Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak sobie poradzić z “wilczym apetytem”

Jak sobie poradzić z “wilczym apetytem”

Tadeusz Sowiński

Chociaż przyjęło się uważać, iż „apetyt jest oznaką zdrowia”, to w praktyce osoby, które mają szczególną słabość do jedzenia rzadko kiedy mogą się poszczycić dobra kondycją. Niestety, ale nadmierne folgowanie sobie w kwestii ilości spożywanego pokarmu prowadzi do poważnych problemów z masą i składem ciała, a także nieprzyjemnych, a niekiedy wręcz niebezpiecznych przypadłości zdrowotnych. Oprócz zaburzeń związanych z funkcjonowaniem przewodu pokarmowego, takich jak wzdęcia, zgaga, zaparcia czy dyskomfort w podbrzuszu pojawić się tez mogą: cukrzyca, miażdżyca, otyłość i wiele innych

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

 Jak zatem jeść mądrze, to znaczy z jednej strony nie cierpieć dokuczliwego głodu, a z drugiej nie rezygnować z przyjemności, jaką niewątpliwie jest sam akt spożywania pokarmów? No i jak w końcu okiełznać “wilczy apetyt” utrudniający normalne funkcjonowanie?

Po pierwsze: zjedz wartościowe śniadanie zasobne w białko

Pierwszy posiłek spożywany w ciągu dnia posiada niebagatelne znaczenie dla późniejszych wyborów żywieniowych. Warto zatem zadbać o to, aby śniadanie było w miarę możliwości treściwe i sycące. Dlatego wszelkie słodkie jogurty, białe pieczywo, płatki śniadaniowe dla dzieci, należy zamienić choćby na jajecznicę z warzywami, kanapki z razowego pieczywa z twarogiem i szczypiorkiem (albo z mięsem), owsiankę z dodatkiem świeżych owoców i jogurtu naturalnego, serek wiejski z pomidorem, etc. Należy podkreślić, iż pogląd sugerujący, iż rano można pozwolić sobie na odrobinę łakoci – bo w końcu mamy cały dzień, aby spalić nadmiar dostarczonej energii- nie jest słuszny. Jeżeli zaczniemy dzień od białego pieczywa posmarowanego masłem czekoladowym, to później trudno będzie nam zapanować nad apetytem – zwłaszcza na produkty słodkie. Badania naukowe wskazują, iż szczególnie istotne znaczenie dla utrzymania mechanizmów regulujących łaknienie w równowadze ma dostarczenie solidnej porcji białka w pierwszych godzinach po przebudzeniu. Warto i o tym pamiętać.

Po drugie: jedz smaczne i satysfakcjonujące posiłki

Wielu osobom wydaje się, iż spożywanie kilku małych posiłków w ciągu dnia jest doskonałym sposobem na utrzymanie zgrabnej sylwetki i dobrego zdrowia. Tymczasem zbyt małe porcje zjadane w ramach zaplanowanych posiłków, sprawiają, iż wstajemy od stołu nieusatysfakcjonowani i bardzo szybko zaczynamy się rozglądać za przekąskami. Dlatego czasem lepiej jest zmniejszyć ilość spożywanych posiłków do 3-4 w ciągu dnia – tak, aby najadać się do syta niż przesadnie się rozdrabniać i z konsumpcji czynić degustację. Warto także uwzględnić wartościowy deser, na przykład w postaci owoców. Owoce oprócz tego, że mają słodki i przyjemny smak (dzięki czemu stanowić mogą substytut zasobnych w cukry i izomery trans konwencjonalnych słodyczy) są sycące oraz dostarczają wielu cennych dla zdrowia składników odżywczych.



1 / 2 Następna strona