Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Te suplementy pomogą ustrzec się infekcji

Te suplementy pomogą ustrzec się infekcji
Przełom lata i jesieni to czas w którym szczególnie łatwo o infekcje górnych dróg oddechowych. Winę za ten fakt ponosi przede wszystkim zmienna aura pogodowa. Zgodnie z popularnym powiedzeniem mówiącym iż „lepiej jest zapobiegać niż leczyć”, warto zadbać o odpowiednią profilaktykę przeziębienia i grypy. W niniejszym poradniku przedstawię listę suplementów wpływających korzystnie na odporność immunologiczną i wzmacniających zdolność organizmu do radzenia sobie z chorobotwórczymi drobnoustrojami.

Witamina D

Witamina D należy do składników pokarmowych, które warto suplementować przynajmniej z kilku powodów. Najważniejszy to ten, że jej niedobory są niezwykle powszechne i dotyczą nawet 90% naszego społeczeństwa. Poza tym wykazano, że odpowiedni poziom tej substancji w ustroju stanowi czynni zmniejszający ryzyko wystąpienia wielu chorób, zarówno tych groźnych i poważnych, jak i bardziej błahych, ale dość uciążliwych, takich jak przeziębienie i grypa. Istnieją dość dobre dowody na to, że zapewnienie odpowiedniej podaży witaminy D poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego pomagając ustrzec się infekcji górnych dróg oddechowych.

Dawkowanie: witaminę D warto przyjmować profilaktycznie w dawkch mieszczących się w przedziale od 1000 do 2000 IU na dobę. W przypadku głębokich niedoborów zaleca się ilości nawet kilkukrotnie wyższe. Witamina D jest substancją rozpuszczalną w tłuszczach i należy zawsze przyjmować ją z posiłkiem.

Witamina C

Witamina C często polecana jest do stosowania w trakcie trwania przeziębienia i grypy. Tymczasem okazuje się, że stała nią suplementacja może okazać się pomocna w zmniejszaniu ryzyka rozwoju infekcji górnych dróg oddechowych. Związek ten poza tym, że jest silnym przeciwutleniaczem i chroni organizm przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, wpływa także na funkcjonowanie układ immunologicznego. Dzienne zapotrzebowanie na ten związek szacowane na około 75 – 90mg na dobę stosunkowo łatwo jest zaspokoić przy udziale konwencjonalnej żywności. Zdaniem niektórych specjalistów jednak, w celu poprawy odporności warto przyjmować dawki kilkukrotnie wyższe, w czym pomocna jest suplementacja. Witaminę C warto jest przyjmować z pakietem bioflawonoidów takich jak kwercetyna czy rutyna.

Dawkowanie: w profilaktyce infekcji górnych dróg oddechowych witaminę C poleca się stosować w dawkach mieszczących się w przedziale od 200 do 500mg na dobę. W przypadku już istniejącej infekcji dawkę można zwiększyć do 1 – 1,5g na dobę, przy czym zabieg ten sprawdza się jedynie wtedy gdy zastosowany jest już przy pierwszych objawach przeziębienia i grypy.

Cynk

Cynk kojarzony jest z suplementami mającymi podnosić poziom testosteronu oraz z preparatami wpływającymi na stan skóry. W rzeczywistości jednak pierwiastek ten zaangażowany jest w wiele procesów zachodzących w naszym organizmie uczestnicząc przy tym w reakcjach odpornościowych. Odpowiednio wysokie spożycie cynku pozytywnie wpływa na pracę układu immunologicznego, gdyż jest on niezbędny dla prawidłowego rozwoju limfocytów T – jednostek chroniących nasz organizm przed drobnoustrojami chorobotwórczymi. Badania naukowe wskazują także, iż suplementacja cynkiem może skracać czas trwania przeziębienia i grypy oraz łagodzić objawy tych przypadłości, szczególnie jeśli połączona jest z przyjmowaniem wysokich dawek witaminy C.


Dawkowanie: dzienne zapotrzebowanie na cynk wynosi około 10 – 12mg, dawkę tę można pozyskać z diety, niemniej jednak w ramach profilaktyki infekcji górnych dróg oddechowych zaleca się zwiększenie spożycia do 15 – 20mg na dobę. W przypadku pierwszych symptomów infekcji można przyjmować dawki wynoszące od 30 do 70mg.

Wyciąg z czosnku

Czosnek od wieków tradycyjnie zalecany jest jako środek przeciwko infekcjom górnych dróg oddechowych. Nie tylko obiegowe przekazy, ale także badania naukowe wskazują, ze faktycznie posiada on właściwości przecwdronoustrojowe i wspomagające pracę układu immunologicznego. Okazuje się, że za jego wyjątkowe walory odpowiedzialne są substancje w nim zawarte takie jak allicyna. Czosnek ma jednak tę wadę, którym jest – specyficzna woń, która przenika do potu i sprawia, że osoby go spożywając same wydzielają nieprzyjemny zapach. Na rynku na szczęście dostępne są suplementy diety zawierające bezzapachowe wyciągi z czosnku, standaryzowane na obecność substancji czynnych. Warto po nie sięgnąć w ramach profilaktyki przeziębienia i grypy.

Dawkowanie: brak precyzyjnych, wystandaryzowanych zaleceń dotyczących dawkowania preparatów zawierających wyciąg z czosnku. Warto więc trzymać się zaleceń z etykiety.

Ekstrakty herbaciane

Substancje z grupy polifenoli obecne w zielonej herbacie nie tylko posiadają właściwości antyoksydacyjne chroniąc organizm przed skutkami oksydacyjnego stresu, ale także działają przeciwdrobnoustrojowo i stymulują aktywność układu immunologicznego. W przeprowadzonych w ostatnich latach eksperymentach naukowych zaobserwowano, że regularna konsumpcja zielonej herbaty pomaga zmniejszyć częstotliwość występowania infekcji górnych dróg oddechowych. Zależność okazuje się jeszcze silniejsza w przypadku stosowania preparatów zawierających skoncentrowane wyciągi herbaciane. Suplementacja może być też pomocna w przypadku zachorowania na przeziębienie lub grypę.

Dawkowanie: brakuje niestety precyzyjnych zaleceń jeśli chodzi o dawkowanie suplementów zawierających ekstrakty z zielonej herbaty. Rozwiązaniem proponowanym jest więć przyjmowanie zgodnie z zaleceniami zawartymi na etykiecie.