Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy tłuszcz mleczny tuczy?

Czy tłuszcz mleczny tuczy?
Pełnotłuste produkty mleczne, a w tym również masło to produkty dość kontrowersyjne, jedni się ich boją, a inni przekonują że są zdrowe i wartościowe. Oprócz aspektów stricte zdrowotnych i odżywczych, jednak w przypadku masła i pełnotłustego nabiału poruszane są też zagadnienia związane z wpływem ich konsumpcji na masę i skład ciała. Bez wątpienia zwłaszcza masło to produkt wysokokaloryczny, ale nauczeni doświadczeniem wiemy już, że nie wszystkie wysokoenergetyczne pokarmy są tak samo groźne dla sylwetki. Jak jest z tłuszczem mlecznym?

Tłuszcz mleczny a obiegowy system rankingowy

Podział żywności na tą, która „odchudza” i na taką co „tuczy” zawsze będzie wydawać się trochę kontrowersyjny, niemniej przy pewnym kompromisie, można zgodzić się, iż obecność w diecie niektórych produktów w większym stopniu sprzyja raczej przyrostowi tkanki tłuszczowej niż jej redukcji. Za przykład mogą posłużyć słodycze. Dla odmiany warzywa zielone, nawet zjadane w dużych ilościach raczej nie przyczynią się do przyrostu masy ciała. I tak oto w przedstawionym kontekście masło można byłoby uznać za tuczące, bo w końcu jest wysoko kaloryczne i wystarczy spożyć relatywnie niewiele by dostarczyć sporą dawkę energii. Niemniej jednak, dość ciekawym punktem odniesienia mogą być obserwacje zmian w masie ciała osób, które tłuszczu mlecznego jedzą sporo w porównaniu do tych, które rzadko je konsumują lub też – w ogóle go unikają.

Ciekawe badanie

Dość interesujących wniosków dotyczących poruszonego zagadnienia dostarczają wyniki trwającego 12 lat badania, w którym wzięło udział 1589 mężczyzn w wieku 40-60 lat. Autorzy tego studium postanowili ocenić czy istnieje korelacja pomiędzy spożyciem tłuszczu mlecznego, a rozwojem otyłości brzusznej. Badacze wzięli pod uwagę inne czynniki mogące wpłynąć na wyniki badania, takie jak spożycie warzyw, aktywność fizyczna, spożywanie alkoholu i palenie tytoniu. Wyniki okazały się co najmniej intrygujące. W czasie trwania obserwacji otyłość centralna rozwinęła się u 197 mężczyzn. W większości wypadków były to jednak osoby spożywające niewiele tłuszczu mlecznego. Dla odmiany wysokie jego spożycie wiązało się z mniejszym ryzykiem wystąpienia wspomnianej przypadłości. Gwoli ścisłości, badanie dotyczyło nie tylko tłuszczu mlecznego.

Szczegóły badania dostępne są poniżej

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3656401/

Powyższe studium można byłoby całkowicie pominąć gdyby nie fakt, że obserwowana korelacja nie jest odosobniona. W innych badaniach także obserwowano podobne zależności. Ciekawych danych w tej materii dostarcza publikacja australijskich naukowców, oparta na przeglądzie dostępnej literatury traktującej o wpływie spożycia tłuszczu mlecznego na ryzyko otyłości. Autorzy pracy na podstawie zebranych danych doszli do wniosku, że nie tylko nie ma podstaw ku temu by uważać, że wyższa konsumpcja masła i pełnotłustego nabiału prowadzi do wzrostu ryzyka rozwoju nadwagi i otyłości. Co więcej, badacze uznali, że istnieją przesłanki by zakładać, że obecność tłuszczu mlecznego w menu może korzystnie wpływać na masę i skład ciała.

Więcej na temat tego  badania w poniższej publikacji:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22810464

Wnioski

Zarówno masło jak i pełnotłuste przetwory mleczne postrzegane bywają jako pokarmy raczej nieprzyjazne dla szczupłej sylwetki. Wysoka kaloryczności oraz obecność cholesterolu przedstawiane są jako wady, nie tylko z punktu widzenia ogólnie pojętego zdrowia, ale także w kontekście wpływu na masę i skład ciała. Tymczasem, takie postrzeganie tychże produktów nie jest sprawiedliwe. Istnieją dane, które wskazują, że sama obecność tłuszczu mlecznego w diecie nie musi szkodzić sylwetce, a wręcz może być dla niej korzystna.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę