Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Odchudzające i prozdrowotne właściwości cynamonu

Odchudzające i prozdrowotne właściwości cynamonu
Większości z nas termin „przyprawy” kojarzy się z solą i uniwersalnymi mieszankami naszpikowanymi glutaminianem sodu, które jak wiadomo są dla nas bezwartościowe i których nadużywanie do zdrowych praktyk nie należy. Tymczasem przyprawy, zwłaszcza ziołowe i korzenne, stanowić mogą ważny i cenny składnik diety, czego znakomitym przykładem jest cynamon. Lista zalet tej przyprawy jest dość długa, w niniejszym artykule skupię się przede wszystkim na tym, jakie korzyści odnieść mogą z jej używania osoby aktywne fizycznie, pracujące nad kondycją i estetyką sylwetki.

Gospodarka glukozowo-insulinowa a masa i skład ciała

Zaburzenia działania insuliny, polegające na upośledzeniu wrażliwości tkankowej na sygnały przez nią wysyłane, skutkują podwyższonym poziomem glukozy we krwi, kompensacyjną hiperinsulinomią i skorelowane są z pogorszeniem składu ciała utrudniając z jednej strony budowę mięśni, a z drugiej – redukcję tłuszczu zapasowego. Co istotne zależność ta ma charakter błędnego koła, jest bowiem dwukierunkowa. Z jednej strony upośledzenie gospodarki glukozowo-insulinowej utrudnia pracę nad estetyką sylwetki, z drugiej natomiast nadmierna masa i nieprawidłowości w składzie ciała pogłębiają insulinooporność. Odwrócenie tej patologii jest problematyczne i wymaga wielokierunkowych starań obejmujących zarówno  zmianę diety, jak i zwiększenie aktywności fizycznej.

Cynamon a wrażliwość insulinowa

Badania naukowe pozwoliły odkryć wyjątkowe właściwości cynamonu, okazało się bowiem, że bioaktywne związki w nim zawarte pomagają wyraźnie obniżyć poziom glukozy na czczo u osób z zespołem metabolicznym i cukrzycą typu II, co pokazuje, że nawet w przypadku daleko posuniętych zaburzeń gospodarki insulinowo-glukozowej, zastosowanie cynamonu może przynieść pozytywny efekt. Mało tego, również w przypadku eksperymentów z udziałem osób zdrowych wykazano, iż spożycie cynamonu poprawia tolerancję glukozy po wykonaniu specjalnego badania zwanego doustnym testem obciążenia glukozą. Okazało się, że dodatek cynamonu do przyjętej porcji cukru wiązał się z niższą glikemią poposiłkową. Zgodnie z literaturą naukową, cynamon spowalnia opróżnianie żołądka oraz poprawia wrażliwość insulinową tkanek.

Wnioski

Włączenie cynamonu do diety jako dodatku do potraw (np. dań z owoców, owsianki, odżywek białkowych), może okazać sie znakomitym sposobem na poprawę funkcjonowania gospodarki glukozowo-insulinowej, przyspieszenie redukcji tłuszczu zapasowego, usprawnienie budowy czystej tkanki mięśniowej, czy profilaktyki niektórych chorób. Cynamon może być także potencjalnie ciekawym dodatkiem do porcji preparatu kreatynowego.  Na rzecz uwzględnienia tej przyprawy w codziennym menu przemawia tak dużo, że aż dziwne iż stosunkowo niewiele uwagi poświęca się tej kwestii na forach internetowych, blogach czy w prasie branżowej.

Źródła: • J Diabetes Sci Technol. 2010 May 1;4(3):685-93. Cinnamon: potential role in the prevention of insulin resistance, metabolic syndrome, and type 2 diabetes. Qin B, Panickar KS, Anderson RA.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie