Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Kilka zaskakujących ciekawostek na temat kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3

Kilka zaskakujących ciekawostek na temat kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3

PoTreningu

O kwasach tłuszczowych należących do rodziny omega 3 w ostatnich czasach pisze i mówi się sporo, zazwyczaj jednak zwraca się uwagę jedynie na wybrane aspekty związane z ich fizjologiczną rolą i skutkami niedoborów. Głównie podnoszona jest kwestia ich wpływu na funkcjonowanie układu krążenia i układu nerwowego, a jak się okazuje - istnieje wiele innych interesujących informacji na temat kwasów tłuszczowych omega 3, z którymi warto się zapoznać.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Kwasy omega 3 zmniejszają łaknienie

Nie od dziś wiadomo, że poszczególne produkty żywnościowe różnią się pomiędzy sobą tym w jaki sposób wpływają na uczucie sytości. Badania naukowe wskazują, że niektóre związki obecne w pokarmie mogą silniej tłumić łaknienie niż inne. Przykładem składnika mocno zmniejszającego pobór pokarmów, o którym w ostatnim czasie mówi się stosunkowo wiele,  jest białko. Istnieją dowody na to, że podobnymi właściwościami charakteryzują się również kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3. Dowodzą tego m.in. wyniki eksperymentu, w którym ochotników z nadmierną masą ciała podzielono na dwie grupy: pierwsza grupa dostarczała niewielką ilość długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 (poniżej 260mg na dobę), druga dawkę stosunkowo wysoką (1300mg na dobę). Obie grupy w czasie badania stosowały niskoenergetyczną dietę. Co się okazało? Wyniki badania pokazały, że wyższe spożycie tłuszczów omega 3 istotnie zmniejsza łaknienie w czasie stosowania restrykcji kalorycznych.

Kwasy omega 3 działają przeciwdepresyjnie

Antydepresyjne właściwości kwasów omega 3 są na tyle silne, że od pewnego czasu eksperymentuje się z ich zastosowaniem w leczeniu poważnych zaburzeń nastroju. Badania naukowe wskazują m.in., iż suplementacja kwasem eikozapentaenowym (w skrócie EPA), w dawce wynoszącej około 1g na dobę, skutkuje redukcją objawów depresji o 50% u osób dorosłych. Podobne efekty zaobserwowano w przypadku badań z udziałem dzieci. Skuteczność terapii tym kwasem tłuszczowym wg niektórych danych jest porównywalna do skuteczności leczenia z zastosowaniem silnych farmaceutyków. Mechanizmy leżące u podłoża tej zależności nie są jeszcze do końca poznane. Za prawdopodobne uznać należy, że kluczowe znaczenie posiadają właściwości przeciwzapalne kwasów omega 3 oraz ich wpływ na proces neurogenezy, czyli na proces powstawania nowych neuronów w mózgu. Z drugiej strony zwraca się też uwagę na fakt, że to nie tyle kwasy omega 3 posiadają lecznicze właściwości, co ich zastosowanie pozwala wyrównać groźne dla zdrowia – w tym również psychicznego – niedobory.

Kwasy omega 3 hamują przyrost tłuszczu

Od lat poszukuje się substancji mogących zmniejszyć niekorzystne konsekwencje złych wyborów żywieniowych na zdrowie i na sylwetkę. Chociaż zapewne absolutnego lekarstwa odkryć się nie da, to są takie składniki żywności, które mogą się okazać w tym względzie pomocne.  Badania naukowe sugerują, iż  wysokie spożycie kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, takich jak zawarte w rybach kwasy EPA i DHA, hamuje przyrost tkanki tłuszczowej spowodowany wysokokaloryczną dietą. Eksperymenty wskazujące na powyższą właściwość prowadzone są głównie na zwierzętach, ale niedawno pojawiły się też dane z badań z udziałem ludzi, które skłaniają do podobnych wniosków. Co ciekawe, udało się wstępnie zbadać mechanizmy leżące u podłoża tej ciekawej zależności. Okazuje się, że kwasy EPA i DHA usprawniają metabolizm lipidów i glukozy oraz oddziałują na aktywność adipocytów (komórek tłuszczowych), hamując wzrost jak i namnażanie.  Skuteczne dawki w przypadku ludzi sięgają 2g na dobę.



W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda

1 / 2 Następna strona