacja: jajecznica z papryką i pieczarkami

Dieta paleo - wady i zalety 

Dieta paleo odzwierciedla sposób żywienia naszych praprzodków. Zastosowanie takiej formy odżywiania powinno być wcześniej skonsultowane z lekarzem bądź innym specjalista. W poniższej tabeli zestawiono wady i zalety wiążące się z dietą paleo.
 

Wady

Zalety

nadmiar białka w diecie może obciążyć pracę wątroby i nerek

wykluczenie z diety cukrów rafinowanych

nadmiar ryb w diecie może doprowadzić do zatrucia metalami ciężkimi (np. rtęć)

niespożywanie żywności wysokoprzetworzonej

występowanie nasilonej ketozy

mniejsza ilość soli w produktach

niedobór składników mineralnych 

ograniczenie tłuszczy rafinowanych

Twoje zdanie na temat diety paleo - jakie jest? Napisz w komentarzu!

Dieta paleo - efekty jakich możemy się spodziewać

Efekty, jakie przewidziane są dla diety paleo to m.in. zmniejszenie objętości żołądka, utrata nadmiaru tkanki tłuszczowej, niższy i stabilniejszy poziom cukru we krwi oraz pozbycie się napadów wilczego głodu. Wynika to z faktu ograniczenia spożycia żywności wysokoprzetworzonej, węglowodanów rafinowanych i skrobi - dlatego też u osób stosujących dietę może skutkować utratą wagi. Z drugiej strony spożycie sporych ilości czerwonego mięsa, jakie wiąże się ze wspomnianą dietą, może przyczynić się do zwiększonego ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych. Co więcej, nie sposób wspomnieć o niedoborach witamin i minerałów, jakie wiążą się z ograniczeniem sporej ilości produktów - wykluczenie nabiału z diety może wiązać się m.in. z niedoborem wapnia.

Tymczasem po co tracić czas na sprawdzanie wszelkich wymyślnych diet, skoro możemy skorzystać ze zróżnicowanego, w pełni zbilansowanego planu dietetycznego ułożonego przez naszych dietetyków. Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę paleo?

Dieta paleo należy do dosyć kontrowersyjnych diet. Z jednej strony menu bazuje na produktach nieprzetworzonych, dostarczając większą ilość witamin i minerałów, tym samym nie zawierają niepotrzebnych konserwantów, tłuszczów, sodu i innych dodatków. Taki jadłospis posiada ograniczoną ilość skrobi i rafinowanych węglowodanów, dlatego też może wystąpić u osoby praktykującej dietę spadek wagi. Wspomniane menu wydaje się dobrym rozwiązaniem dla osób zmagających się z nadciśnieniem tętniczym i cukrzycą typu II. Jednak patrząc na drugą stronę medalu, dieta paleo zawiera duże ilości mięsa, w tym czerwonego, dlatego też budzi ona kontrowersje. Dietetycy ostrzegają, iż spożycie czerwonego mięsa w dużych ilościach, może powodować zwiększone ryzyko nowotworów. Ponadto, produkty z upraw ekologicznych są znacznie droższe niż te z normalnych upraw.