Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zajadasz emocje? – poznaj przyczynę tego zachowania

Zajadasz emocje? – poznaj przyczynę tego zachowania
Jesz, choć nie jesteś głodny? Starasz się odzyskać poczucie „komfortu” poprzez spożywanie dużych ilości pożywienia – to faktycznie może pomóc i przynieść ukojenie, lecz będzie to rozwiązanie krótkodystansowe. Wg ekspertów zajmujących się zaburzeniami odżywiana aż 75% przejedzenia wynika z takiego sposobu reakcji na emocje i stanowi swego rodzaju sposób “leczenia” problemów emocjonalnych. Niestety ten system kompensacji prowadzi nie tylko do problemów z wagą, lecz także skutecznie blokuje i nie pozwala się nauczyć prawidłowych nawyków reagowania na przeżycia i stany wewnętrzne.

Przejadam się, ponieważ…

Jeżeli masz świadomość, że „zajadasz emocje”, to – by pozbyć się problemu  - postaraj się dotrzeć do jego źródła. Zastanów się, możesz również skorzystać z pomocy specjalisty, jakie czynnik, sytuacje, stany emocjonalne przyczyniają się do tego, że konsumujesz nadmierne ilości pożywienia.

Bardzo prostym i skutecznym rozwiązaniem mającym na celu odnalezienie przyczyny, może być prowadzenie dziennika żywieniowego. Notuj w nim codzienne posiłki, samopoczucie i czynniki wywołujące stres. Powinieneś dość szybko zidentyfikować przyczynę. Gdy dowiesz się, co wyzwala emocjonalne przejadanie się, będziesz mógł zareagować, czyli spróbować przełamać nawyk – będzie to wiązało się z trudnościami, jednak będzie możliwe.

Sytuacje, które sprzyjają przejadaniu się:

  • wynikające z emocji: stres, depresja, frustracja, samotność, niska samoocena, nuda, złość, pustka, niepokój, zmęczenie

  • obecność innych jedzących ludzi; zachęcanie przez nich do konsumpcji, nieumiejętność odmówienia

  • reakcja na głód, złe samopoczucie fizyczne

  • „jem, bo mogę”, czyli jedzenie, gdy przydarzy się okazja (impreza okolicznościowa, wizyta w kinie, oglądanie telewizji)

  • jednoczesne karanie się i wynagradzanie sobie własnych słabości, braków w urodzie, itp.

Zajdź rozwiązania alternatywne i ciesz się sukcesami!

Świadome, odpowiedzialne podejście do jedzenia pozwoli uporać się z problemem. Kiedy wiesz, że jesteś w sytuacji mogącej doprowadzić do przejadania się, postaraj się znaleźć substytut, „coś”, co skutecznie odwróci i zajmie twoją uwagę – medytacja, spacer, sport, masaż, czytanie, spotkanie ze znajomymi. Niezmiernie pomocna może okazać się w takim przypadku pomoc terapeuty, który wskaże rozwiązania alternatywne, nauczy technik radzenia sobie ze stresem.

Ciesz się ze zmian, nagradzaj siebie za nowe, pozytywne zachowania i nieuleganie starym nawykom. Dziel się swoimi sukcesami z rodziną i osobami bliskimi, gdyż wtedy poczujesz się doceniony, świadomy własnej wartości i zmotywowany do dalszego działania.