Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Związki zawarte w herbacie zmniejszają negatywny wpływ nadwyżki kalorycznej na organizm

Związki zawarte w herbacie zmniejszają negatywny wpływ nadwyżki kalorycznej na organizm
O prozdrowotnych walorach herbaty mówi i pisze się wiele. Większość doniesień jednak dotyczy kwestii wpływu zawartych w niej związków na zabieg reakcji wolonorodnikowych zachodzących w naszym organizmie. Tymczasem bioaktywne składniki herbaty wykazują także zdolność do zmniejszania negatywnych skutków przejedzenia. Biorąc pod uwagę, iż święta to czas, w którym jemy więcej niż zazwyczaj, warto z tych walorów herbacianych skorzystać.

Magiczna moc herbaty

Liście krzewu herbacianego są źródłem wielu biologicznie aktywnych związków. Substancje te mogą pozytywnie wpływać na nasz organizm co związane jest m.in. z ich antyoksydacyjnymi właściwościami. Badania naukowe wskazują, że regularna konsumpcja naparów herbacianych może m.in.:

- zmniejszać ryzyko rozwoju niektórych form nowotworów,

- obniżać ryzyko wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych,

- korzystnie wpływać na kondycję układu krążenia,

- pozytywnie oddziaływać na stan zdrowia zębów,

- chronić przed rozwojem infekcji górnych dróg oddechowych,

- wspomagać prace nad sylwetką.

W odniesieniu do „świątecznej atmosfery szczególnego znaczenia nabiera zwłaszcza ostatnia z wymienionych pozycji. Otóż istnieją dane, które potwierdzają, że związki obecne w herbacie pozytywnie wpływają na nasz metabolizm i mogą zmniejszać (ale nie niwelować), negatywny wpływ złej diety na sylwetkę. Co ciekawe substancje tego typu obecne są tak w herbatach niefermentowanych (biała, zielona), jak i fermentowanych (czarna, czerwona).

W jaki sposób herbata chroni estetykę sylwetki?

Napar herbaciany jest źródłem stosunkowo dużej ilości związków chemicznych, które wpływać mogą na funkcjonowanie naszego organizmu. Jedną z takich substancji jest oczywiście kofeina, co do której wiadomo, iż oprócz właściwości pobudzających do działania dodatkowo nasila proces termogenezy (zwiększa produkcję ciepła przyspieszając metabolizm). Katechiny obecne w herbacie zielonej z jednej strony poprawiają wrażliwość insulinowa sprawiając, iż organizm lepiej dysponuje dostarczoną energią, a z drugiej wchodzą w interakcje z enzymami trawiennymi sprawiając, iż pewna część energii zawartej w pożywieniu nie zostaje przyswojona przez organizm. Tym samym katechiny „obniżają” kaloryczność spożywanych potraw. Podobnie działają teaflawiny i tearubiginy obecne w herbacie czarnej. Związki te dodatkowo posiadają zdolność do „naśladowania” insuliny pobudzając wychwyt glukozy przez komórki mięśniowe.

Podsumowanie

Jak widać herbata kryje w sobie wiele ciekawych walorów. Wszystko to sprawia, że tak w formie fermentowanej jak i niefermentowanej  stanowić może ważny strategicznie dodatek do świątecznych potraw. Uwzględnienie herbaty w bożonarodzeniowym menu może w pewnym stopniu pomóc zmniejszyć negatywny wpływ zbyt daleko posuniętej konsumpcji na sylwetkę.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie