Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Ryba lepsza niż suplement

Ryba lepsza niż suplement
Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami, ryby należy jadać 2 – 3 razy w tygodniu by dostarczyć organizmowi cennych dla niego składników odżywczych. W praktyce wiele osób wybiera suplementy diety zawierające kwasy omega 3 sądząc, że stanowią one równoważnik konwencjonalnej żywności. Oczywiście kapsułkowe preparaty mogą stanowić cenne uzupełnienie diety w brakujące składniki, ale nie należy ich przeceniać. Świeże ryby mogą bowiem w tej materii mieć pewną przewagę.

Ryby – źródło brakujących składników

Pod względem wartości odżywczej ryby należą do pokarmów wyjątkowych, dostarczają bowiem pakietu substancji, których najczęściej brakuje w naszej codziennej diecie i które w innych produktach żywnościowych znaleźć jest trudno, przynajmniej w tak wysokiej koncentracji. Mowa tutaj o składnikach takich jak:

  • witamina D,
  • długołańcuchowe kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3,
  • selen.

I tak oto niedobory witaminy D dotykają w tej chwili 90% populacji. Na temat niedoborów kwasów omega 3 wiadomo niewiele, niemniej powszechnie uznaje się ich spożycie za niewystarczające, podobnie też niewystarczające często bywa spożycie selenu, gdyż żyjemy na glebach ubogich w ten pierwiastek. Oczywiście wszystkie z wymienionych składników można, a niekiedy nawet trzeba (np. witaminę D), dostarczyć w postaci suplementów. Problem polega na tym, że nie zawsze jest to rozwiązanie tak skuteczne jak się nam wydaje.

Interesujący eksperyment

Zespól naukowców kierowany przez dr Visioli z Uniwersytetu w Mediolanie postanowił porównać wpływ dostarczania kwasów tłuszczowych omega 3 z suplementu diety i z konwencjonalnej żywności, a dokładnie – z łososia. Eksperyment z udziałem ośmiu ochotników trwał łącznie 6 tygodni. Uczestnicy otrzymywali:

  • 100 g łososia dziennie ( ekwiwalent 383 mg EPA i 544 mg DHA), lub
  • 1 kapsułkę suplementu omega 3 (150 mg EPA + DHA 106 mg), lub
  • 3 kapsułki (450 mg EPA + DHA 318 mg), lub
  • 3 duże kapsułki (1 290 mg EPA + DHA 960 mg), lub
  • 6 dużych kapsułek suplementu omega 3 (2 580 mg EPA + 1 920 mg DHA).

Po każdej z interwencji autorzy studium badali poziom EPA i DHA w osoczu.

Okazało się, że po spożyciu ryby osiągnięto poziom ok. 8,8 µg kwasu eikozapentaenowego (EPA) i 8,5 µg kwasu dokozaheksaenowego (DHA) na mg lipidów. W wypadku spożycia 3 kapsułek suplementu (czyli ilości omega 3 ogółem zbliżonej do tej z ryby) poziom EPA i DHA osiągnął odpowiednio 6,3 i 3,2 µg na mg, czyli był istotnie niższy. W wypadku przyjmowania 3 dużych kapsułek udało się uzyskać poziom EPA wynoszący 13,2 µg na mg, ale poziom DHA nadal pozostał niski i wynosił ledwie 3,3 µg na mg. Podwojenie tej dawki (6 dużych kapsułek, czyli aż 2 580 mg EPA + 1 920 mg DHA) pozwoliło dopiero uzyskać poziom 4,8 DHA µg na mg, co i tak było wynikiem gorszym niż ten otrzymany po konsumpcji ryby.

Wnioski

Powyższe badanie pokazuje, że suplementy nie zawsze w sposób równie efektywny zaopatrują organizm w potrzebne składniki co konwencjonalna żywność. Niekiedy zależność tą trudno wyjaśnić. Dobrze jest jednak pamiętać, że podstawowym źródłem składników pokarmowych powinna być konwencjonalna żywność, a suplementy jedynie uzupełnieniem.