Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak poradzić sobie z uzależnieniem od śmieciowego jedzenia?

Jak poradzić sobie z uzależnieniem od śmieciowego jedzenia?
Pierwszym krokiem na drodze do zdrowia i zgrabnej sylwetki jest rezygnacja ze śmieciowego jedzenia, czyli wszystkich produktów żywnościowych, które nie mają do zaoferowania nic poza pustymi kaloriami. Łatwiej powiedzieć niż zrobić – zwłaszcza, że na każdym kroku czyhają pokusy „nie do odparcia”, sporym utrudnieniem jest życie w ciągłym biegu i brak czasu na robienie zakupów czy przygotowywanie potraw. Jak zatem sobie poradzić ze swoimi słabościami?

Uświadom sobie wagę problemu – niektórym osobom może się wydawać, iż jadłospis oparty na słodkich bułkach, pączkach frytkach i pizzy to wymóg naszych czasów, a kwestia odstających boczków i brzucha to niestety problem genetyczny. Tak naprawdę osób, którym objadanie się słodyczami uchodzi bezkarnie jest niewiele – jeśli konsekwencje nie objawiają się w postaci nieestetycznej tkanki tłuszczowej, to mogą to być problemy zdrowotne (choćby, cukrzyca, problemy z układem sercowo-naczyniowym) bądź związane z przedwczesnym starzeniem czy też pogorszeniem kondycji psychofizycznej. Jeżeli zatem zależy ci na zdrowiu i wyglądzie i masz świadomość, że problemem kluczowym jest zmiana nawyków żywieniowych, to jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia sukcesu.

Zmień swój sposób myślenia -  wzbogać swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania, opieraj się przy tym na rzetelnych źródłach, nie ulegaj stereotypowemu myśleniu – między bajki włóż teorie dotyczące energetycznego śniadania, niejedzenia kolacji, eliminowania wszelkiego tłuszczu z diety czy też konieczności jedzenia 6 do 10 posiłków w ciągu dnia w równych odstępach czasowych. Poza tym jedzenie zdrowe to nie jest jedzenie niesmaczne i nie sprowadza się do jedzenia liścia sałaty kilka razy dziennie! Kwestią kluczową w Twoim wypadku jest wybór produktów żywnościowych wysokiej jakości (co niekoniecznie znaczy droższych) – mięsa, ryb, grubych kasz, pełnoziarnistych produktów zbożowych, owoców, warzyw, orzechów, etc.

Zacznij dzień od wysokobiałkowego śniadania – zamiast drożdżówki wybierz jajecznicę, kanapki z chleba razowego z mięsem i warzywami albo owsiankę z owocami i jogurtem naturalnym. Nie dość, że zaspokoisz głód na dłużej, to dodatkowo wpłyniesz pozytywnie na swoje późniejsze wybory żywieniowe. Nie licz natomiast, że za popełnione błędy podczas śniadania uda się odpokutować w ciągu dnia.

Planuj swoje posiłki – brak odpowiedniej organizacji może stanowić przyczynę spontanicznego sięgania po to co niezdrowe. Dlatego wcześniejsze przemyślenie jadłospisu, zorganizowanie zakupów nie będzie kierować Twoich myśli ku natychmiastowym rozwiązaniom – takim jak sięgnięcie po batonika i rozpakowanie go z papierka.

Nie przynoś śmieciowego jedzenia do domu – czasem gromadzimy zapasy z myślą o wizycie znajomych, ale zazwyczaj zjadamy je sami w przypadku zniżki formy. Nie ma sensu niepotrzebnie kusić losu. Wyeksponuj w miejscu, w którym spędzasz najwięcej czasu owoce i warzywa – gotowe do spożycia lub orzechy (nieprażone i niesolone) dzięki czemu zaspokoisz w razie potrzeby ochotę na „sięgnięcie po coś”.

Wysypiaj się – przemęczenie i niedostateczna ilość snu w sposób znaczący wpływają na wybory żywieniowe, sprawiając, iż trudniej jest się oprzeć wszechobecnym pokusom.

Zwiększ aktywność fizyczną – regularnie podejmowany wysiłek sprawi, iż będziesz miał mniejszą ochotę na niepełnowartościowe jedzenie.

Wybieraj zdrowsze zamienniki – jeżeli dopadnie cię chęć na frytki – spróbuj pieczonych ziemniaków z ziołami, jeżeli masz ochotę na coś słodkiego – zjedz kawałek gorzkiej czekolady lub owoc. Poeksperymentuj w kuchni – niemal każdą niezdrową potrawę można „uzdrowić” przygotowując ją po prostu samodzielnie.

Bądź pozytywnie nastawiony i nie zadręczaj się –odpowiednie nastawienie psychiczne może być również pomocne w rozstawaniu się ze śmieciowym jedzeniem. Skłonność do pesymizmu, stresowania się i zadręczania mogą utrudnić racjonalne podejście do tematu. Daj sobie prawo do popełniania błędów – bądź jednak konstruktywny i szukaj rozwiązań pojawiających się trudności. Załamywanie rąk na pewno w niczym nie pomoże.

Podsumowanie

Zwalczenie uzależnienia od słodyczy i fast foodów w większości przypadków nie wymaga skomplikowanego leczenia ani psychoterapii. Kwestią kluczową natomiast jest przejęcie kontroli nad tym co się spożywa – uruchomienie świadomego planowania i komponowania posiłków.