Jak sobie poradzić z “wilczym apetytem”

Chociaż przyjęło się uważać, iż „apetyt jest oznaką zdrowia”, to w praktyce osoby, które mają szczególną słabość do jedzenia rzadko kiedy mogą się poszczycić dobra kondycją. Niestety, ale nadmierne folgowanie sobie w kwestii ilości spożywanego pokarmu prowadzi do poważnych problemów z masą i składem ciała, a także nieprzyjemnych, a niekiedy wręcz niebezpiecznych przypadłości zdrowotnych. Oprócz zaburzeń związanych z funkcjonowaniem przewodu pokarmowego, takich jak wzdęcia, zgaga, zaparcia czy dyskomfort w podbrzuszu pojawić się tez mogą: cukrzyca, miażdżyca, otyłość i wiele innych

Przeczytaj koniecznie:

Żeńskie hormony płciowe biorą udział w kontroli apetytu

 Jak zatem jeść mądrze, to znaczy z jednej strony nie cierpieć dokuczliwego głodu, a z drugiej nie rezygnować z przyjemności, jaką niewątpliwie jest sam akt spożywania pokarmów? No i jak w końcu okiełznać “wilczy apetyt” utrudniający normalne funkcjonowanie?

Po pierwsze: zjedz wartościowe śniadanie zasobne w białko

Pierwszy posiłek spożywany w ciągu dnia posiada niebagatelne znaczenie dla późniejszych wyborów żywieniowych. Warto zatem zadbać o to, aby śniadanie było w miarę możliwości treściwe i sycące. Dlatego wszelkie słodkie jogurty, białe pieczywo, płatki śniadaniowe dla dzieci, należy zamienić choćby na jajecznicę z warzywami, kanapki z razowego pieczywa z twarogiem i szczypiorkiem (albo z mięsem), owsiankę z dodatkiem świeżych owoców i jogurtu naturalnego, serek wiejski z pomidorem, etc. Należy podkreślić, iż pogląd sugerujący, iż rano można pozwolić sobie na odrobinę łakoci – bo w końcu mamy cały dzień, aby spalić nadmiar dostarczonej energii- nie jest słuszny. Jeżeli zaczniemy dzień od białego pieczywa posmarowanego masłem czekoladowym, to później trudno będzie nam zapanować nad apetytem – zwłaszcza na produkty słodkie. Badania naukowe wskazują, iż szczególnie istotne znaczenie dla utrzymania mechanizmów regulujących łaknienie w równowadze ma dostarczenie solidnej porcji białka w pierwszych godzinach po przebudzeniu. Warto i o tym pamiętać.

Po drugie: jedz smaczne i satysfakcjonujące posiłki

Wielu osobom wydaje się, iż spożywanie kilku małych posiłków w ciągu dnia jest doskonałym sposobem na utrzymanie zgrabnej sylwetki i dobrego zdrowia. Tymczasem zbyt małe porcje zjadane w ramach zaplanowanych posiłków, sprawiają, iż wstajemy od stołu nieusatysfakcjonowani i bardzo szybko zaczynamy się rozglądać za przekąskami. Dlatego czasem lepiej jest zmniejszyć ilość spożywanych posiłków do 3-4 w ciągu dnia – tak, aby najadać się do syta niż przesadnie się rozdrabniać i z konsumpcji czynić degustację. Warto także uwzględnić wartościowy deser, na przykład w postaci owoców. Owoce oprócz tego, że mają słodki i przyjemny smak (dzięki czemu stanowić mogą substytut zasobnych w cukry i izomery trans konwencjonalnych słodyczy) są sycące oraz dostarczają wielu cennych dla zdrowia składników odżywczych.