Niedobór kwasu foliowego zwiększa ryzyko raka skóry

Wśród czynników wpływających na ryzyko wystąpienia nowotworów skóry dość często zwraca się uwagę na niekorzystny wpływ promieniowania ultrafioletowego. Dlatego też tak mocno podnosi się kwestię bezpiecznego opalania, kładąc duży nacisk na konieczność stosowania filtrów ochronnych. Okazuje się jednak, że także czynniki żywieniowe mogą mieć istotne znaczenie w profilaktyce nowotworów skóry. Współczesne badania wskazują, że niski poziom kwasu foliowego wyraźnie zwiększa ryzyko nowotworu podstawnokomórkowego skóry.

Przeczytaj koniecznie:

Oliwa z oliwek zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego

Rak podstawnokomórkowy skóry

Rak podstawnokomórkowy skóry (basal cell carcinoma, BCC) jest najczęściej występującą formą nowotworu. Co roku dotyka około 800.000 osób. Chociaż rozwija się powoli i charakteryzuje się relatywnie niskim stopniem złośliwości i niewielką skłonnością do tworzenia przerzutów, to i tak stanowić może zagrożenie dla życia wielu chorych. Leczenie obejmuje radioterapię, krioterapię i zabiegi chirurgiczne (wycięcie całkowite lub skrawkowe zmiany nowotworowej). Nie ulega wątpliwości, że kluczowe znaczenie mają działania profilaktyczne, które powinny obejmować nie tylko umiar w korzystaniu z kąpieli słonecznych połączony ze stosowaniem odpowiednich kosmetyków zawierających filtry ochronne, ale także – prawidłowy sposób odżywiania.

Rola kwasu foliowego w profilaktyce BCC

Badania naukowe wskazują, że obniżony poziom kwasu foliowego we krwi zwiększa ryzyko wystąpienia niektórych form nowotworów takich jak rak podstawno komórkowy skóry. Na tej podstawie uważa się, iż utrzymanie odpowiednio wysokiego poziomu folianów w krwiobiegu może mieć istotne znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. W badaniach in vitro zaobserwowano także, iż niska dostępność kwasu foliowego upośledza proces naprawy DNA co skutkuje kumulacją uszkodzeń w materiale genetycznym komórek i tworzy sprzyjające warunki do powstawania zmian nowotworowych. Informacje te powinny zainteresować w szczególności osoby często zażywające kąpieli słonecznych, posiadające jaśniejszą karnację skóry ze skłonnością do występowania podrażnień i poparzeń.

Skąd brać kwas foliowy?

Niedostateczna podaż kwasu foliowego związana jest zazwyczaj z opieraniem codziennego menu na produktach wysoko przetworzonych, zbyt niskim spożyciem owoców, warzyw i podrobów takich jak wątroba. Kwas foliowy występuje naturalnie w warzywach liściastych (kapusta, sałata, brukselka i szpinak), jak i w ziemniakach, kalafiorze, brokułach, groszku. Dobrym źródłem tego składnika są także drożdże, jaja, wątróbka oraz produkty wzbogacone w ten składnik. W celu pokrycia zapotrzebowania dieta powinna uwzględniać odpowiednią ilość wspomnianych powyżej pokarmów. W innym wypadku konieczna jest dodatkowa suplementacja.

Podsumowanie

Zwiększoną podaż kwasu foliowego zaleca się kobietom w okresie ciąży oraz planujących posiadanie dzieci. Okazuje się jednak, że z wysokiego spożycia tego składnika skorzystać mogą także osoby  zażywające regularnych kąpieli słonecznych i wszyscy narażeni na działanie promieniowania ultrafioletowego. Utrzymanie odpowiedniego poziomu folianów ma istotne znaczenie w profilaktyce nowotworów skóry jak i również innych chorób nowotworowych.

Źródła: Duthie SJ:. Folic acid deficiency and cancer: mechanisms of DNA instability. Br Med Bull 1999; 55: 578-592. · Williams JD, et al. Folate in skin cancer prevention. Subcell Biochem. 2012;56:181-97.