Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Brak koncentracji – jak sobie z nim radzić?

Brak koncentracji – jak sobie z nim radzić?
Każdy z nas poznał uczucie, gdy – pomimo najszczerszych chęci – nie mógł się czymś dłużej skupić, a jakiekolwiek bodźce zewnętrzne dodatkowo powodowały rozproszenie uwagi. O ile nie wynikało to z faktu, że przedmiot (braku) zainteresowania był wyjątkowo mało fascynujący, to przyczyn takiego zachowania można doszukać się wielu. Niektóre z nich będą stosunkowo łatwe do wyeliminowania, inne mogą stanowić jeden z objawów znacznie poważniejszych dolegliwości.

Możliwe przyczyny:
 

  • Stres, problemy psychiczne, przepracowanie, wypalenie zawodowe

  • Bezsenność, problemy ze snem

  • Mało wartościowa dieta, niedobory składników odżywczych; zbyt małe spożycie węglowodanów czy też witamin z grupy B, magnezu, żelaza

  • Minimalna aktywność fizyczna, siedzący tryb życia

  • Używki – alkohol, narkotyki

  • Zaburzenia krążenia krwi – „zaopatrzenie” mózgu w tlen i substancje odżywcze jest niewystarczające

  • Demencja (np. choroba Alzheimera)

  • Nadpobudliwość ruchowa (ADHD)

  • Niskie ciśnienie tętnicze

  • Niedoczynność tarczycy

  • Depresja,

  • Anoreksja (oraz inne choroby związane z zaburzeniami odżywiania)

W przypadku, gdy zaburzenia koncentracji pojawiają się nagle, bez wyraźnej przyczyny (np. małej ilości snu, stresu) i pogłębiają się stając się niebezpieczne dla zdrowia i/lub życia, konieczna jest wizyta u lekarza i jak najszybsze zdiagnozowanie problemu.

Jeśli wykluczono chorobę, a braki koncentracji stanowi wynik mało higienicznego trybu życia, należy zadbać o poprawę jego jakości.
 

  • Unikaj substancji powodujących pobudzenie (np. kofeiny), używek (narkotyki, alkohol)

  • Zadbaj o ilość i jakość snu,

  • Pilnuj, by pożywienie dostarczało organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych

  • Spożywaj odpowiednie ilości płynów, gdyż odwodnienie sprzyja dekoncentracji

  • Unikaj sytuacji stresowych. Rozładowuj napięcie poprzez stosowanie technik relaksacyjnych, regularną aktywność fizyczną, daj sobie czas na regenerację i odzyskanie sił. Pamiętaj, że nie jesteś robotem i czasami musisz odpocząć.

  • Ogranicz zbędne bodźce zewnętrzne (TV, komputer, radio), postaraj się wyciszyć

  • Pomocne może okazać się spożywanie ekstraktów/wyciągów ziołowych, np.:

http://potreningu.pl/articles/301/kilka-ciekawych-informacji-na-temat-zenszenia

http://potreningu.pl/diety/artykuly/2318/jestes-przemeczony-zyjesz-w-ciaglym-stresie-te-suplementy-moga-ci-pomoc

http://potreningu.pl/articles/233/rozeniec-gorski-wspomaga-forme-psychiczna-i-poprawia-zdolnosci-wysilkowe

 

W artykule mówimy o: Zdrowie