Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Treningi po Covidzie - powrót do formy po długim okresie osłabienia

Treningi po Covidzie - powrót do formy po długim okresie osłabienia
Powroty do treningów po chorobie, czy kontuzji, często wiążą się z pewnym rozczarowaniem. Okres osłabienia zdecydowanie może wpłynąć na pogorszenie wydolności fizycznej organizmu, co przekłada się na jakość treningu oraz sam komfort wykonywania ćwiczeń. Jedną z chorób, która skutecznie potrafi wykluczyć z treningów na jakiś czas jest COVID-19.

Skutki uboczne COVID-19

Stosunkowo nowoodkryty wariant koronawirusa, czyli SARS-CoV-2 okazał się być zagrożeniem globalnym. Wykazuje dużą efektywność względem rozprzestrzeniania się i może być niebezpieczny zarówno dla młodych osób dorosłych, jak i osób starszych, ale również niekiedy dla dzieci i młodzieży. Do zakażenia dochodzi drogą kropelkową, z czym wiąże się wyższe ryzyko „zaatakowania” płuc i dróg oddechowych. Oprócz zaburzeń związanych z oddychaniem pojawić się mogą problemy o naturze neurologicznej (np. bóle i zawroty głowy, utrata węchu i smaku, osłabienie mięśni), a także sercowo-naczyniowej (np. udar). Każdy z tych aspektów negatywnie wpływa nie tylko na wydolność organizmu, ale również na samą chęć do podejmowania aktywności fizycznej.

Sport w sytuacji pandemicznej

Osoby, które przed pandemią żyły zdrowym stylem życia, który uwzględniał regularną aktywność fizyczną z pewnością są obecnie w nieco lepszym położeniu. Bardziej narażone na zachorowanie i ciężki przebieg są osoby stroniące od sportu i rekreacji. Oczywiście w czasie pandemii nieco trudniej może być uprawiać aktywność fizyczną ze względu na zamknięte siłownie i inne miejsca treningowe, jednak należy pamiętać, że to nie jest powód, aby się unieruchomić lub dalej trwać w unieruchomieniu. Włączając do codziennej rutyny aktywność o umiarkowanej intensywności i czasie trwania można w pewien sposób zabezpieczyć się przed niektórymi skutkami zakażenia lub chociaż je załagodzić.

Treningi po przejściu COVID-19

Problemem, który często pojawia się u ozdrowieńców, jest obniżona wydolność fizyczna. Trudność sprawić może niekiedy nawet chodzenie po schodach, czy przynoszenie zakupów do domu. Jest to powód, dla którego planowanie treningów po chorobie wymaga nieco więcej uwagi, niż w sytuacji „normalnej”. Częstotliwość i intensywność treningów należy zwiększać dużo wolniej, niż w przypadku osób, którym udało się uniknąć zakażenia. Należy dostarczać bodźców zarówno siłowych, jak i wytrzymałościowych, jednak nie powinno się dążyć do jak najlepszych wyników. Głównym celem powinno tu być stopniowe przywrócenie sprawności organizmu.

Należy mieć na uwadze to, że procesy związane z regeneracją po treningach również mogą ulec zaburzeniu. Pomocna w powrocie do formy może być również obecność trenera lub doświadczonego partnera treningowego, który zatroszczy się o bezpieczeństwo podejmowanej aktywności. Duże skupienie należy również położyć na optymalizację stanu odżywienia poprzez odpowiednio wysoką podaż białka, witamin i składników mineralnych, czy związków o charakterze antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym.

Powrót do formy

Jednym z najważniejszych aspektów powrotu do formy jest cierpliwość. Niezależnie, czy dana osoba przed chorobą ćwiczyła rekreacyjnie, czy na poziomie zawodowym, unikać należy gwałtownych prób szybkiego powrotu do siły i wytrzymałości. Warto również całorocznie dbać o kondycję i być gotowym na najgorsze scenariusze, takie jak pandemia i lockdown.

Źródła: Yeo TJ. Sport and exercise during and beyond the COVID-19 pandemic. Eur J Prev Cardiol. 2020 Aug;27(12):1239-1241. doi: 10.1177/2047487320933260. Epub 2020 Jun 15. PMID: 32539555; PMCID: PMC7717326.

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Trening