Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Bezsenność zaostrza apetyt

Bezsenność zaostrza apetyt
Prawdopodobnie większość z nas nigdy nie zwróciła uwagi na fakt, że po nieprzespanej nocy o wiele bardziej odczuwamy głód, niż gdy budzimy się wypoczęci i wyspani. Według szwedzkich naukowców, pewien z obszarów mózgu ludzkiego reaguje zwiększoną aktywnością podczas oglądania zdjęć pokarmów w przypadku, gdy takiemu testowi poddana jest osoba dotknięta problemami wynikającymi z braku snu.

Badania

W 2012 roku Christian Benedict z Uppsala University przeprowadził pewien eksperyment. Wybrał do niego dwunastu młodych mężczyzn o prawidłowej masie ciała, którym pokazywał zdjęcia pokarmów wysoko i niskokalorycznych, badając jednocześnie aktywność ich mózgu funkcjonalnym rezonansem magnetycznym.

Interesujące wyniki

Rezultaty badań okazały się niezmiernie interesujące. Po bezsennej nocy odnotowano większą aktywność obszarów mózgu, które są odpowiedzialne za kontrolę apetytu. Sprawdzono również subiektywne odczucie głodu uczestników biorących udział w eksperymencie i było ono tożsame z powyższymi spostrzeżeniami, czyli po przespanej nocy odczuwanie głodu było mniejsze.

Dwunastu mężczyznom z grupy kontrolnej zbadano również poziom cukru we krwi na czczo i – co ciekawe – nie był on uzależniony od faktu czy noc była bezsenna, czy też nie. Zwiększonego łaknienia nie można więc przypisać niskiemu poziomowi cukru we krwi.

Wnioski?

Wyniki badań pokazują, że zaburzenia snu mogą w znacznym stopniu przyczynić się do pogłębienia problemu rosnącej otyłości. Autor badań, Chrystian Benedict, mówi, że prawdopodobnie odpowiednio długi, trwający około 8 godzin sen, może mieć niebagatelny wpływ na utrzymanie zdrowej wagi.

Przewlekle zmniejszona ilość snu wpływa przede wszystkim na obniżenie nastroju, problemy z koncentracją, nieustanne odczuwanie zmęczenia, a także powoduje poddenerowowanie i stres. Doskonale wiemy, że każde z tych negatywnych następstw sprzyja sięganiu po niezdrowe przekąski, podjadaniu. Jeżeli dodamy do tego dodatkowo – będący wynikiem bezsenności - zwiększony apetyt, to nasze szanse na szybkie „złapanie” dodatkowych kilogramów znacznie wzrastają. Dbajmy więc o to, by się wysypiać.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę