Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy kwas D-asparaginowy może mieć zastosowanie we wspomaganiu pracy nad sylwetką?

Czy kwas D-asparaginowy może mieć zastosowanie we wspomaganiu pracy nad sylwetką?
Na tle innych substancji mających rzekomo podnosić poziom testosteronu kwas D-asaparaginowy (DAA) prezentuje się dość atrakcyjnie. Istnieją dane naukowe, które potwierdzają, że związek ten podawany drogą pokarmową może w sposób istotny wpływać na produkcję androgenów. Kwestią otwartą do niedawna było to, czy owa zależność przekładać się może w sposób zauważalny na efektywność pracy nad sylwetką czy też rozwój zdolności wysiłkowych, brakowało bowiem wyników odpowiednich badań. Kilka dni temu jednak pojawił się przełom…

Jak działa kwas D-asparaginowy?

Kwas D-asparaginowy jest związkiem zaliczanym do aminokwasów, który naturalnie występuje w naszym organizmie i uczestniczy w pracy układu nerwowego oraz produkcji hormonów. Jedną z funkcji DAA jest nasilanie procesu uwalnianiania specjalnych białek, informujących mózg o tym, że poziom androgenów jest zbyt niski. Wzrost stężenia kwasu D-asparaginowego spowodowany suplementacją „oszukuje” mechanizmy kontrolujące produkcję testosteronu i sprawia, że jego synteza i uwalnianie ulegają nasileniu. Z punktu widzenia sportowców i mężczyzn pracujących nad sylwetką efekt ten wydaje się zdecydowanie korzystny, wzrost poziomu testosteronu bowiem ułatwia redukcję tkanki tłuszczowej oraz przyspiesza rozwój masy mięśniowej i siły, a także wspomaga regenerację, poprawia nastawienie psychiczne.

Czy „teoria” = „praktyka”?

Założenia mówiące, iż suplementacja kwasem D-asparaginowym w namacalny sposób przekłada się na zmiany w masie i skaldzie ciała oraz pomaga rozwijać zdolności wysiłkowe do niedawna miały charakter czystej spekulacji. Kilka dni temu jednak opublikowano wyniki badania, które rzuciły nowe światło na to zagadnienie i które pozwoliły zweryfikować obiegowe teorie. W trwającym cztery tygodnie eksperymencie wzięło udział dwudziestu młodych wytrenowanych mężczyzn, których średnia wieku wynosiła 22 lata. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy, pierwsza otrzymywała 3g DAA dziennie, druga – placebo. Wszyscy wykonywali trening siłowy cztery razy w tygodniu. Co się okazało?

W żadnej z grup nie zanotowano istotnych różnic ani w poziomie testosteronu (wolnego i całkowitego), ani nawet w poziomie hormonu lutenizującego (LH). Nie zaobserwowano też wpływu suplementacji na zmiany w masie i składzie ciała. Kwas D-asparaginowy nie spowodował także poprawy siły mięśniowej. Mówiąc wprost działanie tego związku okazało się być tożsame z działaniem placebo. Wnioski z powyższego badania w pewnym stopniu przeczą wnioskom włoskich badaczy, którzy w swoim eksperymencie zaobserwowali, iż suplementacja DAA wpływa na poziom testosteronu. Należy jednak nadmienić, że wcześniejsze próby nie były przeprowadzane na młodych i wysportowanych osobach, u których poziom testosteronu sięga górnych granic normy.

Wnioski

Powyższe badania wskazuje, że preparaty zawierające kwas D-asparaginowy nie wpływają na poziom testosteronu u młodych, aktywnych fizycznie mężczyzn i nie wspomagają rozwoju masy mięśniowej ani siły.

Źródła: Willoughby DS, Leutholtz B. D-Aspartic acid supplementation combined with 28 days of heavy resistance training has no effect on body composition, muscle strength, and serum hormones associated with the hypothalamo-pituitary-gonadal axis in resistance-trained men Nutrition Research. Available online 15 August 2013.

W artykule mówimy o: Suplementy i odżywki Men's boost

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę