Kilka zaskakujących ciekawostek na temat kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3

O kwasach tłuszczowych należących do rodziny omega 3 w ostatnich czasach pisze i mówi się sporo, zazwyczaj jednak zwraca się uwagę jedynie na wybrane aspekty związane z ich fizjologiczną rolą i skutkami niedoborów. Głównie podnoszona jest kwestia ich wpływu na funkcjonowanie układu krążenia i układu nerwowego, a jak się okazuje - istnieje wiele innych interesujących informacji na temat kwasów tłuszczowych omega 3, z którymi warto się zapoznać.

Przeczytaj koniecznie:

Pułapka omega 3

Kwasy omega 3 zmniejszają łaknienie

Nie od dziś wiadomo, że poszczególne produkty żywnościowe różnią się pomiędzy sobą tym w jaki sposób wpływają na uczucie sytości. Badania naukowe wskazują, że niektóre związki obecne w pokarmie mogą silniej tłumić łaknienie niż inne. Przykładem składnika mocno zmniejszającego pobór pokarmów, o którym w ostatnim czasie mówi się stosunkowo wiele,  jest białko. Istnieją dowody na to, że podobnymi właściwościami charakteryzują się również kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3. Dowodzą tego m.in. wyniki eksperymentu, w którym ochotników z nadmierną masą ciała podzielono na dwie grupy: pierwsza grupa dostarczała niewielką ilość długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 (poniżej 260mg na dobę), druga dawkę stosunkowo wysoką (1300mg na dobę). Obie grupy w czasie badania stosowały niskoenergetyczną dietę. Co się okazało? Wyniki badania pokazały, że wyższe spożycie tłuszczów omega 3 istotnie zmniejsza łaknienie w czasie stosowania restrykcji kalorycznych.

Kwasy omega 3 działają przeciwdepresyjnie

Antydepresyjne właściwości kwasów omega 3 są na tyle silne, że od pewnego czasu eksperymentuje się z ich zastosowaniem w leczeniu poważnych zaburzeń nastroju. Badania naukowe wskazują m.in., iż suplementacja kwasem eikozapentaenowym (w skrócie EPA), w dawce wynoszącej około 1g na dobę, skutkuje redukcją objawów depresji o 50% u osób dorosłych. Podobne efekty zaobserwowano w przypadku badań z udziałem dzieci. Skuteczność terapii tym kwasem tłuszczowym wg niektórych danych jest porównywalna do skuteczności leczenia z zastosowaniem silnych farmaceutyków. Mechanizmy leżące u podłoża tej zależności nie są jeszcze do końca poznane. Za prawdopodobne uznać należy, że kluczowe znaczenie posiadają właściwości przeciwzapalne kwasów omega 3 oraz ich wpływ na proces neurogenezy, czyli na proces powstawania nowych neuronów w mózgu. Z drugiej strony zwraca się też uwagę na fakt, że to nie tyle kwasy omega 3 posiadają lecznicze właściwości, co ich zastosowanie pozwala wyrównać groźne dla zdrowia – w tym również psychicznego – niedobory.

Kwasy omega 3 hamują przyrost tłuszczu

Od lat poszukuje się substancji mogących zmniejszyć niekorzystne konsekwencje złych wyborów żywieniowych na zdrowie i na sylwetkę. Chociaż zapewne absolutnego lekarstwa odkryć się nie da, to są takie składniki żywności, które mogą się okazać w tym względzie pomocne.  Badania naukowe sugerują, iż  wysokie spożycie kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, takich jak zawarte w rybach kwasy EPA i DHA, hamuje przyrost tkanki tłuszczowej spowodowany wysokokaloryczną dietą. Eksperymenty wskazujące na powyższą właściwość prowadzone są głównie na zwierzętach, ale niedawno pojawiły się też dane z badań z udziałem ludzi, które skłaniają do podobnych wniosków. Co ciekawe, udało się wstępnie zbadać mechanizmy leżące u podłoża tej ciekawej zależności. Okazuje się, że kwasy EPA i DHA usprawniają metabolizm lipidów i glukozy oraz oddziałują na aktywność adipocytów (komórek tłuszczowych), hamując wzrost jak i namnażanie.  Skuteczne dawki w przypadku ludzi sięgają 2g na dobę.