Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

5 mitów na temat pełnoziarnistego pieczywa

5 mitów na temat pełnoziarnistego pieczywa
Wiadomo nie od dziś, że pieczywo otrzymane z mąki z pełnego przemiału jest o wiele cenniejszym składnikiem zdrowej diety, niż pieczywo białe. Niestety w ostatnim czasie można zauważyć trend polegający na przypisywaniu pełnoziarnistym produktom zbożowym cech, których w istocie nie posiadają, co w efekcie sprawia, ze wiele osób podchodzi do nich bezkrytycznie. W niniejszym artykule przyjrzymy się pięciu popularnym mitom dotyczącym pełnoziarnistego chleba.

Mit #1 - Pełnoziarniste pieczywo jest niskokaloryczne

Z racji tego, iż przy rozmaitych okazjach wskazuje się, że spożywanie pieczywa otrzymanego z mąki z pełnego przemiału korzystniej wpływać może na sylwetkę niż zjadanie się bagietkami, upowszechniło się przekonanie, zgodnie z którym jest ono niskokaloryczne. W istocie jednak tak nie jest. Przykładowo chleb żytni pełnoziarnisty w 100g dostarcza zazwyczaj około 220 – 250kcal, czyli mniej więcej tyle samo co chleb zwykły, otrzymany z oczyszczonej mąki. Ten pierwszy polecany jest osobom odchudzającym się ze względu na to, iż zawiera więcej błonnika, witamin i składników mineralnych, ma niższy ładunek glikemiczny i syci na dłużej.

Mit #2 - Pełnoziarniste pieczywo można jeść bez ograniczeń

Przekonanie to powiązane jest z mitem przytoczonym w poprzednim akapicie. Często podświadomie wierzymy, że jak coś jest uznawane za zdrowe, to można się tym zajadać bez ograniczeń. Powiedzmy sobie szczerze – jest to trochę naiwne podejście. Po pierwsze objadając się pełnoziarnistym pieczywem możemy doprowadzić do przyrostu tkanki tłuszczowej, o ile oczywiście przekroczymy istotnie nasze dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Poza tym nadmierne jego spożycie skutkuje zazwyczaj problemami ze strony przewodu pokarmowego takimi jak wzdęcia i gazy, a niekiedy nawet biegunki, co również trudno uznać za skutek pożądany. Tak więc również w przypadku pełnoziarnistych produktów zbożowych należy zachować umiar.

Mit #3 - Wieloziarnisty = pełnoziarnisty

W piekarniach, sklepach spożywczych i supermarketach znaleźć można znaleźć produkty zbożowe wyglądem i nazwą łudząco przypominające pieczywo pełnoziarniste. W istocie rzeczy są tego jednak zwykłe „podróbki”. Często widząc ziarna powtykane przez piekarza w skórkę od chleba uznajemy, że oto trafiła nam się perełka wyprodukowana z mąki pełnoziarnistej, w istocie rzeczy jest to jednak tylko taki „trik”. To że dany chleb zawiera dodatki jakiś ziaren, ma ciemniejszy kolor czy też – uwaga – nosi nazwę ‘wieloziarnisty”, nie oznacza, że został wyprodukowany z mąki z pełnego przemiału. Trzeba uważnie czytać etykiety. Dobry chleb powinien składać się z mąki (najlepiej przede wszystkim typ 3000, ewentualnie typ 2000 lub typ 1850), wody, zakwasu i soli. Takich chlebów warto szukać, niestety w praktyce stosunkowo trudno je znaleźć.

Mit #4 - Razowy chleb, wbrew temu co mówią, nie posiada żadnych wartościowych składników

Entuzjaści koncepcji żywieniowej zwanej dietą paleolityczną przekonuję, że chleb, niezależnie od tego czy pochodzi z mąki oczyszczonej czy z pełnego przemiału nie dostarcza żadnych ważnych składników odżywczych oprócz węglowodanów. W istocie sytuacja wygląda jednak inaczej. Wystarczy zajrzeć do danych źródłowych by się przekonać, ze pieczywo pełnoziarniste zawiera ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminy i składniki mineralne w dawkach istotnych dla naszego dziennego zapotrzebowania. Dodatkowo chleba zawiera także pewne ilości białka oraz wspominany już wcześniej błonnik pokarmowy wpływający na perystaltykę przewodu pokarmowego i stan mikroflory jelitowej.

Mit #5 - Pełnoziarniste pieczywo to nieocenione bogactwo witamin i składników mineralnych

Dopiero co wspominałem, iż wbrew temu co głoszą przeciwnicy pieczywa, chleb pełnoziarnisty zawiera pewną dawkę składników mineralnych i witamin. Tyle, że twierdzenie, iż stanowi on nieocenione czy – zdaniem niektórych – niezastąpione bogactwo wspomnianych wyżej związków jest grubym nieporozumieniem. Trzeba byłoby zjeść ponad pól kilograma (ok. 13 – 16 kromek) naprawdę dobrego pieczywa by pokryć zapotrzebowanie organizmu na witaminę B1, magnez, cynk – oraz dzięki fortyfikowaniu mąki – żelazo (tylko w przypadku mężczyzn, kobiety potrzebują więcej tego pierwiastka). Przy okazji dostarczylibyśmy także przynajmniej 1100kcal i narazili się na potencjalne „jelitowe sensacje”. Uczciwie należy przyznać, że taką porcję wspomnianych wcześniej składników odżywczych można dostarczyć w mniejszej dawce energii…

Podsumowanie

Wysokojakościowe pieczywo pełnoziarniste ma wiele zalet i może stanowić cenny składnik codziennej diety. Nie zmienia to faktu, że wiele z obiegowych teorii na jego temat nie odpowiada rzeczywistości. Warto też dodać, iż chleb najlepiej jest wypiekać samodzielnie.