Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego warto pić wody wysokowapniowe?

Dlaczego warto pić wody wysokowapniowe?
Niby woda, to po prostu… woda, gasi pragnienie i nawadnia organizm. Nie posiada wartości odżywczej, bo przecież jest bezkaloryczna… Cóż, ten sposób myślenia jest jednak niepełny, bo woda zawiera składniki cenne dla naszego organizmu, takie jak magnez i wapń. I właśnie obecność tych pierwiastków, w tym przede wszystkim wapnia jest dużym walorem, przynajmniej jeśli chodzi o osoby aktywne fizycznie i pracujące nad estetyką sylwetki.

Po co nam wapń?

Wapń jest składnikiem mineralnym, który kojarzy się głównie z „dobrą kondycją kości i zębów”. Okazuje się jednak, że biologiczna rola tego pierwiastka jest zdecydowanie szersza i obejmuje również wpływ na spalanie tłuszczu zapasowego, ale o tym za chwilę.

Wapń występujący w organizmie ludzkim jest magazynowany głównie w kościach w postaci hydroksyapatytu. Pierwiastek ten pełni przede wszystkim rolę budulcową, ale nie tylko, bo uczestniczy także w pobudzaniu wielu enzymów, takich jak choćby ATP-azy, które uczestniczą w procesach uwalniania energii z ATP. Dodatkowo, wapń wpływa także na procesy krzepnięcia krwi i na przewodnictwo nerwowo-mięśniowe.

Wapń a masa i skład ciała

W ostatnim czasie przeprowadzono sporo badań naukowych, w których wykazano pozytywny wpływ wapnia na redukcję tkanki tłuszczowej. Pierwszych odkryć w tej materii dokonał zespół naukowców kierowany przez dr McCorron. Obserwacje badaczy pokazały, iż wyższe spożycie wapnia koreluje z niższym ryzykiem nadwagi i otyłości. Fakt, iż pomiędzy obserwowanymi trendami występuje zależność przyczynowo-skutkowa, przesądziły eksperymenty prowadzone w ostatnich latach. Zespół naukowców pod kierownictwem dr Zemel wykazał, że wapń z jednej strony może wpływać na wchłanianie lipidów z przewodu pokarmowego, a z drugiej – regulować aktywność adipocytów i zachodzące w nich procesy metaboliczne.

Zapotrzebowanie na wapń i problematyka niedoboru

Zapotrzebowanie na wapń, w porównaniu do wielu innych pierwiastków, jest relatywnie duże i wynosi około 1g na dobę. Jego niedobory wcale nie są rzadkością. Dotyczyć mogą one zarówno dzieci jak i osób dorosłych i wynikają głównie z zaniedbań żywieniowych oraz nieuzasadnionych eliminacji. Szczególną okolicznością sprzyjającą stanom deficytu wapnia jest nietolerancja laktozy – czyli cukru mlecznego. Nabiał może być bowiem obfitym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. Na niedobory wapnia narażone są też więc osoby, które celowo eliminują nabiał z diety i nie uzupełniają usuniętych dawek wapnia spożyciem produktów zasobnych w ten pierwiastek. W codziennych realiach zdarza się, że diety sportowców pokrywają zaledwie 25 – 50% zapotrzebowania organizmu na wapń!

Zbawienny wpływ wody wysokowapniowej

Znakomitym rozwiązaniem dla osób, których dieta jest uboga w wapń okazują się wody mineralne o wysokiej koncentracji wapnia. Niektóre z nich dostarczają ponad 500mg tego pierwiastka w jednym litrze, co daje 50% zapotrzebowania organizmu. Wapń z wód mineralnych wchłania się dość dobrze. Co istotne przyjmowany jest w formie bezkalorycznej, w towarzystwie innych składników, które pozytywnie wpływają na jego wykorzystanie przez organizm – mowa tutaj o magnezie i wodorowęglanach.

Podsumowanie

Za pomocą wód mineralnych można dostarczyć wapnia zarówno w diecie bezmlecznej, jak i wegańskiej, niskowęglowodanowej i wysokowęglowodanowej, paleo i każdej innej. Woda wysokowapniowa to prosty i wygodny sposób na pokrycie potrzeb ustrojowych, w kwestii podaży wspomnianego składnika.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie