Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Gotowane warzywa, indeks glikemiczny i odchudzanie

Gotowane warzywa, indeks glikemiczny i odchudzanie

PoTreningu

Kilka dni temu biorąc udział w jednej z formowych dyskusji, która dotyczyła doboru jakościowego produktów żywnościowych podczas redukcji tkanki tłuszczowej, spotkałem się z dość intrygującą, teorią. Zgodnie z jej treścią, chcąc pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej powinniśmy zrezygnować ze spożywania gotowanych warzyw, ponieważ mają one „wysoki indeks glikemiczny” i tym samym utrudniają odchudzanie. Z racji tego, iż pogląd ten jest dość popularny postanowiłem poświęcić mu trochę więcej uwagi.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Warzywa w diecie odchudzającej

Warzywa stanowią niezwykle cenny składnik diety, zwłaszcza – diety odchudzającej. Związane jest to z jednej strony z obecnością niezbędnych składników pokarmowych takich jak potas, witamina C, kwas foliowy, a z drugiej z niską gęstością energetyczną, sporą zawartością błonnika oraz faktem, że poprzez zwiększenie objętości żołądka pomagają kontrolować łaknienie. Można się jednak spotkać z opiniami, które głoszą, iż spożywanie warzyw poddanych obróbce termicznej nie tylko nie sprzyja walce z nadmiarową tkanką tłuszczową, ale wręcz może ją utrudniać. Związane jest to z ich wysokim indeksem glikemicznym.

Indeks glikemiczny – co to takiego?

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik, który dostarcza informacji na temat wpływu danego produktu żywnościowego na poziom cukru we krwi. Wyższa wartość tego parametru oznacza, że skok poziomu glukozy jest większy.  Sama koncepcja IG została stworzona i opracowana przez zespól naukowców pod kierownictwem dr David J. Jenkins na początku lat 80. Celem było stworzenie listy pokarmów rekomendowanych osobom chorym na cukrzycę. Założenia tej koncepcji zostały jednak szybko zaadaptowane jako punkt odniesienia do komponowania diety w przypadku osób nieobciążonych cukrzycą. IG został też rozpropagowany jako system rankingowy pozwalający stworzyć podział na produkty wspomagające odchudzanie (niski i średni IG) i tuczące (wysoki IG).

Czy IG to wartościowy wskaźnik przy komponowaniu diety?

W założeniu autorów indeks glikemiczny stanowić miał niezależną właściwość poszczególnych pokarmów, a nie wskaźnik odpowiedzi metabolicznej jednostki na ich konsumpcję. W praktyce jednak okazało się, że wartość IG dla tych samych produktów żywnościowych nie jest powtarzalna, a uzależniona od szeregu czynników takich jak choćby obecność innych pokarmów, sposób obróbki termicznej, temperatura podania, co ma odzwierciedlenie chociażby w omawianym tutaj przypadku warzyw. Flagowym przykładem jest marchewka, która w postaci surowej rekomendowana jest jako pożądany składnik diety (niski IG), ale po ugotowaniu staje się składnikiem niepożądanym (wysoki IG). Czy jednak oznacza to faktycznie, że surowe warzywa wspomagają, a  gotowane utrudniają odchudzanie?

W ostatnich dwóch dekadach pojawiło się wiele prac naukowych opartych na wynikach badań, które wskazały, że IG ma tak liczne wady i ograniczenia, że nie powinien być stosowany jako niezależny system rankingowy przy komponowaniu diety – w tym również diety odchudzającej. Jak bardzo mylący może być to wskaźnik pokazuje przykład fruktozy, cukru, który  charakteryzuje się niskim IG, ale w sposób wybitny sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej w organizmie, niewspółmiernie bardziej niż wysokoglikemiczna glukoza! Jeszcze raz powtórzę fruktoza tuczy bardziej niż inne cukry pomimo niskiego IG!



1 / 2 Następna strona