Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak skutecznie wypracować właściwe nawyki żywieniowe?

Jak skutecznie wypracować właściwe nawyki żywieniowe?
Znaczna część społeczeństwa posiada przynajmniej minimalne wyobrażenie na temat tego, jak powinien wyglądać zdrowy i przemyślany jadłospis. Większość ludzi doskonale wie, które pokarmy są niepożądanym składnikiem diety, zdaje też sobie sprawę z ich negatywnego wpływu na zdrowie i estetykę sylwetki. Co jednak zrobić, aby wypracować właściwe nawyki w praktyce i ciągle nie powielać tych samych błędów żywieniowych?

Po pierwsze: zmień sposób myślenia!

Dwa podstawowe założenia dotyczące poprawy zdrowia i estetyki sylwetki mówią, iż należy odżywiać się w sposób zdrowy – opierać swój jadłospis na nieprzetworzonej żywności, a także podejmować regularną aktywność fizyczną. Wiedzą o tym niemal wszyscy, w teorii nie są to nie wiadomo jak trudne wymogi –  zwłaszcza w kontekście osiągnięcia zadowalających rezultatów, dotyczących poprawy kondycji zdrowotnej i  wyglądu. Jednakże w praktyce często okazuje się, iż przywiązanie do dotychczasowego trybu życia i odżywiania (które doprowadziły do problemów z masą i składem ciała oraz zdrowiem) jest tak silne, że po prostu nie pozostaje nic innego jak pogodzić się ze swoją niedoskonałą sylwetką i kiepskim zdrowiem.

Jak się okazuje, najważniejszym i najtrudniejszym etapem w pracy nad zmianą nawyków żywieniowych i trybu życia jest zmiana sposobu myślenia. Zdecydowanie nie warto rozczulać się nad sobą ani pielęgnować w sobie poczucia krzywdy związanego z koniecznością wprowadzenia zmian. Rozstanie się z ulubionymi ciastkami czy frytkami nie powinno być postrzegane w kategoriach kary – w końcu rezygnujemy z czegoś co jest dla nas niezdrowe i szkodliwe, z czegoś co sprawia, że nie czujemy się najlepiej i nie najlepiej wyglądamy.

Po drugie: potrzebujesz dobrego planu!

Zapał do działania i chęć odmiany swojego dotychczasowego wyglądu warto w pierwszej kolejności wykorzystać do stworzenia przemyślanego i rozsądnego planu. Dobry plan powinien uwzględniać realne do osiągnięcia cele i być dopasowany do potrzeb konkretnego organizmu, możliwości i harmonogramu dnia. Przykładowo - nie każdy może jeść pięć czy sześć razy dziennie. Jeśli taki schemat jest niemożliwy do wprowadzenia, śmiało można skomponować jadłospis cztero- lub nawet trzyposiłkowy. Jak wiadomo, pewne ustępstwa i kompromisy w kwestii zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej będą konieczne, warto jednak jadłospis i rozkład treningów dopasować do swoich wymagań i preferencji, mając zawsze na uwadze cel, który owym działaniom przyświeca.

Prawda jest taka, że im bardziej uwzględniamy swoje indywidualne potrzeby i możliwości w planowaniu strategii, tym łatwiejsza będzie ona do zrealizowania w praktyce. Plan jednak winien uwzględniać konkretne działania, a nie tylko ogólnikowe wytyczne. Stwierdzenie „będę mniej jeść i więcej się ruszał” z pewnością nie jest wystarczającym zabiegiem – warto zadbać o szczegółowy jadłospis i plan treningowy. W razie konieczności, należy zwrócić się po pomoc do odpowiednich specjalistów.

​Po trzecie: nazwij swoje słabości!

Aby skutecznie pozbyć się niewłaściwych nawyków i przyzwyczajeń, należy dokładnie je zdefiniować i zastanowić się, co może być ich przyczyną. W tym celu trzeba skrupulatnie i bez zbędnych emocji przeanalizować swoją dotychczasową dietę i zastanowić się nad jej słabymi stronami oraz nad tym, co nie wymaga zmian. Nazwanie i zidentyfikowanie wszelkich błędów powinno stanowić punkt wyjścia do obrania właściwej strategii, w żadnym wypadku nie może to być powód do zadręczania się czy frustrowania. I w tym wypadku pomocna może okazać się pomoc specjalisty, który wskaże w jaki sposób można pracować np. nad uzależnieniem od słodyczy, niekontrolowanym podjadaniem czy problemami związanymi z kwestiami organizacyjnymi, takimi jak przygotowywanie posiłków czy robienie zakupów.



Z pewnością nie zaszkodzi samodzielne poszerzanie wiedzy związanej z planowaniem zdrowego odżywiania, konsultacje z osobami, które zmagają się z podobnymi problemami. W początkowej fazie zmiany nawyków żywieniowych nie warto polegać wyłącznie na intuicji i podejmować przypadkowych decyzji. Poszerzanie wiedzy, konsultowanie się to inwestycja, która z pewnością się opłaci, pod warunkiem, że sięga się do właściwych źródeł.

Po czwarte: powtarzanie gwarancją sukcesu!

Bardzo często zapomina się o jednym istotnym fakcie. Aby dana czynność czy sposób postępowania stały się nawykiem, należy je powtarzać w sposób systematyczny. Choć na początku, wdrażanie zmian może wiązać się ze sporym wysiłkiem i nakładem energii, to w miarę upływu czasu nastąpi pewna automatyzacja, a czynności, które sprawiały nam trudność, będziemy będziemy w sposób odruchowy. Tak jest w przypadku gotowania, robienia zakupów czy podejmowania aktywności fizycznej. Jednak trzeba dać sobie pewną ilość czasu – jego ilość potrzebna do wyrobienia nowych nawyków jest mocno indywidualna, niektóre źródła wskazują na okres 21 dni, inne 2 tygodni. W każdym razie nie należy się zniechęcać, myśleć w sposób negatywny ani działać zbyt emocjonalnie – mając na uwadze szczytny cel w postaci poprawy estetyki sylwetki i zdrowia, działać należy w sposób konsekwentny i koncentrować się na robieniu rzeczy, które nas do tego celu zbliżają.

Podsumowanie

Zmiana nawyków żywieniowych wymaga sporych nakładów pracy i zaangażowania. Aby intencje i wyobrażenia dotyczące zdrowego odżywiania i stylu życia stały się faktem i obowiązującą codziennością, należy zmienić swój dotychczasowy sposób myślenia, zaplanować szczegółowo sposób działania, poznać swoje słabe i moce strony, a także powtarzać pożądane i właściwe czynności do czasu ich pełnego zautomatyzowania.