Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Prosty sposób na poprawę wydolności

Prosty sposób na poprawę wydolności
Poszukując skutecznych metod na poprawę parametrów wysiłkowych, koncentrujemy zazwyczaj swoją uwagę na kwestiach związanych z odpowiednim odżywianiem, treningiem, regeneracją potreningową czy też na doborze właściwego zestawu suplementów. Tymczasem istnieje jeszcze jeden czynnik, wyjątkowo często pomijany i niedoceniany przez osoby amatorsko zajmujące się sportem, a mianowicie – aspekt psychologiczny.

Psychika

Zarówno badania naukowe jak i liczne obserwacje sportowców wyczynowych wskazują na istotny wpływ tzw. treningu psychologicznego na wyniki uzyskiwane podczas zawodów sportowych. Podkreśla się fakt, iż niewłaściwy sposób odżywiania oraz nieodpowiedni trening prowadzą do przemęczenia i zaprzepaszczenia formy sportowej, ale z drugiej strony niekorzystne skutki mogą wynikać również z niewłaściwego sposobu myślenia i postrzegania wybranych kwestii nieodzownie związanych z wysiłkiem, takich jak np. zmęczenie. Jak wiadomo, szeroko rozumiane „zmęczenie” może stanowić poważną przeszkodę w rozwijaniu wydolności, o czym przekonał się z pewnością niejeden biegacz, kolarz czy triatlonista, a także amator innych dyscyplin sportowych.

Kwestią kluczową jest przełamanie wewnętrznych barier i zmuszenie się do podjęcia i kontynuowania wysiłku w sytuacji, kiedy organizm zapobiegliwie informuje nas o tym, iż już „mu się nie chce” i wysyła sygnały świadczące o zmęczeniu. Nie należy jednak przeszacowywać swoich możliwości i nie stawiać poprzeczki zbyt wysoko, co jest częste w przypadku osób niewytrenowanych lub trenujących nieregularnie – przełamywanie barier może zakończyć się kontuzją lub zniechęceniem do aktywności fizycznej. Niemniej jednak również osoby rozpoczynające przygodę z regularnymi treningami powinny zwrócić uwagę czy nie są dla siebie zbyt pobłażliwe i profilaktycznie unikają wszelkich zadyszek i szybciej bijącego tętna.

„Dam radę!”

Okazuje się, iż prostym sposobem na poprawę wytrzymałości podczas treningów może okazać się motywacyjna rozmowa z samym sobą. Badanie przeprowadzone przez Blanchfield i wsp. wskazuje na bardzo dużą skuteczność tego typu zabiegów – potwierdzona ona została podczas dwutygodniowych testów na ergometrze, przeprowadzonych na osobach o podobnych stopniach wytrenowania. Sportowcy, którzy w trakcie trwania wysiłku mówili do siebie (w myślach, za pośrednictwem tzw. pętli fenologicznej), podkreślając swój stopień przygotowania i pełnej gotowości do zwycięstwa czy poprawy wyników albo też udzielając sobie konstruktywnych wskazówek dotyczących wykonywanego ćwiczenia, szybciej poprawiają wytrzymałość oraz wydolność organizmu.

Naukowcy podkreślają, iż rozmawianie z samym sobą zmienia postrzeganie samego wysiłku – wydaje się on być mniej wyczerpujący, dzięki czemu łatwiej o poprawę wydolności. Auto-wspomaganie psychologiczne okazuje się więc nieść za sobą namacalne korzyści w postaci poprawy wyników!

Wnioski

Sposób postrzegania wysiłku i nastawienie psychiczne wynikające z jego wykonywania wywierają istotny wpływ na rozwój wytrzymałości i wydolności organizmu. Umiejętne motywowanie samego siebie, mobilizacja wewnętrzna oraz pozytywne myślenie mogą stanowić istotny element wspomagania wysiłku, przyczyniający się z jednej strony – doraźnie – do poprawy wyników, a z drugiej – konsekwentnie wspierając rozwój formy sportowej.

Źródła: Blanchfield AW , Hardy J , de Morree HM , Staiano W , Marcora SM; Talking Yourself out of Exhaustion: The Effects of Self-Talk on Endurance Performance, Med Sci Sports Exerc. 2013 Oct 10.

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Trening