Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jelita a zdrowie psychiczne. Co zaburza mikrobiotę jelit?

Jelita a zdrowie psychiczne. Co zaburza mikrobiotę jelit?
Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że dwukierunkowa oś mikroflory jelitowo-mózgowej odgrywa rolę w zdrowiu psychicznym, a niezrównoważony mikrobiom jelitowy może powodować zaburzenia w naszym samopoczuciu. Mikrobiom jelitowy, czyli wszystkie mikroorganizmy, które zasiedlają jelita, został nazwany przez naukowców „drugim mózgiem” organizmu.

Wiele przeprowadzonych badań potwierdza, że oś jelita- mózg jest połączeniem, którym centralny układ nerwowy (w mózgu) i jelitowy układ nerwowy przekazują informacje po całym ciele. Mikrobiota jelitowa może wpływać na funkcjonowanie mózgu poprzez szlaki nerwowe, hormonalne i immunologiczne.

Jak ma się to do zdrowia psychicznego?

Równowaga bakterii w jelitach wpływa na nasze zdrowie na wielu płaszczyznach. Zdrowa równowaga dobrych bakterii w jelitach wysyła pozytywne wiadomości do mózgu, a nierównowaga oraz przerost niezdrowych bakterii mogą prowadzić do zmian nastroju, a nawet do depresji czy lęków.

Co zaburza mikrobiotę jelit?

  • żywność przetworzona, w tym cukier i substancje polepszające smak,
  • częste stosowanie leków przeciwbólowych, przeciwzapalnych, antykoncepcyjnych oraz antybiotyków,
  • stres,
  • brak snu,
  • dieta uboga w witaminy i minerały.

Z drugiej strony negatywne emocje i uczucia takie jak strach, niepokój, złość czy smutek mogą nasilać reakcję na stres, powodować dysbiozę jelit i uruchamiać jelitowy układ nerwowy. Znasz to uczucie ścisku w brzuchu, kiedy jesteś podekscytowany albo zdenerwowany? Dzieje się tak, ponieważ twoje emocje są odczuwane w jelitach. Nasz układ nerwowy składa się z ponad stu milionów nerwów, przez co sprawia, że nasze wszystkie emocje są odczuwane w jelitach.
Wykazano, że depresja i skłonność do lęków mogą powodować problemy jelitowe, a chroniczne odczuwanie negatywnych emocji może powodować zwiększone ryzyko infekcji przewodu pokarmowego.

Probiotyki poprawiają mikrobiotę jelit

Probiotyki to żywe organizmy występujące naturalnie w niektórych produktach spożywczych, które często określane są jako „dobre” bakterie. Probiotyki poprawiają mikrobiotę jelit, zwalczają szkodliwe bakterie i zapobiegają ich osadzaniu się w jelitach. Przeprowadzono wiele badań, które potwierdziły, że probiotyki poprawiają impulsywność i podejmowanie decyzji, a także wykazały pozytywny wpływ na objawy depresyjne i lękowe. Dodając do swojej diety więcej produktów fermentowanych, takich jak: kiszonki, kefiry i jogurty, poprawisz mikrobiotę jelit. Możesz także dodatkowo suplementować probiotyki w kapsułkach.

Podsumowanie

Połączenie jelitowo-mózgowe odgrywa ważną rolę w zdrowiu psychicznym. Zdrowa dieta i stosowanie probiotyków poprawiają mikrobiotę jelitową, ale należy także pamiętać o odpowiedniej ilości snu, odpoczynku oraz o stosowaniu technik pomagających radzić sobie ze stresem.