Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Problemy z cholesterolem – wskazówki pomocne w leczeniu i profilaktyce

Problemy z cholesterolem  – wskazówki pomocne w leczeniu i profilaktyce
Zaburzenia profilu lipidowego- nadmiar LDL i triglicerydów czy też niedobór HDL, bezwzględnie wymagają skorygowania dotychczasowego sposobu odżywiania, a także trybu życia. Stawką jest nie tyle poprawa samopoczucia czy poprawa estetyki sylwetki, co zdrowie a w niektórych wypadkach życie. Miażdżyca to poważna choroba przewlekła, która w przypadku zlekceważenia może doprowadzić do wyjątkowo tragicznych konsekwencji.

Nieprawidłowe wyniki badań profilu lipidowego wymagają w pierwszej kolejności konsultacji z lekarzem, w drugiej natomiast należy zrewidować swój dotychczasowy sposób odżywiania i tryb życia, w celu wprowadzenia stosownych modyfikacji. Poniżej przedstawiam najważniejsze zalecenia – nie tylko żywieniowe, pomocne w profilaktyce i leczeniu chorób układu krążenia, w tym miażdżycy i dyslipidemii, polecane m.in.  przez Instytut Żywności i Żywienia:

  • Normalizacja masy ciała – pierwsze efekty będą widoczne po kilku tygodniach od wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych i poprawie jakości spożywanych produktów. Warto jednak skonsultować się z dietetykiem, który pomoże zaplanować odpowiednią dietę ubogoenergetyczną – zwłaszcza jeśli nie posiadamy specjalnie czasu na zgłębianie wiedzy na temat zasad zdrowego odżywiania.
  • Porzucenie nałogu tytoniowego i rezygnacja z alkoholu – wizja utraty zdrowia czy nawet życia powinna być wystarczającym bodźcem motywującym do bezpowrotnego rozstania się z papierosami oraz alkoholem.
  • Zwiększenie aktywności fizycznej –  jednakże należy pamiętać, iż rodzaj, intensywność i długość trwania wysiłku należy dobrać do indywidualnych możliwości organizmu i zwiększać stopniowo. Warto skonsultować się z doświadczonym trenerem lub instruktorem, a także przeorganizować swój plan tygodnia w ten sposób, by uwzględnić regularną aktywność fizyczną jako jego stały element. 
  • Wyeliminuj z jadłospisu wszelkie „śmieci” – będą to z pewnością wszelkie pokarmy będące źródłem cukrów rafinowanych i niezdrowych tłuszczów (np. uwodornionych). Bez żalu wyrzuć do kosza słodycze, ciasteczka, cukierki i batoniki, płatki śniadaniowe czy kaszki dla dzieci, a także wszelkie dosładzane napoje – w tym również soki owocowe. Do wyeliminowania nadają się również wszelkie przetworzone produkty mleczne, czyli jogurty i serki owocowe, smakowe mleka, serki topione i im podobne wynalazki; a także produkty z oczyszczonej mąki – białe pieczywo, makarony, etc.
  • Starannie wybieraj tłuszcze – polecane są przede wszystkim źródła wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA), szczególnie z rodziny omega-3. Znaleźć je można przede wszystkim w tłustych rybach morskich, które należy koniecznie uwzględnić w jadłospisie minimum 2-3 razy w tygodniu. Oprócz tego zaleca się stosować olej rzepakowy nierafinowany oraz oliwę z oliwek.
  • Gotuj, piecz, duś – sposób obróbki termicznej wpływa na wartość odżywczą spożywanych pokarmów. Zrezygnuj ze smażenia – zwłaszcza na głębokim oleju.
  • Podstawą jadłospisu powinny być produkty nisko przetworzone – czyli chude mięsa, tłuste ryby morskie, świeże warzywa i owoce, orzechy włoskie i migdały – nieprażone i niesolone, chudy nabiał – jogurty i kefiry naturalne oraz twarogi; pełnoziarniste produkty zbożowe, grube kasze  oraz rośliny strączkowe.
  • Pamiętaj o świeżych owocach i warzywach – tendencja do pomijania ich w jadłospisie i zastępowania multiwitaminą w kapsułce jest powszechnym błędem. Za optymalne uznaje się spożycie około 600-700g świeżych warzyw i owoców (jest to waga części jadalnych, czyli bez pestek, skórek, ogonków, etc.). Pamiętać także należy, iż przetwory owocowe i warzywne nie kwalifikują się jako „świeże” – dotyczy to przede wszystkim soków, dżemów, konfitur, owoców kandyzowanych. Uwzględnić można natomiast soki warzywne.
  • Nie dosalaj produktów – staraj się zmniejszyć ilość używanej soli do absolutnego minimum lub jeśli cierpisz na nadciśnienie zrezygnuj z niej w ogóle.
  • Pamiętaj o tym aby jadłospis był urozmaicony i smaczny – dzięki temu łatwiej będzie Ci utrzymać założenia diety, a także zmniejszysz ryzyko występowania niedoborów żywieniowych.

Podsumowanie

Powyższe zalecenia mają charakter ogólny  - wszelkie działania powinny być podejmowane po  konsultacji z lekarzem – w oparciu o indywidualne wyniki badań, ogólny stan zdrowia czy współistnienie innych jednostek chorobowych. Profilaktyka i leczenie chorób związanych z nieprawidłowym metabolizmem lipidów wymagają gruntownego przeanalizowania nie tylko jadłospisu, ale także trybu życia. 

W artykule mówimy o: Zdrowie