Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy kreatynę można łączyć z białkiem?

Czy kreatynę można łączyć z białkiem?
Na temat sposobu przyjmowania suplementów keratynowych krąży wiele ciekawych teorii. W czasach , gdy pracowałem w jednym z poznańskich sklepów z odżywkami dla sportowców, nagminnie natykałem się na rozmaite wymysły dotyczące tego z czym wolno, a z czym pod żadnym pozorem nie wolno spożywać kreatyny. Do moich ulubionych mitów należał ten, który głosił, że substancji tej nie można stosować z białkiem. I co ciekawe, pewne osoby traktowały przykaz na tyle dosłownie, że w czasie przyjmowania suplementów keratynowych rezygnowały zupełnie z odżywki proteinowej.

Oczywiście było to podwójne nieporozumienie, autor tego przesądu miał zapewne na myśli zakaz łączenia w jednej porcji białka i kreatyny. Jak się jednak okazuje i to zalecenie pozbawione jest sensownego uzasadnienia.

Naturalne źródła pokarmowe kreatyny

Źródłem kreatyny w diecie człowieka było i jest mięso, zwłaszcza wołowina. Jak wiadomo mięso jest także , albo nawet przede wszystkim, źródłem pełnowartościowych protein. Czyli zarówno kreatyna jak i białko w żywności konwencjonalnej występują razem! Jeżeli w Twojej głowie właśnie zrodziła się wątpliwość dotycząca tego czy kreatyna z mięsa faktycznie się przyswaja, to powiem Ci, że jest na to prosty dowód: wegetarianie, a zwłaszcza weganie mają zdecydowanie niższy poziom kreatyny w mięśniach niż osoby na diecie mieszanej. Wynika to właśnie z braku odpowiednich źródeł pokarmowych tej substancji w dietach bezmięsnych.

Badanie naukowe

Jeżeli nadal masz wątpliwości i uważasz, że jednak lepiej chyba jest przyjmować kreatynę „na pusty żołądek”, to wiedz że podobny dylemat do Twojego mieli również naukowcy (Greenwood i wsp.), którzy porównali skuteczność suplementacji kreatyną przyjmowaną na pusty żołądek z przyjmowaniem jej w towarzystwie 50g białka i 50g węglowodanów. Okazało się, że retencja kreatyny w tkance mięśniowej nasila się pod wpływem dodatku węglowodanowo-proteinowego „shake’a”. Jak więc widać, białko nie tylko w niczym nie przeszkadza kreatynie, ale w połączeniu z węglowodanami pozwala maksymalizować jej skuteczność.

Jeśli więc do tej pory po zakończeniu treningu łykałeś porcję kreatyny i czekałeś 30 minut z wypiciem porcji gainera, bulka czy odżywki białkowej, wiedz że było to zupełnie niepotrzebne. Łączenie w jednej porcji kreatyny, białka i protein może okazać się prostym i wygodnym sposobem na zwiększenie efektywności suplementacji.