Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa? 5 zaskakujących powodów!

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa? 5 zaskakujących powodów!
Lato to pora, w której owoce i warzywa smakują najlepiej. Często jednak z powodu braku czasu, a także na skutek powielanych w ciągu całego roku nawyków, warzywa ograniczają się do surówki do obiadu (w postaci np. gotowanych brokułów lub gotowej sałatki z białej kapusty), a owoce do banana po treningu. Wiele osób owoce i warzywa traktuje jako mało istotny element jadłospisu, wierząc przy tym naiwnie, iż można je zastąpić kompleksowym preparatem witaminowo-mineralnym.

Tymczasem nic bardziej mylnego – żadna kapsułka czy tabletka nie zastąpi bogactwa związków (nie tylko witamin i składników mineralnych, ale także polifenoli, antocyjanów) jakie dostarcza dieta bogata w różnorodne warzywa i owoce. Warto o tym pamiętać i włączyć świeże produkty pochodzenia roślinnego do każdego posiłku. O to kilka zaskakujących powodów, które powinny pomóc Ci się przekonać do tych wartościowych składników jadłospisu.

Mniejsze ryzyko choroby nowotworowej

W świadomości współcześnie żyjących ludzi istnieje poważny strach przed wszelkimi chorobami cywilizacyjnymi, z czego najbardziej jednak popularna jest obawa przed rakiem. Jak pokazują szeroko zakrojone analizy naukowców z różnych stron świata, regularna konsumpcja warzyw i owoców pełni niesłychanie istotną rolę w profilaktyce chorób nowotworowych. Przeanalizowano między innymi dane epidemiologiczne, dotyczące spożycia owoców i warzyw oraz występowania nowotworów: płuc, piersi, jelita grubego, szyjki macicy, jajnika, przełyku, jamy ustnej, żołądka, trzustki. Naukowcy stwierdzili, iż osoby spożywające niewielkie ilości warzyw i owoców są dwukrotnie bardziej narażone na wystąpienie chorób nowotworowych.

Mniejsze ryzyko chorób sercowo-naczyniowych

Istnieje mnóstwo badań i analiz naukowych wskazujących na istotną rolę warzyw i owoców w zmniejszaniu śmiertelności na skutek chorób serca czy układu krążenia. Wykazano, że regularna konsumpcja tych bogatych w fitochemikalia produktów przyczynia się do obniżenia śmiertelności z powodu choroby wieńcowej, zmniejsza również ryzyko występowania zawału serca. Dodatkowo naukowcy wykazali, iż bogactwo warzyw i owoców w jadłospisie korzystnie wpływa na profil lipidowy krwi – zmniejsza stężenie LDL (tzw. zły cholesterol), zmniejsza podatność lipoprotein na proces utleniania.

Opóźnianie procesów starzenia

Inwestowanie w drogie kremy może okazać się wyrzucaniem pieniędzy w błoto, gdy dieta uboga jest w świeże warzywa i owoce. Wysokie spożycie związków o charakterze przeciwutleniającym zmniejsza aktywność wolnych rodników. Jedząc warzywa i owoce sprawiasz, iż skóra staje się bardziej odporna na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych, takich jak np. promieniowanie słoneczne. Naukowcy sugerują także, iż odpowiednio wysoka konsumpcja związków zawartych w nieprzetworzonych produktach pochodzenia roślinnego wykazuje hamujący wpływ na procesy glikacji białek (np. białek elastyny i kolagenu odpowiedzialnych za kondycję skóry) związanych z upośledzeniem ich struktury i funkcji.

Lepsze samopoczucie i zdrowie psychiczne

Badania naukowe wskazują, iż osoby jedzące 7-8 porcji warzyw i owoców dziennie charakteryzują się lepszą kondycją psychiczną, objawiającą się zadowoleniem z siebie i z życia ( w badaniu wyeliminowano czynnik zakłócające, takie jak choćby status ekonomiczny). Dlatego jeśli czujesz, że twoja forma i odporność na stres nie są na najwyższym poziomie – wzbogać swój jadłospis w świeże produkty pochodzenia roślinnego, zwłaszcza sezonowe owoce i warzywa.

Rozstanie się z nałogiem tytoniowym

Badania wskazują także, iż sposób odżywiania może mieć istotny wpływ na skuteczność działań związanych z rzucaniem palenia papierosów. Osoby, które jedzą więcej warzyw i owoców mają większe prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w tej materii – nie tylko ze względu na wyższą świadomość dotyczącą zdrowia i optymalnego odżywiania, ale również dlatego, iż - uwaga - papierosy pod wpływem spożycia związków zawartych w warzywach i owocach przestają smakować…

Podsumowanie

Wszyscy wiedzą, że warzywa i owoce są zdrowe, ale nie każdy potrafi wskazać na realne profity będące konsekwencją ich regularnego spożywania. W niniejszym artykule wskazałem na wybrane, aczkolwiek nie jedyne aspekty związane z konsumpcją owoców i warzyw. Niezależnie od celu na jaki ukierunkowana jest Twoja dieta, nigdy nie powinno zabraknąć w niej świeżych produktów pochodzenia roślinnego – zwłaszcza teraz, gdy pojawiają się sezonowe warzywa i owoce.

Źródła: Rui Hai Liu, Health benefits of fruit and vegetables are from additive and synergistic combinations of phytochemicals, Am J Clin Nutr September 2003 vol. 78 no. 3 517S-520S

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie