Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Jak skutecznie wypracować właściwe nawyki żywieniowe?

Jak skutecznie wypracować właściwe nawyki żywieniowe?
Znaczna część społeczeństwa posiada przynajmniej minimalne wyobrażenie na temat tego, jak powinien wyglądać zdrowy i przemyślany jadłospis. Większość ludzi doskonale wie, które pokarmy są niepożądanym składnikiem diety, zdaje też sobie sprawę z ich negatywnego wpływu na zdrowie i estetykę sylwetki. Co jednak zrobić, aby wypracować właściwe nawyki w praktyce i ciągle nie powielać tych samych błędów żywieniowych?

Po pierwsze: zmień sposób myślenia!

Dwa podstawowe założenia dotyczące poprawy zdrowia i estetyki sylwetki mówią, iż należy odżywiać się w sposób zdrowy – opierać swój jadłospis na nieprzetworzonej żywności, a także podejmować regularną aktywność fizyczną. Wiedzą o tym niemal wszyscy, w teorii nie są to nie wiadomo jak trudne wymogi –  zwłaszcza w kontekście osiągnięcia zadowalających rezultatów, dotyczących poprawy kondycji zdrowotnej i  wyglądu. Jednakże w praktyce często okazuje się, iż przywiązanie do dotychczasowego trybu życia i odżywiania (które doprowadziły do problemów z masą i składem ciała oraz zdrowiem) jest tak silne, że po prostu nie pozostaje nic innego jak pogodzić się ze swoją niedoskonałą sylwetką i kiepskim zdrowiem.

Jak się okazuje, najważniejszym i najtrudniejszym etapem w pracy nad zmianą nawyków żywieniowych i trybu życia jest zmiana sposobu myślenia. Zdecydowanie nie warto rozczulać się nad sobą ani pielęgnować w sobie poczucia krzywdy związanego z koniecznością wprowadzenia zmian. Rozstanie się z ulubionymi ciastkami czy frytkami nie powinno być postrzegane w kategoriach kary – w końcu rezygnujemy z czegoś co jest dla nas niezdrowe i szkodliwe, z czegoś co sprawia, że nie czujemy się najlepiej i nie najlepiej wyglądamy.

Po drugie: potrzebujesz dobrego planu!

Zapał do działania i chęć odmiany swojego dotychczasowego wyglądu warto w pierwszej kolejności wykorzystać do stworzenia przemyślanego i rozsądnego planu. Dobry plan powinien uwzględniać realne do osiągnięcia cele i być dopasowany do potrzeb konkretnego organizmu, możliwości i harmonogramu dnia. Przykładowo - nie każdy może jeść pięć czy sześć razy dziennie. Jeśli taki schemat jest niemożliwy do wprowadzenia, śmiało można skomponować jadłospis cztero- lub nawet trzyposiłkowy. Jak wiadomo, pewne ustępstwa i kompromisy w kwestii zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej będą konieczne, warto jednak jadłospis i rozkład treningów dopasować do swoich wymagań i preferencji, mając zawsze na uwadze cel, który owym działaniom przyświeca.

Prawda jest taka, że im bardziej uwzględniamy swoje indywidualne potrzeby i możliwości w planowaniu strategii, tym łatwiejsza będzie ona do zrealizowania w praktyce. Plan jednak winien uwzględniać konkretne działania, a nie tylko ogólnikowe wytyczne. Stwierdzenie „będę mniej jeść i więcej się ruszał” z pewnością nie jest wystarczającym zabiegiem – warto zadbać o szczegółowy jadłospis i plan treningowy. W razie konieczności, należy zwrócić się po pomoc do odpowiednich specjalistów.

​Po trzecie: nazwij swoje słabości!

Aby skutecznie pozbyć się niewłaściwych nawyków i przyzwyczajeń, należy dokładnie je zdefiniować i zastanowić się, co może być ich przyczyną. W tym celu trzeba skrupulatnie i bez zbędnych emocji przeanalizować swoją dotychczasową dietę i zastanowić się nad jej słabymi stronami oraz nad tym, co nie wymaga zmian. Nazwanie i zidentyfikowanie wszelkich błędów powinno stanowić punkt wyjścia do obrania właściwej strategii, w żadnym wypadku nie może to być powód do zadręczania się czy frustrowania. I w tym wypadku pomocna może okazać się pomoc specjalisty, który wskaże w jaki sposób można pracować np. nad uzależnieniem od słodyczy, niekontrolowanym podjadaniem czy problemami związanymi z kwestiami organizacyjnymi, takimi jak przygotowywanie posiłków czy robienie zakupów.



Z pewnością nie zaszkodzi samodzielne poszerzanie wiedzy związanej z planowaniem zdrowego odżywiania, konsultacje z osobami, które zmagają się z podobnymi problemami. W początkowej fazie zmiany nawyków żywieniowych nie warto polegać wyłącznie na intuicji i podejmować przypadkowych decyzji. Poszerzanie wiedzy, konsultowanie się to inwestycja, która z pewnością się opłaci, pod warunkiem, że sięga się do właściwych źródeł.

Po czwarte: powtarzanie gwarancją sukcesu!

Bardzo często zapomina się o jednym istotnym fakcie. Aby dana czynność czy sposób postępowania stały się nawykiem, należy je powtarzać w sposób systematyczny. Choć na początku, wdrażanie zmian może wiązać się ze sporym wysiłkiem i nakładem energii, to w miarę upływu czasu nastąpi pewna automatyzacja, a czynności, które sprawiały nam trudność, będziemy będziemy w sposób odruchowy. Tak jest w przypadku gotowania, robienia zakupów czy podejmowania aktywności fizycznej. Jednak trzeba dać sobie pewną ilość czasu – jego ilość potrzebna do wyrobienia nowych nawyków jest mocno indywidualna, niektóre źródła wskazują na okres 21 dni, inne 2 tygodni. W każdym razie nie należy się zniechęcać, myśleć w sposób negatywny ani działać zbyt emocjonalnie – mając na uwadze szczytny cel w postaci poprawy estetyki sylwetki i zdrowia, działać należy w sposób konsekwentny i koncentrować się na robieniu rzeczy, które nas do tego celu zbliżają.

Podsumowanie

Zmiana nawyków żywieniowych wymaga sporych nakładów pracy i zaangażowania. Aby intencje i wyobrażenia dotyczące zdrowego odżywiania i stylu życia stały się faktem i obowiązującą codziennością, należy zmienić swój dotychczasowy sposób myślenia, zaplanować szczegółowo sposób działania, poznać swoje słabe i moce strony, a także powtarzać pożądane i właściwe czynności do czasu ich pełnego zautomatyzowania.