Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Spinning, rowery stacjonarne - jak powinien wyglądać trening?

Spinning, rowery stacjonarne - jak powinien wyglądać trening?
W ostatnich latach jak grzyby po deszczu rosną oferty klubów fitness. Jak nie zgubić się w gąszczu treningów? Jak powinien wyglądać wysiłek na nowoczesnym rowerze stacjonarnym? W wielu wypadkach zamiast treningu wytrzymałościowego napotkasz na próby integracji ćwiczeń siłowych, rozciągających lub innego rodzaju pomysłów instruktora (czy też instruktorki).

W swojej istocie spinning jest odzwierciedleniem typowego treningu kolarskiego. Co prawda - żaden rower stacjonarny nie zastąpi zmagania w terenie, ale trening kolarski można maksymalnie przybliżyć - wykorzystując odpowiedni sprzęt - trenażery np. w czasie gdy pogoda wyklucza jazdę na rowerze (np. śnieg). Wiele klubów fitness ma w ofercie imitację i mieszankę wielu dyscyplin czyli indoor cycling - kolejne bazują na spinningu - czyli typowym treningu wytrzymałościowym.

I tu zagadki:

Czy widziałeś kiedyś kolarza ćwiczącego na rowerze ze sztangielkami, sztangą lub innego rodzaju obciążeniem - szczególnie w czasie jazdy? (jest to szczególnego rodzaju absurdem - gdyż rowery wyczynowe, kolarskie - w odróżnieniu od stacjonarnych nie pozwolą ćwiczyć po zatrzymaniu się, bez podparcia się nogami).

Czy widziałeś kolarza który w czasie szybkiej jazdy zdejmowałby ręce z kierownicy?

Tego typu akrobacje, spotykane w “jeżdżeniu pod dachem” (indoor cycling) nie mają nic wspólnego z kolarstwem i jazdą na rowerze.

Również wymuszone, sztuczne, stojące pozycje są niemożliwe do wykorzystania podczas jazdy w terenie. Całą gamę podobnych “usprawnień” możesz napotkać na zajęciach - często prowadzonych przez niewykwalifikowane osoby. Warto pokusić się o weryfikację uprawnień danej osoby do prowadzenia zajęć spinning.

Tak więc przede wszystkim prawdziwy trening na rowerze stacjonarnym ma przypominać prawdziwą jazdę, w zróżnicowanym terenie. Podjazdy są symulowane przez zwiększanie obciążenia. Tętno ma się zwiększać i opadać. Jeżeli cały trening jaki wykonujesz na sesji spinning, na idealnie stabilnym tętnie  - przypomina jednostajną jazdę przez prerię - niestety - nie jest to praca wytrzymałościowa. Efekty podobnego treningu będą mizerne.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Jeżeli instuktor / instruktorka nie zwraca uwagi na:

  • odpowiednie ułożenie ciała ćwiczących,

  • pracę nogami,

  • nacisk danej części stopy na pedały,

  • odpowiednią regulację roweru i ustawienie obciążenia,

  • niuanse techniczne,

  • zmęczenie ćwiczących i ich tętno,

  • odpowiednie nawodnienie i aspekty dietetyczne np. w odchudzaniu,

poszukaj innego klubu i lepszych trenerów.

Spinning to świetna zabawa, jeżeli odnajdziesz właściwy klub - z pewnością będziesz dobrze wspominać każdą godzinę spędzoną na ćwiczeniach na rowerze!

W artykule mówimy o: Trening